نگاه غالب به حوزه فرهنگ ایجابی باشد نه سلبی / ضرورت آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3903242
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
سید نظام‌الدین موسوی:

نگاه غالب به حوزه فرهنگ ایجابی باشد نه سلبی / ضرورت آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس یازدهم با بیان اینکه بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ نشان از نگاه کلان و غالباً ایجابی ایشان دارد، گفت: نیاز امروز کشور در حوزه فرهنگ، تولید فرهنگی است و آنچه مجلس باید در کنار تولید اقتصادی به آن اهمیت بدهد تولید فرهنگی است تا جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن مصون بماند.

سید نظام‌الدین موسوی

سیدنظام‌الدین موسوی، منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مطرح شدن فرهنگ در کنار اقتصاد به منزله اولویت‌های اصلی مجلس از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: توجه به اقتصاد و فرهنگ در کنار هم است و هر یک جدا از دیگری نیستند. البته بخش عمده‌ای از مردم به طور طبیعی مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی دارند، اما در عین حال فرهنگ مسئله‌ای مهم و اساسی در کشور ماست و مقام معظم رهبری، مسئولان و دلسوزان به این حوزه دغدغه و نگرانی دارند.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه بخشی از اهمیت فرهنگ به خاطر تأثیرات آن بر حوزه اقتصاد است، گفت: بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از عدم فرهنگ‌سازی صحیح است. اگر در بخشی از مدیران و آحاد جامعه فرهنگ خودباوری، خوداتکایی و خودکفایی شکل نگرفته به واسطه همین کم‌کاری فرهنگی در حوزه اقتصادی است.

موسوی بیان کرد: نکته دیگر اینکه امروز بالاخره کشور با تحولات فرهنگی در سطح جهانی به واسطه توسعه ارتباطات مواجه است و اگر در این فضا در برخی زمینه‌ها مانند جمعیت دچار مشکل هستیم ریشه فرهنگی دارد که بر اقتصاد و امنیت کشور هم تأثیر می‌گذارد. از این منظر فرهنگ اساس، قوام و عمود خیمه نظام جمهوری اسلامی است و در هیچ مقطعی نمی‌توان مسئله فرهنگ را از سایر عرصه‌ها جدا کرد یا آن را دارای اولویت ندانست.

تولید فرهنگی؛ اولویت حوزه فرهنگ

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم تأکید کرد: بر همین مبنا هم رهبر معظم انقلاب فرهنگ را در کنار اقتصاد جزو دستور کارهای مجلس یازدهم بیان کردند. در عین حال باید توجه کرد که فرهنگ تنها محدود به موضوعات و مسائل سلبی نیست و برداشت من از بیانات ایشان درباره موضوع فرهنگ این است که یک نگاه کلان و با رویکرد غالباً ایجابی به حوزه فرهنگ دارند.

وی یادآور شد: در واقع نیاز امروز کشور در حوزه فرهنگ، تولید فرهنگی است و آنچه مجلس باید به آن در کنار تولید اقتصادی اهمیت بدهد تولید فرهنگی است. تولید فرهنگی و محتوایی فرهنگ ما را اثرگذار می‌کند و به جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن مصونیت می‌بخشد و آن را واکسینه می‌کند.

جبران کم‌کاری‌ها در زمینه پیوست فرهنگی برنامه‌ها

موسوی درباره اهمیت توجه مجلس به پیوست‌های فرهنگی طرح‌ها و برنامه‌ها گفت: توجه به مسئله پیوست فرهنگی طرح‌ها و پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف بسیار مهم است و کم‌کاری‌ها باید جبران شود.

مدیرعامل پیشین خبرگزاری فارس ابراز کرد: مسئله پیوست فرهنگی از سال‌ها قبل، با توجه به احساس نیازی که در بطن جامعه و در سیاستگذاری‌های کلان نظام وجود داشت، مطرح شد. طرح‌های اقتصادی، صنعتی و عمرانی مختلفی در کشور به انجام رسیده که گاه به علت نداشتن پیوست فرهنگی عملاً به ضد خودشان تبدیل شده و در برخی مناطق که این طرح‌ها اجرا شده به آسیب‌های اجتماعی جدی دامن زده است. لذا مجلس یازدهم تأکید ویژه‌ای بر پیوست فرهنگی برنامه‌ها و طرح‌ها خواهد داشت.

تبدیل قرآن به پیکره جامعه، نیازمند کار حاکمیتی و مردمی

موسوی درباره جایگاه فعالیت‌های قرآنی در مجلس یازدهم گفت: این فعالیت‌ها باید هم به لحاظ بودجه و هم به لحاظ محتوایی تقویت شود. قرآن باید به عنوان یک امر جاری و ساری در همه ابعاد زندگی آحاد جامعه قرار بگیرد و بخشی از پیکره جامعه ما شود و این هم نیازمند کار حاکمیتی است و هم کار مدنی و مردمی.

وی ادامه داد: قطعاً دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه باید ورود جدی داشته باشند. البته به نظر من باید از صرف انجام کارهای شکلی در حوزه قرآن عبور کرد و وارد کارهای اساسی‌تر و عمیق‌تر شد، به نحوی که خروجی این اقدامات مأنوس‌تر و عجین‌تر شدن جامعه و به ویژه نسل جوان با قرآن باشد تا قرآن را در زندگی فردی و اجتماعی خود دخیل بدانند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار کرد: لذا در ابتدا لازم است آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی گذشته انجام شود و کارهای نو متناسب با شرایط جدید زمانی انجام شود. بخش مهمی از پیوست فرهنگی که برای طرح‌های اقتصادی و عمرانی در نظر گرفته می‌شود باید مبتنی بر آموزه‌های قرآن و با توجه به قرآن باشد.

موسوی درباره جایگاه کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم و اولویت‌های خود برای حضور در کمیسیون‌های مجلس گفت: فعلاً دو کمیسیون اصل 90 و فرهنگی را به عنوان اولویت در نظر دارم. با توجه به تأکیدی که رهبر معظم انقلاب بر توجه مجلس به حوزه فرهنگ داشتند و حضور نیروهای توانمند، انقلابی و تحول‌خواه در مجلس یازدهم به نظر می‌رسد که در حوزه فرهنگ شاهد تحول خوبی خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha