آغاز فرایند نهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن از فردا / راه‌اندازی سامانه جدید ثبت‌نام
کد خبر: 3900328
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
طی نشست خبری مطرح شد؛

آغاز فرایند نهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن از فردا / راه‌اندازی سامانه جدید ثبت‌نام

نهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن از فردا، اول خرداد سال جاری، آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

آغاز فرایند نهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن از فردا / راه‌اندازی سامانه جدید ثبت نامبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن کریم صبح امروز چهارشنبه، 31 اردیبهشت‌ماه، با حضور سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی این شورا، در قالب ارتباط تصویری برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت سیدمحمد حسینی‌پور، قاری ممتاز، سیدعلی سرابی طی سخنانی اظهار کرد: دوره‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن از یک دهه قبل و براساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از سوی شورای عالی قرآن برگزار می‌شود که امسال نیز به توفیق الهی نهمین دوره این طرح را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: زمانی که این طرح قرآنی مطرح و منجر به مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور شد، مورد استقبال جامعه قرآنی و نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی، که مایل بودند از خدمات قاریان و مدرسان قرآن بهره‌مند شوند، قرار گرفت. تا به امروز برخی از خدمات و مزایایی که برای دریافت‌کنندگان مدارک تخصصی در این طرح پیش‌بینی شده بود، محقق شده ولی برخی از امتیازات نیز محقق نشده است.

مزایای استخدامی دارندگان مدرک تخصصی 

سرابی ادامه داد: یکی از مهمترین امتیازاتی که باید براساس این مصوبه به دارندگان مدارک تخصصی اعطا می‌شد، برخی مزایای استخدامی در ادارات دولتی بود یعنی عزیزانی که در پست‌های تخصصی مرتبط با فعالیت‌های قرآنی در ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند، باید از مزایایی برخوردار شوند به طوری که مدارک آن‌ها ارزش استخدامی داشته باشد و رتبه کارمندی این عزیزان نیز ارتقا یابد.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: این امر مستلزم آن است که سازمان امور اداری و استخدامی آئین‌نامه اجرایی این بند از مصوبه شورای توسعه را که نهادها و دستگاه‌ها را ملزم به اعطای این مزایا می‌کند، تدوین و ابلاغ کند. متأسفانه سازمان امور اداری و استخدامی با تمام پیگیری‌هایی که تاکنون انجام شده است، هنوز این آئین‌نامه را تدوین و ابلاغ نکرده است. لذا عزیزانی که تا به امروز موفق به دریافت مدارک تخصصی طرح ارزیابی شده‌اند، موفق به استفاده از این مزایا نشده‌اند.

وی بیان کرد: به نظر بنده دوستان عزیز ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تلاش بیشتری کنند تا اینکه این آئین‌نامه ابلاغ شود تا دارندگان این مدارک تخصصی طبق قانون بتوانند از مزایا و امتیازات استخدامی مدارک خود بهره‌مند شوند.

سرابی در رابطه با نهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن نیز بیان کرد: ثبت‌نام و ارسال آثار مقدماتی که براساس آن‌ها داوطلبان سطح‌بندی اولیه می‌شوند، طی خردادماه سال جاری انجام می‌شود که داوطلبان از روز اول تا پایان خردادماه فرصت دارند تا به سامانه ثبت‌نام مراجعه کرده و علاوه بر ثبت‌نام خود اثری که متناسب با سطح درخواستی ایشان است، تولید و ارسال کنند تا بتوانیم ایشان را براساس آثار ارسالی سطح‌بندی و رتبه‌بندی کنیم.

343 قاری و مدرس دارای مدرک تخصصی در هشت سال

قائم‌مقام شورای عالی قرآن افزود: طی هشت دوره گذشته این طرح، تعداد 343 نفر شامل 223 قاری و 120 مدرس موفق به دریافت گواهینامه در یکی از درجات یک تا چهار طرح شده‌اند که از این تعداد 85 درصد از دریافت‌کنندگان مدارک از آقایان و مابقی دریافت‌کنندگان نیز از بانوان گرامی بوده‌اند.

وی بیان کرد: براساس مصوبه سال 97 شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، بنابر این شد تا به تعدادی از اساتید و پیشکسوتانی که بالای 50 سال سن دارند، براساس یک‌سری از ارزیابی‌های غیرآزمونی و سنجش توانمندی‌های این عزیزان، گواهینامه اعطا شود که در این راستا نیز طی سال 98 دو بار فراخوان و اطلاع‌رسانی انجام شد و کسانی که داوطلب بودند، مدارک خود را ارسال کردند و در جلسات متعددی که در شورای ارزیابی برگزار شد، توانمندی‌ها و داشته‌های آنان مورد بررسی قرار گرفت.

سرابی گفت: تقریبا 90 درصد از کار بررسی این عزیزان پیشکسوت به انجام رسید که در این زمان با شرایط ویژه بهداشتی در کشور مواجه شدیم و پس از آن نتوانستیم جلسات را، که امکان برگزاری غیرحضوری آن نیز وجود نداشت، برگزار کنیم. به محض اینکه امکان برگزاری جلسات را داشته باشیم، چند پرونده باقیمانده نیز مورد بررسی قرار گرفته و مدارک این بزرگواران و پیشکسوتان قرآنی نیز اعطا می‌شود.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: همچنین، در راستای تحقق حداکثری آئین‌نامه اعطای مدارک، دوره‌های آموزشی را نیز طراحی کردیم تا عزیزانی که مایل هستند در یک فرایند آموزشی شرایط دریافت مدرک را احراز کنند، بتوانند در این فرایند قرار گرفته و مدرک خود را دریافت کنند. در این زمینه یک دوره آموزشی را طی سال‌های 94 و 95 برگزار کردیم که در همین راستا به 11 نفر از اساتید و قاریان ممتاز کشور مدرک درجه یک قرائت و و مدرسی اعطا شد.

سرابی گفت: دومین دوره آموزشی را نیز از چند ماه گذشته آغاز کردیم که با توجه به شرایط بهداشتی کشور، وقفه‌ای در برگزاری دوره ایجاد شد که با تلاش عزیزان در دبیرخانه اجرایی طرح ارزیابی، هم‌اکنون بستر مجازی برای اجرای طرح آماده شده و این دوره آموزشی مجددا ادامه پیدا خواهد کرد. اجرای این دوره از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز ادامه خواهد داشت. شرکت‌کنندگانی از قاریان ممتاز سراسر کشور در این دوره حضور دارند که در پایان نیز مدارک مربوطه را دریافت خواهند کرد.

برگزاری دوره‌های ارتقای قاریان

به گزارش ایکنا در ادامه این نشست خبری، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، نیز طی سخنانی بیان کرد: در سال‌های گذشته درخواستی از سوی دارندگان مدارک تخصصی طرح ارزیابی قاریان و مدرسان مطرح شد مبنی بر اینکه طرح ارزیابی قاریان و مدرسان نیاز به یک پیوست آموزشی دارد. لذا از همین روزهای گذشته این پیوست آموزشی محقق شد، با این کیفیت که در فاز اول، قاریان عزیز مد نظر قرار گرفتند. قاریان تهرانی به صورت حضوری و قاریان غیرتهرانی نیز به صورت غیرحضوری در این دوره ارتقای قراء شرکت کردند.

وی افزود: جهت تسهیل در فرایند ثبت‌نام قاریان و مدرسان در نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن سامانه جدیدی طراحی شده که امروز افتتاح می‌شود و از طریق این سامانه، که کیفیت بسیار مطلوبی نیز دارد، کلیه مراحل ثبت‌نام، انتخاب واحد و اعلام نتایج و هرگونه اطلاع‌رسانی رسمی صورت می‌گیرد.

میرزاجانی ادامه داد: طی هشت دوره گذشته این طرح، مجموعا قاریان و مدرسان 29 استان موفق به دریافت گواهینامه یکی از درجات یک تا چهار شده‌اند و فقط دو استان گلستان و سیستان و بلوچستان موفق به دریافت این مدارک نشده‌اند که امیدواریم تا قراء و مدرسان این استان‌ها نیز در دوره نهم طرح شرکت و مدارک مربوطه را دریافت کنند.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن با بیان اینکه طرح اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرآن کریم طی یک سال شمسی انجام می‌شود، اظهار کرد: پس از مرحله ثبت‌نام و ارسال آثار که تا پایان خردادماه خواهد بود، اعلام نتایج این مرحله که از آن به عنوان مرحله اول یا آزمون ورودی یاد می‌کنیم، در نیمه دوم تیرماه خواهد بود. مرحله دوم که به آزمون تلاوت و مصاحبه شناخته می‌شود نیز در نیمه اول مردادماه برگزار می‌شود. همچنین، مرحله سوم آزمون‌ها نیز در نیمه دوم آذر سال جاری برگزار می‌شود و نهایتاً جمع‌بندی پایانی این دوره نیز طی اسفند سال جاری انجام شده و گواهینامه تخصصی با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی قرآن به افرادی که موفق به دریافت یکی از درجات یک تا چهار طرح شوند، تقدیم می‌شود.

وی در رابطه با موضوع تبلیغات و اطلاع‌رسانی از این طرح قرآنی نیز گفت: طی روزهای آینده با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چه شبکه‌های سراسری و چه شبکه‌های استانی، تیزر فراخوان دوره به صورت گسترده پخش خواهد شد. ضمن اینکه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب نیز در فضای مجازی در این حوزه همکاری خواهند داشت. همچنین، به طور مستقیم نیز با مؤسسات قرآنی و اساتید قرآن صاحب جلسه‌ در سراسر کشور مکاتباتی انجام می‌شود تا برای معرفی و تبلیغ این دوره از آزمون با ما همکاری کنند.

انتهای پیام
captcha