لابی‌گری بانک‌ها، مانع تصویب طرح بانکداری اسلامی در مجالس قبل
کد خبر: 3899208
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
موسوی‌لارگانی بیان کرد:

لابی‌گری بانک‌ها، مانع تصویب طرح بانکداری اسلامی در مجالس قبل

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: متأسفانه دو دوره پیاپی طرح بانکداری اسلامی در مجلس مطرح بوده است و با وجود اینکه در ابتدای مجلس دهم 210 نماینده امضا کردند که طرح باید در اولویت مجلس باشد، ولی به علت لابی‌گری بانک‌ها، تاکنون به تصویب نرسیده است.

موسوی لارگانی نماینده مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم فلاورجان در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم و اهمیت تلاش این مجلس برای تصویب طرح بانکداری اسلامی پرداخت و گفت: مجلس یازدهم با حضور بیش از دوسوم از نمایندگانی که برای اولین بار به مجلس راه پیدا کرده‌‌اند در حال شکل‌گیری و شروع به کار است و با توجه به وعده‌های انتخاباتی که دوستان در بهمن‌ماه و اسفندماه در ارتباط با برطرف کردن مشکلات اقتصادی به مردم داده‌اند، باید یکی از اولویت‌های مجلس جدید، مباحث اقتصادی و معیشتی مردم باشد که این روزها با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


لزوم مقابله مجلس جدید با گرانفروشان

وی ادامه داد: به ویژه در زمینه کالاهای اساسی همانند برنج، حبوبات و امثالهم که مردم به آن نیاز دارند و قیمت آن‌ها در ایام اخیر به صورت نجومی افزایش پیدا کرده است، باید مجلس اقدامات مهمی انجام دهد. معتقدم در این راستا باید طرحی در مجلس یازدهم ارائه شود که با این گرانفروشی‌ها و هرج و مرج‌ها مقابله شود. الان هر کسی بر اساس توان و زور خود به مردم اجحاف می‌کند، لذا سازمان‌های نظارتی باید به میدان بیایند و با عاملان این گرانی‌ها برخورد کنند.

مردم به مجلس جدید امید بسیاری دارند و به همین دلیل است که تغییرات زیادی در نمایندگان مجلس جدید ایجاد شده است بنابراین مجلس باید در روزها و ماه‌های اول چند طرح فوق‌العاده برای تغییر در وضعیت اقتصادی مردم آماده کند

موسوی‌لارگانی با اشاره به اهمیت اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا اظهار کرد: نکته دیگری که مجلس باید در نظر داشته باشد مقوله بانکداری است که یکی از مطالبات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز بوده است. رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های اول سال فرمودند که مجلس باید برخی قوانین را که یکی از آنها قانون بانکداری است، در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید اصلاح کند. اما متأسفانه تاکنون طرح بانکداری اسلامی در مجلس به سرانجام نرسیده است.

دلایل تصویب نشدن طرح بانکداری اسلامی

منتخب فلاورجان در مجلس یازدهم درباره دلایل تصویب نشدن طرح بانکداری اسلامی در مجالس قبل یادآور شد: متأسفانه دو دوره پیاپی این طرح در مجلس مطرح بوده اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. علی‌رغم اینکه در ابتدای مجلس دهم 210 نماینده امضا کردند که این طرح باید در اولویت مجلس باشد اما به علت لابی‌گری بانک‌های کشور، اجازه تصویب طرح داده نشد.

وی بیان کرد: به نظرم باید مجلس یازدهم به شکل ویژه و با قاطعیت این طرح را در اولویت قرار دهد، چراکه مطالبه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید است. از سوی دیگر، بررسی‌های مربوط به طرح بانکداری اسلامی در کمیسیون اقتصادی صورت گرفته و نیازی به بررسی مجدد ندارد تا تصویب آن طولانی شود.

اهمیت نظارت بر بورس

موسوی‌لارگانی افزود: نکته دیگر این است که مجلس جدید باید در مورد بورس و هجوم مردم به سمت این بازار که احتمال ایجاد مشکلاتی برای آنها دارد، نظارت لازم را داشته باشد. برخی از شرکت‌ها به دلیل ناتوانی در تولید، تعطیل هستند اما ارزش آنها در بورس چند برابر شده است. لذا سهامداران خُرد ممکن است با چالش مواجه شوند و مجلس باید به صورت جدی بر این مقوله نظارت کند تا کسی دچار زیان نشود.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر بورس، اظهار کرد: دولت در حال واگذاری سهام خود است و همین موضوع باعث افزایش ارزش بورس شده، اما با توجه به اینکه در شرایط کرونایی هستیم و ممکن است مشکلات اقتصادی ما بیشتر شود، مجلس باید نظارت بیشتری داشته باشد تا خدای ناکرده مشکلی برای کسی پیش نیاید.

ضرورت توجه مجلس یازدهم به معیشت مردم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: البته بنده مخالف اقبال به بورس نیستم اما باید مراقب باشیم که این زرق و برقی که ایجاد شده است عده‌ای را فریب ندهد. در شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا، اکثر بازارهای بورس جهان ریزش داشته اما ارزش بورس ما بالا می‌رود. بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ما با چالش و مشکلی مواجه نشویم.

منتخب مردم فلاورجان در خانه ملت در پایان گفت: مردم به مجلس جدید امید بسیاری دارند و به همین دلیل تغییرات زیادی در نمایندگان مجلس جدید ایجاد شده است. بنابراین مجلس باید در روزها و ماه‌های اول چند طرح فوق‌العاده برای تغییر در وضعیت اقتصادی مردم آماده کند تا اقداماتی در راستای بهبود وضع معیشتی مردم انجام شود.

انتهای پیام
captcha