ضرورت اصلاح سیاستگذاری‌های قرآنی در مجلس یازدهم
کد خبر: 3898090
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
حجت‌الاسلام نقدعلی تأکید کرد:

ضرورت اصلاح سیاستگذاری‌های قرآنی در مجلس یازدهم

منتخب مجلس یازدهم و حافظ کل قرآن با اشاره به کاهش شدید بودجه قرآنی از سوی دولت در سال‌های اخیر، گفت: متأسفانه مجلس دهم حمایت مشخصی در عرصه قرآنی انجام نداد و امیدوارم در مجلس یازدهم اقدامات مشخصی برای تقویت فضاهای قرآنی، مدارس قرآنی و بیمه قرآنیان انجام بگیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نقدعلی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی، منتخب مردم خمینی‌شهر در مجلس یازدهم و استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پیش‌بینی خود از جایگاه مسائل فرهنگی به ویژه قرآنی در مجلس یازدهم ابتدا به بیان پیشینه فعالیت‌های قرآنی خود پرداخت و گفت: حافظ کل قرآن هستم و طی هفت سال گذشته مدیریت حوزه علمیه قرآنی (مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی‌نژاد اصفهان) را برعهده داشتم و همت من پررنگ کردن جایگاه قرآن در حوزه علمیه بود و در این مدت حدود 80 نفر از طلاب حافظ کل قرآن و حدود 300 نفر از طلاب حافظ اجزای قرآن شدند و نزدیک به 1000 نفر از طلاب در دوره‌های قرآنی ما شرکت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: همچنین بنده مدرسه قرآنی «سابقون» را با همکاری نیروهای نخبه حوزوی و دانشگاهی تأسیس کردم که الان هم مسئولیت هیئت امنای آن را برعهده دارم. در این مجموعه دانش‌آموزان در کنار درس‌های مدرسه، طی دو سال حافظ کل قرآن می‌شوند و بر روی مسائل فرهنگی و تربیتی آنها کار می‌شود.

تقویت دینداری در جامعه با کار جهادی در حوزه اقتصاد

حجت‌الاسلام نقدعلی اظهار کرد: در مجلس جدید از آنجا که بیشتر چهره‌ها فرهنگی هستند مسلماً یکی از وجهه‌های همت همکاران توجه به حوزه فعالیت‌های قرآنی خواهد بود. البته همه می‌دانند که در سالیان اخیر ضربه‌هایی که به اقتصاد کشور خورده و خیانت‌هایی که در عرصه اقتصاد انجام گرفته موجب شده بخشی از مردم نسبت به مسائل و فرهنگ دینی بدبین شوند. در واقع خیانت مدیران نالایق بیش از اینکه به اقتصاد کشور ضربه بزند به اعتقادات مردم ضرر زده و این باعث شده برخی از مردم اینگونه بیان کنند وقتی معاش ما تأمین نیست دین و معاد چه جایگاهی دارد.

منتخب مجلس یازدهم بیان کرد: اگر در این وضعیت بخواهیم قشر جوان جذب دین و قرآن شوند چاره‌ای نداریم جز اینکه وضعیت اقتصاد، معیشت و کسب و کارها را اصلاح کنیم و رانت‌خواری و فساد را جمع کنیم، چون اینها عامل اصلی تضعیف دیانت مردم هستند. در واقع اگر بنا داریم که دیانت تقویت شود باید کار جهادی در حوزه اصلاحات اقتصادی انجام شود و در کنار آن اقدامات مؤثر در حوزه فرهنگ دینی و قرآنی نیز انجام دهیم. این سخن بدین معنا نیست که اول اقتصاد و بعد فرهنگ، بلکه اینها می‌توانند در کنار هم پیش روند و همانطور که مجلس یازدهم باید رویکردهای اقتصادی را اصلاح کند به موازات آن باید اصلاح سازوکارهای فرهنگی و سبک زندگی مردم نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: متأسفانه فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی شدیداً در حال دور کردن مردم از سبک زندگی دینی است و حتی در رده‌های مدیریتی نیز رنگ و لعابی از ارزش‌های دینی مشاهده نمی‌شود و همان روش‌های غربی و رقابت‌های ناسالم غیر دینی بر بسیاری از ارکان مدیریتی کشور حاکم است.

نقد عملکرد قرآنی مجلس دهم

حجت‌الاسلام نقدعلی درباره ارزیابی خود از عملکرد مجلس دهم در حوزه فرهنگی و قرآنی گفت: متأسفانه دولت در طی سال‌های اخیر در ردیف‌های بودجه‌ای، بودجه‌های مربوط به قرآن و مراکز فرهنگی را به شدت کاهش داده و به تبع آن مجلس هم با توجه به سقف اختیاراتی که داشت نتوانست کار چندانی کند. البته در چهار سال گذشته کارهای مثبتی هم در مجلس دهم در حوزه فرهنگ دینی انجام گرفته که مهم‌ترین آن تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر بود که کار خیلی ارزشمندی بود که اگر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود بسیاری از معضلات و مشکلات فرهنگی کشور حل می‌شود. حتی با اینکه دولت حاضر به ابلاغ این قانون نشد عزیزانی در مجلس پیگیر آن شدند و این قانون را تصویب کردند.

وی افزود: در عین حال مجلس دهم حمایت مشخصی در عرصه قرآنی انجام نداد و امیدوارم در مجلس یازدهم اقدامات مشخصی در زمینه تقویت فضاهای قرآنی، مدارس قرآنی و بیمه قرآنیان انجام بگیرد. متأسفانه در سال های اخیر خدمت ویژه‌ای به برخی اقشار فرهنگی شده که نیاز چندانی به آن خدمت ندارند که از جمله آن سلبریتی‌ها هستند که از پرداخت مالیات معاف شدند. همچنین در چند روز اخیر اعلام شد که 35 هزار هنرمند از پرداخت حق بیمه سه ماهه اول معاف شدند. سؤال این است آیا فعالان قرآنی، که مروج فرهنگ قرآنی هستند، جایگاه پایین‌تری از هنرمندان دارند که مشمول این خدمات نمی‌شوند؟ لذا مجلس یازدهم می‌تواند قوانینی را تصویب کند تا این مشکلات برطرف شود.

توجه مجلس یازدهم به اجرای سند تحول آموزش و پرورش

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: همچنین مجلس یازدهم باید سند تحول آموزش و پرورش را که زمین مانده عملیاتی کند. متأسفانه در این مدت تنها درگیر این مسئله بودیم که آیا دولت واقعا همانطور که به زبان بیان می‌کند سند 2030 را اجرایی نکرده در عمل هم اجرا نکرده است؟ در حالی که رگه‌هایی از اجرای سند 2030 در عمل مشاهده می‌شود. لذا تلاش ما این خواهد بود که سند تحول را، که براساس مبانی دینی تهیه شده، اجرا کنیم و بعضی خلأهای قانونی در آموزش و پرورش را پر کنیم تا بتوان خدمتی به عرصه فرهنگ قرآنی کرد.

حجت‌الاسلام نقدعلی درباره اینکه آیا مشکلات حوزه قرآن در کشور فقط مربوط به بودجه است، گفت: مشکل اساسی دیگر در این حوزه نبود سیاستگذاری واحد قرآنی است. برای نمونه در عرصه مسابقات نهادهای متعددی مانند سازمان اوقاف حضور دارند که داعیه‌دار مسابقات شهرستانی، استانی، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی هستند و به عبارتی چندین نوع مسابقه برگزار می‌کنند، اما در کنار آن بسیاری از نهادهای دیگر موازی با سازمان اوقاف مسابقاتی برگزار می‌کنند و بعضا ساز و کار این مسابقات خروجی لازم را ندارد.

منتخب مردم خمینی‌شهر در مجلس یازدهم بیان کرد: همچنین در حوزه آموزش‌های محتوایی قرآن و حفظ نظام‌مند قرآن اگر مقایسه‌ای بین کشورهای اسلامی غیرشیعی با کشورمان انجام دهیم، می‌بینیم که در بعضی از کشورها صحبت از 1 تا 2 میلیون حافظ قرآن است، اما در کشور ما پس از 41 سال، آمار منتشرشده حکایت از فقط 50 هزار نفر حافظ کل قرآن دارد و این نشان می‌دهد که سیاستگذاری‌ها برای انس با قرآن مشکل دارد.

جدی بودن مشکل روخوانی قرآن در مدارس

وی با اشاره به جدی بودن مشکل روخوانی و روان‌خوانی دانش‌آموزان در مدارس، گفت: این مشکل در دانشگاه‌ها بدتر از این است. در حالی که در سال‌های قبل در مدارس خودآموز قرآن وجود داشت اما امروز روخوانی قرآن مهجور شده است. وقتی این اتفاق افتاد به طریق اولی فهم، تدبر و تفسیر قرآن مهجور می‌شود. زمانی مسئول آزمون روخوانی قرآن کریم در یکی از بخش‌های استان اصفهان بودم و قرار بود از کل ارکان آموزشی مدارس یک آزمون روخوانی گرفته شود. اما وقتی وارد مدرسه می‌شدم گاه مدیر و معاونان مدرسه مخفی می‌شدند. لذا این یک بحث جدی در اصلاح رویکردها در مدارس و آموزش و پرورش در مورد آموزش قرآن است.

حجت‌الاسلام نقدعلی تصریح کرد: بنیان فرهنگ جامعه ما از قرآن کریم است و یک دانش‌آموز پس از اینکه تحصیلاتش تمام شد حداقل باید بتواند قرآن را بخواند و معنای آن را درک کند و این پس از گذشت 41 سال از انقلاب اسلامی توقع بالایی نیست و این کمترین کاری است که مجلس می‌تواند انجام دهد و ساز و کار آن را فراهم کند. البته این امر لوازمی دارد و باید مربیان و آموزش‌یارانی این کار را نهادینه کنند که اگر مجلس ورود پیدا کند این لوازم نیز تأمین خواهد شد.

انتهای پیام
captcha