دانشگاه فرهنگیان؛ کلان‌مرکز اثرگذار در حوزه فرهنگ دینی
کد خبر: 3898486
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
تفاهم‌نامه معاونت قرآن و عترت ارشاد و دانشگاه فرهنگیان امضا شد

دانشگاه فرهنگیان؛ کلان‌مرکز اثرگذار در حوزه فرهنگ دینی

آیین‌ توشیح و مبادله تفاهم‌نامه همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان عصر امروز، 23 اردیبهشت‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت ارشاد و حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

به گزارش ایکنا، آیین‌نامه مبادله تفاهم‌نامه همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان، عصر امروز، 23 اردیبهشت‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت این وزارتخانه، حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان و دیگر معاونان و مدیران این معاونت و دانشگاه فرهنگیان چون حجج اسلام علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی این معاونت، حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، محمدمهدی عزیززاده و اصغر امیرنیا و محمدی، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در سالن اجتماعات معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

گزارش تصویری توشیح و مبادله تفاهم‌نامه معاونت قرآن و عترت ارشاد و دانشگاه فرهنگیان

در ابتدای این جلسه، پس از تلاوت آیاتی از قرآن، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت ارشاد، ضمن عرض خدمت مقدم و آرزوی قبولی طاعات و همچنین یادآوری لیالی قدر، گفت: دانشگاه فرهنگیان با 98 مرکز دانشگاهی در سراسر استان‌ها ایران فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: بدون تردید، شکل‌گیری دانشگاه فرهنگیان(بنام جدید) و یا مراکز تربیت معلم(بنام قدیم) آرمان بزرگی است که دو عنصر آموزش و پرورش در آن نقش اساسی داشته است؛ آنچه در قرآن با تعابیر متعددی چون تعلیم و تهذیب از آن یاده شده است. در قرآن تربیت به معنای تربیت مصطلح در زبان فارسی به کار نرفته است و تهذیب جانشین مفهوم تربیت دانسته شده است که بدون تردید تربیت در کنار آموزش است.
عبدالهادی فقهی‌زادهفقهی‌زاده با تأکید بر اینکه در نظام ارزشی اسلام، به علم بهای برتری داده شده است، اضافه کرد: اگر معیار عمومی برتری و فضیلت در اسلام تقوا است، این موضوع به برخی از معیارهای فرعی‌تر خرد می‌شود که بدون شک یکی از آن‌ها علم است و معیار دیگر جهاد فی سبیل‌الله است.
وی با تأکید بر اینکه علم به کمال نمی‌رسد، مگر اینکه با تهذیب همراه باشد، گفت: این نکته را تنها در آیین اسلام مشاهده نمی‌کنیم بلکه علمای ادیان همه به این نکته توجه دارند که آموزش چیزیست و تربیت چیز دیگری. آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت مکمل یکدیگر هستند ونه چندان آموزش به تنهایی مفید می‌افتد و نه چندان تربیت به تنهایی کارگر است. در مدارج کمال انسانی اگر این دو باهم باشند، وضعیت متفاوتی را پیدا می‌کنند و ارزشمندی بیشتری پیدا می‌کنند.
معاون قرآن و عترت ارشاد درباره انعقاد این تفاهم‌نامه، افزود: این تفاهم‌نامه از نظر ما به مثابه یکی از اجزای مجموعه‌ایست که وظایف فرهنگی ما را رقم می‌زند. ما با هیچ دانشگاهی تاکنون تفاهم‌نامه منعقد نکرده‌ایم و به دانشگاه فرهنگیان به عنوان کلان مرکز پرورش نیروهای کارآمد و اثرگذار در حوزه فرهنگ دینی نگاه می‌کنیم و در واقعه آن را به عنوان بالی برای پرواز می‌بینم.
وی با اشاره به اینکه حوزه اثرگذاری کمک به معلمی که در طول سال چند صد نفر را پرورش می‌دهد، گسترده‌تر است، ادامه داد: این نگاه مشترک بین معاونت قرآن و عترت و معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان و رئیس دانشگاه فرهنگیان بود که مقدمات انعقاد این تفاهم‌نامه فراهم شد. همچنین سعی کردیم در آخرین ویرایش این تفاهم‌نامه، نقش‌ها و اثرگذاری‌ها به صورت شفاف مشخص باشد.
فقهی‌‌زاده با اشاره به اینکه البته ممکن است این تفاهم‌نامه بعد‌ها و در مدت دو سال اجرای آن خرد شده و به چندین قرارداد مشخص و در چند فاز، اجرایی شود، افزود: ان‌شاءالله در دوره‌های بعدی این امر به سنت‌های حسنه تبدیل شود تا معاونت قرآن و عترت این وظیفه را احساس کند که از فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی حوزه قرآن و عترت با دانشگاه فرهنگیان حمایت کند و تعاملات خود را ادامه دهد.

کاستی شدید در تعداد معلم طی سال‌های آینده

حسین خنیفرسپس حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان به نقطه آغاز فراگیری قرآن در مکتب‌خانه‌ و دوران کودکی‌ و هنگامی که سواد نداشت، اشاره کرد و گفت: در آن زمان با روش اعراب‌خوانی، بدون سواد، وارد یادگیری قرآن شدم و برکات قرآن را در زندگی‌ام دیده‌ام، چنانکه در روایات هم آمده است «هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى‌آميزد».
وی در ادامه به فعالیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 103 هزار دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و تا دو سال پیش این دانشگاه تا مرز تعطیلی رفت، اما متوجه شدیم که تا دو سال آینده 320 هزار معلم از 930 هزار معلم بازنشسته می‌شوند و در سال 1404 نیز 330 هزار معلم بازنشسته می‌شوند؛ یعنی در مجموع 650 هزار معلم طی چهار سال آینده بازنشسته خواهند شد و چاره را بر این دیدم که این مسئله را مقداری حل کنیم.
خنیفر با اشاره به اینکه طی دو سال توانستیم 85 هزار دانشجو جذب کنیم، اظهار کرد: خیلی از دانشجویان نسبت به مسائل معنوی با انگیزه هستند. دانشگاه فرهنگیان دارای 98 پردیس مرکز در 31 استان است.
وی ادامه داد: همچنین طرح‌های سراج(حفظ جزء سی‌ام قرآن)، دوشنبه‌های قرآنی، کاروان‌های نور و میزبانی دانشگاه فرهنگیان در ماه مبارک رمضان، کسب رتبه‌های برتر قرآنی توسط دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم و ... از جمله فعالیت‌های قرآنی است و امیدواریم از این ظرفیت نیز استفاده کنیم و هم بتوانیم خدمات متقابل دهیم و هم دوره‌ها و مسابقات مشترک برگزار کنیم و از منابع و امکانات استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه هرچه به سمت خدمت به قرآن برویم، بالاخره شاهد برکت آن و باقیات‌الصالحات خواهیم بود، اضافه کرد: قرآن کریم اساس قانون ما و قانون اساسی ما است و مستشرقان بسیاری در حوزه قرآن کار کرده‌اند و ما چه میزان از فعالیت آنها غافل هستیم. امیدواریم بتوانیم احیای آموزه‌های قرآنی را بین دانشجویان و جوانان داشته باشیم تا باقیات‌الصالحاتی برای ما باشد و در روز قیامت نیز مورد شفاعت قرآن قرار گیریم.
ارسالی///فوری///دانشگاه فرهنگیان؛ کلان مرکز اثرگذار در حوزه فرهنگ دینی/ توشیح ومبادله تفاهم‌نامه با معاونت قرآن و عترت ارشاددر ادامه حجت‌الاسلام علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی این معاونت به فعالیت دانشگاه فرهنگیان در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن(سال گذشته) به عنوان مدیر بخش دانشگاهیان و همچنین ارائه آثار این دانشگاه اشاره کرد و گفت: انگیزه ایجاد این تفاهم‌نامه از نمایشگاه قرآن سال 98 و به منظور همکاری مستمر در طول سال، ایجاد شد.
وی ادامه داد: امیدواریم با تقطیع برنامه‌های مشخص و عملیاتی در محورهای پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تولید محتوا در راستای این تفاهم‌نامه گام‌های مثرثمری برداشته شود.
سپس علی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان نیز بر اجرای این تفاهم‌ناتمه و توان نیروی انسانی دانشگاه در این زمینه ابراز امیدواری کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان در بیست وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان دانشگاه برتر در حوزه قرآن معرفی شد و همواره در حوزه فرهنگ و قرآن و عترت جزء دانشگاه‌های برتر است.
وی با تأکید بر اینکه زمینه انعقاد این تفاهم‌نامه از نمایشگاه قرآن سال آینده آغاز شد، تصریحارسالی///فوری///دانشگاه فرهنگیان؛ کلان مرکز اثرگذار در حوزه فرهنگ دینی/ توشیح ومبادله تفاهم‌نامه با معاونت قرآن و عترت ارشاد کرد: امیدوارم در زمینه این تفاهم‌نامه همکاری‌های خوبی انجام شود، چنانکه در 31 استان نیروهای خوبی داریم. پیشنهاد می‌کنم ویدئو کنفرانس و وبینار به منظور تبیین ابعاد مختلف این تفاهم‌نامه با مسئولان و مدیران پردیس‌های دانشگاه در سراسر کشور برگزار شود تا از ظرفیت‌ها، بهتر و بیشتر استفاده شود.
پایان این مراسم نیز مراسم توشیح و مبادله تفاهم‌نامه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان انجام شد.

انتهای پیام
captcha