حجتالاسلام والمسلمین توحید بهپور انزابی، روحانی مبلغ دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: شب قدر به این جهت «قدر» نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین میشود و شاهد این معنی سوره دخان است که ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت نازل کردیم، و ما همواره انذار کننده بوده ایم، در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین میگردد.
وی تصریح کرد: در شب قدر مقدرات یک سال انسانها تعیین میگردد و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور دیگر در آن شب مبارک تفریق و تبیین میشود، البته این امر هیچگونه تضادی با آزادی اراده انسان و مسئله اختیار ندارد، چرا که تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگیها و لیاقتهای افراد، و میزان ایمان و تقوا و پاکی نیت و اعمال آنهاست و برای هرکس آن مقدر میکنند که لایق آن است، یا به تعبیر دیگر زمینه هایش از ناحیه خود او فراهم شده و این نه تنها با اختیار منافاتی ندارد، بلکه تأکیدی بر آن است.
بهپور انزابی افزود: قرآن با تمام قدر و منزلتش بر رسول والا قدر، و به وسیله فرشته صاحب قدر نازل گردید و کسی که آن شب را احیا بدارد صاحب قدر و مقام و منزلت میشود فلذا شناخت حضوری یا حصولی ذات حق تعالی، برای انسان ممکن نیست و از آنجا که تعطیل کردن شناخت خداوند متعال از منظر عقل و شرع جایز نیست، پس بهترین راه برای کسب معرفت الهی، شناخت صفات الهی است.
چرا شب قدر مخفی است؟
روحانی مبلغ نهاد رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، خاطر نشان کرد: بسیاری معتقدند مخفی بودن شب قدر در میان شبهای سال یا در میان شبهای ماه مبارک رمضان برای این است که مردم به همه این شبها اهمیت دهند، همان گونه که خداوند رضای خود را در میان انواع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعات روی آورند و غضبش را در میان معاصی پنهان کرده تا از همه بپرهیزند، دوستانش را در میان مردم مخفی کرده تا همه را احترام کنند، اجابت را در میان دعاها پنهان کرده تا به همه دعاها رو آورند، اسم اعظم را در میان اسمائش مخفی ساخته تا همه را بزرگ دارند و وقت مرگ را مخفی ساخته تا در همه حال آماده باشند.
راههای نزدیک شدن به خداوند
وی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین(ع) در خطبه نورانی ۱۱۰ نهج البلاغه درباره برخی از راههای تقرب به پروردگار اظهار کرد: بهترین وسیلهای که انسانها میتوانند با آن به خدای سبحان نزدیک شوند، ایمان به خدا و پیامبر(ص) و جهاد در راه خداوند و یکتا دانستن خدا، بر اساس فطرت انسانی است.
وی بیان کرد: مهمترین راه برای تقرب به پروردگار، معرفت پروردگار و حجتهای الهی، با به کار انداختن عقل و اندیشه است.
بهپور انزابی افزود: ضربههایی که تکفیریها به دلیل فهم غیر صحیحی که از دین دارند، به دین میزنند، به مراتب از دیگران بیشتر است که جهالت بدترین دشمن روح و جان انسانهاست.
روحانی مبلغ نهاد رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: در نگاه اهلبیت(ع) دوری از گناه تا آنجا اهمیت دارد که امام باقر(ع) به شخصی که خود را دارای اعمال کمی میدانست، ولی مقیّد به دوری از حرام بود، فرمود؛ «چه تلاش و کوششی بالاتر از پاک نگه داشتن شکم و دامن از حرام است» و صدقۀ پنهانی را نیز وسیلۀ نابودی گناهان و صدقۀ آشکار را وسیلۀ جلوگیری از مرگهای ناگهانی و زشت میداند.