دعا؛ مظهر تحول‌بخشی به تقدیر / سرنوشت انسان با عمل صالح تغییر می‌کند
کد خبر: 3898233
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
آیت‌الله حسینی‌زنجانی بیان کرد:

دعا؛ مظهر تحول‌بخشی به تقدیر / سرنوشت انسان با عمل صالح تغییر می‌کند

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه تقدیر عالم هستی در شب قدر رقم خورده است، گفت: دعا، توسل و عمل صالح تقدیر انسان را تغییر می‌دهد و این فرصت طلایی در لیلةالقدر فراهم شده است.

دعا مظهر تحول بخشی به تقدیر/ سرنوشت انسان با عمل صالح ‌و نیایش تغییر می‌کندآیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن توصیه به بهره‌مندی از برکات شب قدر اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن سوره‌ای به نام قدر فرو فرستاده که در آن سوره، شب قدر با عظمت یاد شده است.

وی با اشاره به آیات «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ(۱) وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ(۲)» بیان کرد: در زبان عربی وقتی می‌خواهند عظمت مطلبی را برسانند اول آن موضوع مبهم را آورده و سپس درباره آن توضیح داده می‌شود، به عنوان مثال در ارتباط با روز قیامت نیز در قرآن ذکر شده که «الْقارِعَةُ(1) مَا الْقارِعَةُ(2) وَ ما أَدْراكَ مَا الْقارِعَةُ(3)» و در واقع بیانگر بزرگی این روز است.

این فقیه والامقام با اشاره به اینکه یکی از برکات لیلةالقدر، نزول قرآن است، ابراز کرد: در آیه‌ای دیگر خدای متعال می‌فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ(۳) فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ(٤)»، ما قرآن را در شب مبارکی فرو فرستادیم که در آن شب هر مسئله‌ای بر اساس حکمت از هم جدا می‌شود.

وی در توضیح کلمه قدر تصریح کرد: قدر در لغت به ۲ معنا آمده است، یکی به معنای تعظیم بوده که در آیه شریفه «وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ...» یعنی تعظیم شایسته مقام الهی را به جا نیاوردند آمده است. مراد دوم از این کلمه، تقدیر یعنی خدای متعال به قضای خود امور را برنامه‌ریزی و اندازه‌گیری می‌کند. مقدار به مسئله‌ای که دارای اندازه مشخصی بوده گفته می‌شود. شب قدر شب برنامه‌ریزی و تقدیر است؛ عظمت این شب به دلیل نزول قرآن و بزرگی تقدیر است و به مناسبت برنامه‌ریزی ذات اقدس الهی به عظمت یاد شده است.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با اشاره به اینکه خدای متعال در شب قدر تمام حوادث از تولد، زنده بودن، مرگ، سعادت و بدبختی را برای همه عوالم خلقت مقدر می‌فرماید، یادآور شد: در علم ازلی خداوند این تقدیرها موجود است و در شب قدر به فرشتگان آسمان ارائه می‌شود که سرنوشت انسان‌ها به چه نحوی است.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: در ادعیه ذکر شده که دعا و تضرع به درگاه الهی یکی از اسبابی است که برای تحول بخشیدن و تغییر دادن تقدیر در اختیار انسان قرار گرفته است و می‌توانیم از این فرصت طلایی استفاده کنیم تا تقدیر خود را با قضای الهی عوض کنیم.

وی با اشاره به اینکه دعا یکی از اسباب سعادت انسان در مکتب توحیدی است، اظهار کرد: انسان وقتی به اعتقاد الهی و توحیدی می‌رسد، در می‌یابد که خدای متعال قادر است و این عالم را بر اساس سننی خلق کرده و باید این سنن را رعایت کنیم تا خوشبخت شویم، اما اگر نتوانستیم این برنامه‌ریزی را به نحو احسن انجام دهیم طبیعی است که گرفتار عواقب آن خواهیم شد.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی تأکید کرد: تغییر تقدیر با عمل صالح، فکر سالم و برنامه‌ریزی درست بر اساس داده‌های توحیدی امکان‌پذیر است و باید در این شب از خدا بخواهیم تا با تأییدات الهی در زندگی موفق و سعادتمند باشیم. اینکه بگوییم سرنوشت ما از قبل نوشته شده و ما هیچ دخالتی در سرنوشت خود نداریم حرف درستی نیست چرا که با آیه شریفه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» مطابقت ندارد. اگر فرد بخواهد انسان خوبی باشد و به صراط مستقیم برود، مانعی برای رسیدن به این هدف نیست و باید سعی کند با دعا، نیایش و توسل برنامه‌ریزی کند که سرنوشت او با خوشبختی خاتمه یابد.

انتهای پیام
captcha