
به گزارش ایکنا، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز شنبه، ۲۰ اردیبهشتماه در برنامه سیمای خانواده شبکه یک سیما با اشاره به فعالیت خیرین مدرسهساز اظهار کرد: مراسم خیرین مدرسهساز مملو از شور و اشتیاق و فداکاری است. قبل از کرونا در اجتماع خیرین در مشهد حضور داشتم و آرزو کردم ای کاش جای یکی از این خیرین بودم. آنها که عاشقانه راجع بهکار خود صحبت میکردند، از باب اشتیاق و مسئولیتپذیری با سرمایههای اندک آمده و توانستهاند کارهای بزرگی را انجام دهند. چنین روزی در سال گذشته از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز ملی تکریم خیرین نامگذاری شد. از گذشته تاکنون حضور خیرین در نظام تعلیم و تربیت راهگشا بوده و امیدوارم قدمهای آنان در این مسیر استوارتر و بادوامتر باشد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر خیر حقیقی و حقوقی در حوزه مدرسهسازی وجود دارد، ادامه داد: ما با اشتیاق ملی در این زمینه روبرو هستیم. افرادی هم هستند که میخواهند با سرمایه خُرد به میدان بیایند. در این زمینه طرحی تحت عنوان «آجر به آجر» طراحی و در هفته جاری اجرایی میشود. هدف اجرای این طرح آن است که هر فرد با یک آجر در هفته، ماه یا سال بتواند در ساخت مدرسه مشارکت کند. برای ما فرهنگ این امر از اهمیت ویژهای برخوردار است. مدرسه یک ساختمان نیست، یک فرهنگ است و کانون تحول به شمار میرود تا انسانها را برای زیستن آماده کند. فردی که مدرسه میسازد، ساختمان نمیسازد، بلکه آینده جامعه را میسازد.
وی با اشاره به فعالیت خیرین در سایر کشورها بیان کرد: فرهنگ کار خیر در تمام جهان از باب مسئولیتهای اجتماعی برای بنگاههای تولیدی و مجموعههای اقتصادی مطرح میشود. افرادی که سرمایههای عظیمی را در بخش اقتصاد فعال کردهاند، مسئولیت اجتماعی آنان ایجاب میکند که برای زندگی افرادی که پیرامون محیط اقتصادی ایجاد کردهاند، سرمایهگذاری کنند. سرمایهگذاریهای آموزشی این افراد، انسانها را برای مراقبت از اقتصاد آنها در آینده آماده میکند.
تأمین ۳۰ درصد فضاهای آموزشی از سوی خیرین
حاجی میرزایی گفت: حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی از سوی خیرین تأمین شده است، همانطور که میدانید، کشور ما پر جمعیت هستند و جمعیت آن نیز دائماً در حال جابهجایی هستند، به طوری که در برخی نقاط کلاسهای درس خالی از جمعیت و در برخی نقاط ۴۰ نفر دانشآموز در کلاس حضور دارند. دولت نیز از ظرفیت خود را در مسیر مدرسهسازی استفاده میکند؛ لذا هر خیر میتواند ۵۰ درصد بنای آموزشی را تأمین کند، دولت نیز متعهد است ۵۰ درصد باقی مانده را تأمین و پروژه را به اتمام برساند، اعتبارات مربوط به این امر نسبت به سالهای گذشته بیش از ۴ برابر شده است. از همه خانوادههای ایرانی را حتی با سرمایههای خرد برای مشارکت در امر مدرسه یاری دعوت میکنیم.
وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور بیان کرد: کار خیر همیشه در ایران بوده و هست، ایران در کرونا در آزمون بینالمللی شرکت کرده است، سوالات این آزمون یکسان است، هر چند امکانات آن نسبت به سایر کشورها یکسان نیست. کشور در این شرایط نشان داد ظرفیت بالایی در این زمینه دارد. در ایران نیز فعالیت خیرین همواره وجود داشته است، اما از سال ۷۷ به همت مرحوم حافظی، بنیان کار بزرگی را گذاشت، در حال حاضر نهال کوچک مدرسهسازی به درختی تنومند تبدیل شده است.
حاجی میرزایی افزود: به نظر میرسد بنای کار خیر استمرار دارد و با وجه دینی و فرهنگ جامعه اسلامی سازگار است. در جریان تلاشهای مرحوم حافظی بودم. وی در بستر بیماری نیز برای کار مدرسهسازی حاضر بود و برای این امر وقت میگذاشت. از مرحوم حافظی به نیکی یاد میکنم و آرزوی علو درجات برای وی دارم. امیدوارم ادامهدهندگان راه حافظی، این درخت را روز به روز پربارتر کنند. نامگذاری این روز به دلیل میلاد امام حسن مجتبی صورت گرفته است و امام حسن(ع) در طول زندگی خود چندین بار تمام داراییهای خود را نصف و در راه خیر صرف کردند، شورای انقلاب فرهنگی به همین دلیل نیمه ماه مبارک رمضان را برای تکریم خیرین در نظر گرفته است.
اجرای طرح «هر دانشآموز، یک مهارت»
حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه مهمترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت، آماده کردن انسانها برای زندگی مستقل و شرافتمند است تا این فرد بتواند مسائل را حل کرده، معیشت خود را سامان دهد و در نهایت وارد زندگی اجتماعی شود، گفت: همواره اینگونه تصور شده که آموزش و پرورش مقدمه ورود به دانشگاه است، دانشآموزان از پایه اول ابتدایی خود را برای حضور در کنکور آماده میکنند. نظام اشغال و منزلت اجتماعی بر پایه تحصیلات تکمیلی استوار شده است، در حالی که مأموریت نظام آموزشی متفاوت است. آموزش و پرورش وظیفه دارد انسانها را برای زندگی خوداتکا و توانمند آماده کند. آموزش و پرورش با این هدف مأنوس بوده و گامهای خوبی در این زمینه برداشته است.
وی افزود: سند تحول بنیادین همین اهداف تعیین و ۶ ساحت تربیتی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است تا افراد در زمینههای علمی، هنری، زیبایی شناختی، اقتصادی و ... مهارت کسب کنند. انسان در این اساسنامه، یک موجود چندوجهی در نظر گرفته شده است که باید تمامی وجوه آن در کنار یکدیگر افزایش کند. نظام تعلیم و تربیت برای رسیدن از شرایط موجود به مطلوب گامهای خوبی را برداشته است. در این زمینه کتاب تفکر و پژوهش در پایه ششم و هفتم آموزش داده میشود، همچنین هدایت تحصیلی زمینه آشنایی دانشآموزان برای انتخاب مسیر زندگی آیندهشان را فراهم میکند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: دیپلم باید قیمتی باشد؛ دیپلم جواز شرکت در کنکور نیست، این مدرک مجموعهای از توانمندیهاست که یک فرد برای زندگی به آن نیاز دارد. آموزش و پرورش به سمت این نقطه در حال حرکت است. همکاران نظام و تعلیم و تربیت تلاش میکنند در این زمینه به خوبی گام بردارند. در این زمینه طرح «هر دانشآموز، یک مهارت» از مهرماه آغاز میشود که بر اساس آن هر دانش آموز دوره متوسطه باید مهارتی متناسب با زندگی و منطقه سکونت خود فرا گرفته باشد. همچنین طرح «مدرسه خوانا» را در دوره ابتدایی با هدف درک مطالب و افزایش و تقویت مهارتهای اجتماعی برای زندگی آینده دانشآموزان، در دستور کار داریم.
وی در ادامه با بیان اینکه تعلیم و تربیت مأموریت هر خانواده است، بیان کرد: با شکلگیری نظام تعلیم و تربیت، خانواده به تدریج این وظیفه را به مدرسه واگذار کرد. کرونا خانواده را بار دیگر به میدان آورد و پیوند بین معلمان و خانوادهها را تقویت کرد. باید بتوانیم این پیوند را پس از کرونا نیز حفظ کنیم. معلمان موجب افتخار ما هستند. در این ایام نمونههای نابی از تعلیم و تربیت آنان را شاهد بوددیم؛ یک معلم بر روی تخت بیمارستان به دانشآموزان درس میداد، دیگری ۵۰ کیلومتر را طی میکرد تا محتوای آموزشی لازم در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه کرونا نتوانست بین آموزش و دانشآموزان فاصله ایجاد کند، گفت: امسال اصرار داریم که محتوای دروس کاهش پیدا نکند، زیرا از دوم فروردین آموزش تلویزیونی فعال بوده است. همچنین آموزشها از طریق سامانه شاد پیگیری میشود. این سامانه فضای واقعی مدرسه را بازسازی میکند و همه این اقدامات تلاشهایست که در راستای تعطیل نبودن آموزش صورت گرفته است. در این ایام، همچنین مادران صمیمانه به میدان آمدند، در دوره ابتدایی کمکهایشان راهگشا بود. آموزش الکترونیکی در فضای مجازی از وظایف آموزش و پرورش بوده است، ما باید به این قافله جهانی عقب نمانیم. کرونا ما در شرایط اضطراری قرار داد، دانشآموزان باید آموزشهای لازم را دریافت میکند، اما ارتباط تلویزیون تعاملی نبود و معلمان در زمینه ارزیابی دانشآموزان و دادن تکلیف به آنان، با مشکل مواجه بودند، در این راستا سامانه شاد طراحی شد.
وی افزود: در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر از دانش آموزان و ۹۸ درصد مدیران و بیش از ۸۲ درصد معلمان عضو این سامانه هستند، همچنین بیش از یک میلیارد پیام در این شبکه رد و بدل شده است. نگرانیم در مهرماه نیز با کرونا مواجه شویم و به هر حال باید خود را برای شرایط مشابه آماده کنیم. در حال حاضر نمیتوان ادعا کرد که غافلگیر میشویم. در این راستا راهحلهای متفاوتی را برای پاسخگویی به نیاز دانشآموزان طراحی کردیم. سعی خواهیم کرد به سرعت مسائل و مشکلات این زمینه را شناسایی و در راستای رفع آن تلاش میکنیم.
برگزاری حضوری امتحانات نهایی
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره زمان بازگشایی مدارس بیان کرد: به خانوادهها اطمینان میدهم سلامت دانشآموزان در اولویت ما قرار دارد. اقدامی انجام نمیدهیم که با استاندارهای بهداشتی سازگار نباشد. فردا در ستاد ملی کرونا جلسه داریم که در زمینه بازگشایی مدارس تصمیمگیری میکنیم. تأکید ما این است که آزمونهای مدارس باید از همه محتوای کتابهای درسی باشد، تا هر زمانی نیاز باشد، برای استمرار آموزش برنامهریزی میکنیم. اگر بتوانیم آزمونها را به صورت حضوری برگزار میکنیم و اگر نتوانیم تمهیداتی برای برگزاری غیرحضوری این آزمونها در نظر گرفتهایم. در مورد امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دوازدهم تصمیمگیری نهایی صورت گرفته است. ۱۷ خرداد ماه امتحانات نهایی آغاز و ۳ هفته برای این امتحانات زمان در نظر گرفته است، پس از آن دانشآموزان ۳ هفته فرصت دارند خود را برای کنکور آماده کنند. دانشآموزان در دهه اول مردادماه باید آماده برگزاری کنکور باشند.
وی گفت: تلاش خواهیم کرد امتحانات نهایی را با افزایش تعداد پایگاه امتحانات و رعایت فاصله اجتماعی، برگزار کنیم. اصرار برای برگزاری حضوری امتحانات نهایی به نفع خود دانشآموزان است، زیرا نمرات این امتحانات در کنکور و انتخاب رشته آنان تأثیر زیادی دارد، اما اگر مصلحت ویژهای از سوی وزارت بهداشت در این زمینه اندیشیده شود، از آن تبعیت میکنیم. آموزش و پرورش تلاش میکند پایان خوشی در سال تحصیلی جاری رقم بخورد.
انتهای پیام