امور قرآنی کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد
کد خبر: 3898927
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
نگاهی به اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

امور قرآنی کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد

در چهارمین هفته از اردیبهشت‌ماه 99، پس از هفته‌ها تعطیلی نشست‌ها، محافل و برنامه‌های قرآنی به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن این قبیل امور در فضای مجازی، به تدریج و طی این هفته، این امور با رعایت فاصله اجتماعی، مجدد از سر گرفته شد و نشان از این دارد که فعالیت‌های قرآنی نیز بر آن است تا خود را با وضعیت جدید همراه کند.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت اهم اخبار و رویدادهای قرآنی شامل مراسم سالروز تأسیس ایکنا، برپایی محافل انس با قرآن در مراکز درمانی، اعلام برنامه‌های معاونت قرآن و عترت در سال جهش تولید، اعلام فراخوان و شرایط عضوگیری در طرح «اسوه»، تعویق زمان پانزدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن و ... بود. در ادامه در گزارشی نگاه اجمالی به برخی از رویدادها خواهیم داشت:

اعلام برنامه‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد در راستای تحقق شعار سال

در ابتدای هفته، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های این معاونت در راستای تحقق شعار سال ۹۹ را اعلام کرد که تدوین و ابلاغ سیاست‌های حمایتی برای تولید آثار و محصولات فاخر قرآنی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان، حمایت از ناشران تخصصی قرآنی و فرهنگ‌سازی بر اساس آموزه‌های اصیل دینی از طریق تولید محصولات چندرسانه‌ای و انتشار آن در فضای مجازی و سایر بسترهای رسانه‌ای موجود از جمله آنها است.

همکاری شبکه قرآن و مدارس صدرا در تولید برنامه ویژه نوجوانان

در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین تقدیری، مدیرعامل سازمان مدارس صدرا با جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان مدارس صدا، درباره تعامل و هم‌افزایی فی مابین و تهیه تولیدات مناسب برای قشر کودک و نوجوان مطالبی عنوان شد. در این جلسه مطرح شد که دغدغه اصلی این است که دانش‌آموزان را درگیر ابعاد مختلف معارف قرآن کنیم و زیبایی‌های قرآن را به آنان انتقال دهیم.

ایکنا

راه‌اندازی نمایشگاه مجازی «بنیاد قرآن»

در نخستین روز از هفته، نمایشگاه مجازی قرآن و عترت همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) از سوی بنیاد قرآن واقع در خیابان پاسداران تهران به صورت دائمی و مجازی افتتاح شد. این نمایشگاه با شعار «قرآن، برهان و گفتمان» با نمایش کتاب‌های ارزشمند از نویسندگان و ناشران فعالیت خود را آغاز کرد.

ادامه برگزاری مسابقه «آینه آیات»

در هفته ای که گذشت چهارمین و پنجمین مرحله مسابقه آینه آیات برپا شد. مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور آشنایی و بهره‌گیری از آیات کلام وحی، مسابقه «آینه آیات» ویژه دانشجویان را با محوریت سوره‌های جزء سی‌ام قرآن برگزار می‌کند.
مسابقه آینه آیات هر دو روز یک‌بار در پایگاه ویژه مسابقه به نشانی اینترنتیayeneh.isqa.ir تا پایان ماه مبارک رمضان قرار داده می‌شود و به قید قرعه، جوایزی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

برگزاری جشنواره مجازی «گلستان قرآن»

نخستین جشنواره مجازی قرآن با عنوان «گلستان قرآن» همزمان با ایام ماه مبارک رمضان از سوی جبهه فعالان قرآنی استان گلستان و اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان و با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در رشته‌های مختلف قرائت تحقیق، ایده‌های نوین قرآنی، تفسیر سوره مبارکه انبیا، کتاب‌خوانی، نهج‌البلاغه‌دانی و وصیت به امام حسن مجتبی(ع) درحال برپایی است.

تلاوت قاریان بین‌المللی در برنامه شب‌های دلتنگی

ویژه‌برنامه شب‌های دلتنگی در پارک ارم‌ تهران از ششم اردیبهشت‌ماه تا پایان ماه مبارک‌ رمضان با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی و مداحان برجسته کشور به اجرا در می‌آید. 21 اردیبهشت ماه این برنامه با اجرا و تلاوت محمدحسن موحدی قاری ممتاز برپا شد.

برپایی محافل قرآنی در بیمارستان‌های تهران

به دنبال اجرای محافل قرآنی در مراکز درمانی با هدف شفای بیماران کرونایی، تلاوت و اجرای اذان مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی و هم‌خوانی گروه تواشیح طارق که در بیمارستان مدرس تهران اجرا شد.
همچنین دومین محفل از محافل هشت‌گانه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، بعداز ظهر شنبه، 20 اردیبهشت‌ماه در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) تهران برگزار شد. مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله و پس از آن نیز گروه تواشیح قدر به اجرای برنامه پرداخت.

برگزاری مراسم هفدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری قرآن

یکشنبه، 21 اردیبهشت‌ماه، مراسمی در محل خبرگزاری با حضور اساتید، قاریان، حافظان و پیشکسوتان قرآنی برگزار شد و بعضا برخی از فعالان قرآنی و رسانه‌ای برای این روز، پیام‌های جداگانه‌ای ارسال کردند.
بر همین اساس، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) و سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا، با انتشار پیامی این روز را به خبرنگاران و مدیران این رسانه قرآنی کشور، که طی سال‌ها در این عرصه تلاش کرده‌اند، تبریک گفت و افزود: این مجموعه در فضای قرآنی کشور موفق و تأثیرگذار بوده است. انشاءالله با برنامه‌ریزی‌ مدیران ارشد و همکارانی که در آنجا فعالیت می‌کنند بتوانند سطح خدمات خود را ارتقا دهند و تلاش کنند تا جمعیت بیشتری را در پوشش خبری جذب کنند.
همچنین، مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن ضمن تبریک هفدهمین سالروز تأسیس ایکنا،‌ گفت: این خبرگزاری بیشتر به رویکرد مطالبه‌گری توجه کند، البته در این زمینه باید مراقبتی حاصل شود تا به دامن زدن به اختلافات احتمالی که ممکن است در جامعه قرآنی وجود داشته باشد، نزدیک نشویم. در این مدت چند سال، شاهد رشد و پیشرفت فعالیت‌های این خبرگزاری از لحاظ کمی و کیفی بوده‌ام.
در ادامه، سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما با ارسال پیام تصویری ضمن تبریک هفدهمین سال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن به همه فعالان این عرصه، از تلاش‌های این خبرگزاری برای آگاهی‌بخشی قدردانی کرد.
همچنین سوی محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری قرآن، با اشاره به اینکه مسئولیت یک نهاد قرآنی در کشوری که ام‌القرای دنیای اسلام محسوب می‌شود،‌ بسیار سخت است، گفت: ایکنا باید فاصله بین اندیشه قرآنی و مخاطب امروز را با تولید فرآورده‌های خود پر کند و تلاش کند تا ساده‌سازی و مصداق‌سازی داشته باشد تا به باورپذیری دانسته‌های قرآنی برسد.
در مراسم هفدهمین سالروز تاسیس خبرگزاری، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکوست قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه ایکنا وظیفه خطیر خود را به خوبی انجام داده و امروز یک خبرگزاری آبرومند است، گفت: با توجه به اینکه جریانی برای فروکش کردن تلاوت قرآن در کشور وجود دارد، خبرگزاری قرآن می‌تواند در کنار دیگر عوامل مؤثر، چاره‌ای بیندیشد و این چراغ را نورانی کند.
حسن بیادی، عضو سابق شورای سیاست‌گذاری سازمان قرآنی دانشگاهیان گفت: بسیاری از مراکز و مجموعه‌ها منبع مالی داشته و دارند، اما این کار را نکردند،‌ در جهاد دانشگاهی اما چون نیت خالص پشت کار بود،‌ ایکنا شکل گرفت.
همچنین در این مراسم حمیدرضا طیبی،‌ رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: کار بر روی جوانان از جمله موضوعاتی است که ایکنا باید به شدت به آن توجه کند و این کار را با ابزارهایی که فضای مجازی در اختیار گذاشته است انجام دهد. این مجموعه در ماه مبارک رمضان کارهای خوبی انجام داده است که باید این کار را بیشتر توسعه دهد. آرزوی موفقیت دارم و آنچه از دست ما ساخته است در این حوزه انجام می‌دهیم و کمافی السابق که حمایت کرده‌ایم این حمایت ادامه خواهد داشت. در بخش خارج از کشور نیز توقع ارائه مطالب خوب می‌رود. آنچه ما نیاز داریم مطالب بیشتر است که مهم‌تر از خبر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به مناسب آغاز هجدهمین سال فعالیت خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز گفت: «کارنامه درخشان جهاددانشگاهی بیانگر آن است که این نهاد تجلی‌گاه تعهد و فرهنگ ناب در محیط‌های علمی بوده است و نام جهاد همواره با تبلور فرهنگ، معنویت و حفظ اصول و ارزش‌های متعالی عجین بوده است.» رهبری در دیدار با مسئولان این نهاد در آن تاریخ دورنمای فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی را فراتر از وضعیت موجود ترسیم فرمودند. جایگاه راهبردی این خبرگزاری در پیشبرد منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی مهم است.

سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن، طی پیامی هفدهمین سال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن را تبریک گفت.

انعقاد تفاهم‌نامه معاونت قرآن و عترت ارشاد و دانشگاه فرهنگیان

یکشنبه، 23 اردیبهشت‌ماه، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان برپا شد.
معاون قرآن و عترت ارشاد افزود: این تفاهم‌نامه از نظر ما به مثابه یکی از اجزای مجموعه‌ای است که وظایف فرهنگی ما را رقم می‌زند. ما با هیچ دانشگاهی تاکنون تفاهم‌نامه منعقد نکرده‌ایم و به دانشگاه فرهنگیان به عنوان کلان مرکز پرورش نیروهای کارآمد و اثرگذار در حوزه فرهنگ دینی نگاه می‌کنیم و در واقعه آن را به عنوان بالی برای پرواز می‌بینم.

تداوم پویش ملی مجازی «ستاره‌باران» پس از ماه رمضان

پویش ملی مجازی «ستاره‌باران» با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و ضرورت گرایش به روش‌های جایگزین برنامه‌های حضوری از سوی سازمان دارالقرآن الکریم به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی شد. پس از ماه مبارک رمضان تداوم خواهد داشت و تعداد شرکت‌کنندگان در این پویش ملی تاکنون به دویست هزار نفر رسیده است.

برپایی محفل قرآنی مجازی در پایگاه اطلاع‌رسانی راه آهن

در روز یکشنبه 21 اردیبهشت‌ماه، در کنار برگزاری محافل ماه مبارک رمضان، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور قاریان ممتاز و چهره‌های برتر قرآنی کشور نیز اولین محفل مجازی انس با قرآن کریم را برگزار کرد.

فعالیت ۲۱ دارالتحفیظ در مناطق و پایگاه‌های نداجا

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مظفری‌نژاد، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی ارتش با اشاره به وجود ۲۱ دارالتحفیظ فعال در کل مناطق و پایگاه‌های نیروی دریایی ارتش، گفت: تا این لحظه ۹۹۷ حافظ قرآن در سطح کارکنان پایور، بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان در نیروی دریایی مشغول فعالیت هستند.

اعلام فراخوان و ضوابط عضوگیری جدید طرح «اسوه»

در روز دوشنبه، 22 اردیبهشت‌ماه، نشست خبری عضوگیری جدید طرح «اسوه» با حضور محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن و مسئول این طرح، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. مسئول طرح گفت: طرح، هر دو سال یک‌بار فراخوان جذب جدید خود را اعلام و از بین قاریان و حافظان ممتاز و نخبه زیر ۱۲ سال عضوگیری می‌کند. امسال نیز عزیزان علاقه‌مند فرصت دارند تا پایان خرداد سال جاری به نشانی اینترنتی www.osveh.valasr.net مراجعه و پس از مطالعه ضوابط عمومی و اختصاصی، به ثبت‌نام و ارسال اثر اقدام کنند.

انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه برای حمایت از خانه‌های قرآن و عترت

در هفته جاری، حسین بهبودی مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم خبر از تفاهم نامه‌ای داد. وی گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً بین معاون امور اجتماعی وزارت کشور، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به امضا رسید، راه‌اندازی و توسعه خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی در دستور کار دستگاه‌های فوق قرار گرفته و مقرر شد که در این مورد هم‌افزایی صورت گیرد.

تعویق زمان پانزدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن

براین اساس، بنا بر اعلام سازمان دارالقرآن الکریم، به دلیل تداوم شیوع بیماری کرونا در کشور و نگرانی‌هایی که در این باره وجود دارد، زمان برگزاری مرحله اول پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن که پیش از این قرار بود به صورت هماهنگ با آزمون مقطع دکترا برگزار شود، برای بار دوم به تعویق افتاد و بنا به تصمیم مسئولان برگزاری آزمون، یک روز پس از آزمون دکترا برگزار می‌شود.

‌‎ برگزاری نشست خبری دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه به صورت مجازی برپا می‌شود. این‌ نشست به مناسبت سالروز تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۸۸ برگزار و در آن آخرین دستاوردهای منشور و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تبیین خواهد شد.

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه قرآنی در کرونا

در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیش‌نویسی در زمینه چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی فعالیت‌های قرآنی کشور در ایام کرونا تهیه شد. در بخشی از این پیش‌نویس و در قسمت چالش‌ها به برنامه‌ریزی و طراحی اجرای بیشتر فعالیت‌های قرآنی در فضای حقیقی و کم‌توجهی به فضای مجازی اشاره شده است.

ارائه ۳۱۳ پیام قرآنی در طرح گنجينه نور به تفکیک ۳۰ جزء

در هفته ای که گذشت، رضا نباتی، کارشناس برنامه‌ریزی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و از مؤلفان کتب درسی و کارشناسان آموزش قرآن، طرح گنجینه نور را با 313 پیام قرآنی به تفکیک ۳۰ جزء قرآن کریم منتشر کرد.

پخش مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ بهجت از شبکه قرآن

مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) به صورت تلویزیونی و بدون حضور مخاطب چهارشنبه شب، 24 اردیبهشت‌ماه، برگزار شد. در این برنامه معنوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی سخنرانی می‌کند و مهدی سلحشور، مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز نوحه‌سرایی و سوگواری پرداختند.

تشکیل پویش احیای مسابقات معارفی

پویش احیای مسابقات معارفی از چند روز قبل و به دنبال اعمال برخی تغییرات در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن شکل گرفته و اصلی‌ترین مطالبه آن نیز بازگشت این مسابقات به رقابت‌های سراسری قرآن، که هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، است.

اعلام پخش مراسم احیای شب‌های قدر در شبکه‌های سیما

همزمان با ایام شهادت حضرت علی(ع)، شبکه‌های مختلف سیما مراسم لیالی قدر را از اماکن مختلف مذهبی کشور پوشش خواهند داد.

شبکه قرآن و معارف سیما در شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان مراسم احیا از حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلای معلی با قرائت دعای افتتاح و جوشن کبیر با مداحی سعید حدادیان و همچنین، حرم مطهر احمد بن‌موسی الکاظم(ع) به روی آنتن می‌برد.

انتهای پیام
captcha