دلایل حذف قاری صاحب رتبه از مسابقات «مفازا» / عذرخواهی مسئول مربوطه / احتمال برگزاری فینال فینالیست‌ها
کد خبر: 3900431
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

دلایل حذف قاری صاحب رتبه از مسابقات «مفازا» / عذرخواهی مسئول مربوطه / احتمال برگزاری فینال فینالیست‌ها

یکی از قاریان شناخته شده کشورمان که سابقه کسب رتبه در ادوار گذشته مسابقات «مفازا» را دارد با موافقت اولیه برگزارکنندگان، برای دومین بار تلاوت خود را به این مسابقات ارسال می‌کند و مورد پذیرش اولیه قرار می‌گیرد، اما در ادامه از این حضور ممانعت می‌شود. برگزارکنندگان این رقابت قرآنی تلویزیونی دلایل این اقدام را تشریح کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، هر سال و در ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری مسابقات قرآن با عنوان «مفازا» هستیم. مسابقاتی که به صورت تلویزیونی و به همت شبکه جهانی الکوثر برگزار می‌شود و نام کامل آن «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» است. این روزها سیزدهمین دوره این مسابقات از شبکه جهانی الکوثر در حال پخش است.

این مسابقه در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود و از بین شرکت‌کنندگان در هریک از رشته‌ها در مرحله مقدماتی تعدادی به تشخیص هیئت داوران به مرحله نیمه‌نهایی راه می‌یابند و از بین آنها در نهایت پنج نفر در هر رشته در مرحله نهایی با هم رقابت می‌کنند و نفر برتر در هر رشته از بین این پنج نفر برگزیده خواهد شد.

این مسابقات در حالی به سیزدهمین دوره برگزاری خود رسیده که در این دوره حاشیه‌هایی داشته است؛ حاشیه‌ای از نوع ممانعت از حضور یک شرکت‌کننده در عین‌ پذیرش ابتدایی تلاوت.

سیدجاسم موسوی، قاری ممتاز کشورمان
سیدجاسم موسوی، قاری ممتاز کشورمان، که سابقه حضور در فینال مسابقات سراسری قرآن کریم را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به سابقه حضور خود در این مسابقات پرداخت و گفت: 11 سال قبل و در دومین دوره در مسابقات مفازا حضور پیدا کردم و موفق به کسب رتبه اول نیز شدم. با توجه به اینکه مسابقه خوبی بود تلاش داشتم تا در ادوار بعد نیز شرکت کنم که شرایط مهیا نمی‌شد. ضمن اینکه برگزارکنندگان نیز اعلام کرده بودند که چون به تازگی صاحب رتبه در این مسابقات شده‌ام، بهتر است تا چند سال حضور نداشته باشم که البته دلیل منطقی و قانع کننده‌ای بود.

وی با اشاره به اینکه همیشه پیگیر این مسابقات بوده‌ام و اطلاع دارم که در حوزه خلیج فارس هم دنبال کننده‌هایی دارد، افزود: نیمه‌های شعبان امسال فراخوان حضور در سیزدهمین دوره را در گروه‌های فعال شبکه‌های اجتماعی و همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه الکوثر مشاهده کردم و تصمیم گرفتم با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرنطینه در این مسابقات حضور یابم. با توجه به اینکه از کسب رتبه من در این مسابقات 11 سال گذشته بود، این احتمال را دادم که مشکلی برای حضور وجود ندارد.

موسوی بیان کرد: در فراخوانی که منتشر شده بود شماره‌ای برای ثبت نام اولیه معرفی شده بود،‌ با آن شماره که پاسخگوی آن فردی به نام آقای رضوی (سیدعباس رضوی، ‌مدیر گروه معارف شبکه جهانی الکوثر) ارتباط گرفتم، خودم را معرفی کردم و اعلام کردم که 11 سال قبل در این مسابقات رتبه اول را کسب کرده‌ام و قصد شرکت در سیزدهمین دوره را دارم. آقای رضوی اعلام کردند در آیین‌نامه اشاره شده است که نفر اول هر دوره پس از پنج سال می‌تواند مجدد در مسابقه شرکت کند.

این قاری ممتاز کشورمان اظهار کرد: با توجه به استعلامی که به عمل آورده بودم، پس از تمرینات زیاد تلاوت خودم را برای شماره‌ای که برای ارسال تلاوت‌ها اعلام کرده بودند، ارسال کردم. به همین شماره هم وضعیت خودم را اعلام کردم که سابقه رتبه اول مسابقات را دارم، در ادامه اعلام کردند هیچ مشکلی وجود ندارد و تلاوت را پذیرفتند. در ادامه من را در گروه «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» در یکی از شبکه‌های اجتماعی اضافه کردند. برداشت من از این اضافه شدن این بود که این گروه ویژه شرکت‌کنندگان و برای اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های بعدی است.

وی با بیان اینکه این ارتباطات به صورت پیامکی ادامه داشت،‌ گفت: پس از شروع پخش تلویزیونی مسابقات پیگیر زمان پخش تلاوت خودم بودم،‌ پس از هر بار تماس بر این موضوع که «نگران نباشید حتماً تلاوت پخش می‌شود» تأکید می‌کردند. این موضوع تا هفته قبل ادامه داشت و چیزی به پایان مرحله مقدماتی باقی نمانده بود‌ که به این نتیجه رسیدم قصد پخش تلاوت من را ندارند.

موسوی به ارسال پیامی برای مدیر گروه معارف شبکه جهانی الکوثر با این مطلع که «وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا» اشاره کرد و افزود: در آنجا اعلام کردم چنین اتفاقاتی در یک رقابت حرفه‌ای یک کمدی خنده‌دار است. بعد از اینکه از گروه مسابقات در فضای مجازی خارج شدم، مدیر گروه معارف با من تماس گرفت تا به زعم خود دلجویی به عمل آورده باشد. ایشان گفتند از کسب رتبه من در این مسابقات بی‌اطلاع بوده‌اند در صورتی که تمام‌ پیام‌های رد و بدل شده را مجدد برای ایشان ارسال کردم،‌ در ادامه از بروز اشتباه سخن به میان آورد و عذرخواهی کرد. من در آن ارتباط به حرفه‌ای بودن این مسابقات اشاره کردم و دلایل اطلاع‌رسانی نکردن شفاف آیین‌نامه را پرسیدم.

این قاری ممتاز کشورمان با بیان اینکه از مدیر گروه معارف شبکه جهانی الکوثر در مورد دلایل پذیرش نشدن پرسیدم، گفت:‌ اگر اعلام می‌شود آیین‌نامه مسابقات به نفر اول پنج سال بعد از کسب رتبه اجازه حضور می‌دهد، پس چرا این اتفاق برای من رخ نداده است. در کدام رقابت بین‌المللی شاهد هستیم که یک فرد یا گروه برای حضور فرد یا افرادی در رقابت اعمال سلیقه کنند. جالب است که همیشه ابهامات و اشکالات را به هیئت داوری ارجاع می‌دهند اما از هر کدام از داوران که سوال می‌شود خود را مبرا می‌دانند، مشخص نیست وضعیت از چه قرار است. هیئتی که تلاوت‌ها را انتخاب می‌کند چرا شفاف نیستند، چرا یک ماه تمام با دروغ من را امیدوار به حضور در مسابقات نگه داشتند و حتی تلاوت نیز ارسال شد اما در انتها وضعیت به گونه دیگری رقم خورد. چرا باید در مسابقاتی که از بیت‌المال ارتزاق می‌کند چنین ابهاماتی وجود داشته باشد.

براساس گزارش ایکنا، برای اطلاع از چند و چون این داستان و اطلاع از دلایل این‌ موضوع گفت‌وگویی با سیدعباس رضوی‌، مدیر گروه معارف شبکه جهانی الکوثر انجام شده است. رضوی در این گفت‌وگو که در ادامه آمده است علاوه بر پاسخ به ابهام پیش آمده به بیان توضیحاتی در مورد این دوره از مسابقات و برخی ویژگی‌های آن نیز پرداخت.

سیدعباس رضوی‌، مدیر گروه معارف شبکه جهانی الکوثر

ایکنا ـ جناب رضوی، قبل از هر سؤالی و پرداختن به حاشیه به وجود آمده، ابتدا در مورد مسابقات «مفازا» و ویژگی‌های خاص دوره سیزدهم توضیح کوتاهی دهید.

این مسابقات «إن للمتقين مفازا» یکی از قدیمی‌ترین و شاید بتوان گفت قدیمی ترین مسابقات قرائت قرآن بین‌المللی در جهان اسلام هست که به صورت غیرحضوری و از طریق ارتباط تلفنی و تصویری هر ماه مبارک رمضان توسط شبکه الکوثر برگزار می‌شود. از اولین دوره این مسابقات تا به امسال که سیزدهمین دوره آن برگزار شد، بحمدالله پیشرفت‌های مختلفی در نحوه برگزاری این مسابقه صورت گرفته است.

یکی از ارکان و شاید مهم‌ترین رکن یک مسابقه، عدالت در داوری آن است. لذا دست اندرکاران و مسئولین برگزاری این مسابقه در شبکه الکوثر که خود از کارشناسان و فعالان بین‌المللی قرآنی به شمار می‌آیند از اولین دوره آن اهتمام ورزیدند که داوران این مسابقه حتماً از چهار کشور مختلف صاحب نام در این زمینه باشند تا مسئله عدالت در داوری خدشه دار نشود. ویژگی‌های این دوره از مسابقه عبارت‌اند از:


1- حضور شرکت کنندگان در این مسابقه از شب اول به صورت تصویری در حالی که با توجه به امکانات فنی تا سال گذشته مشکلاتی وجود داشت که باعث شده بود صرفاً در مرحله نیمه نهایی تا فینال، حضور متسابقین به صورت تصویری باشد و مراحل مقدماتی به صورت تلفنی برگزار شود.
2- بهره‌گیری از حضور سه داور جدید برای اولین بار در این دوره از مسابقات.
3 - برگزاری یک دوره از مرحله مقدماتی مسابقات با حضور یکی از داوران از شهر مشهد مقدس و از کنار بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) که نما و جلوه بسیار زیبایی از لحاظ تصویری به این دوره از مسابقات بخشید.
4 - طراحی مسابقه کتبی برای سایر بینندگان مسابقه تا به این طریق مشارکت حداکثری بینندگان فراهم شود به این شکل که هر شب یک سوال توسط مجری برنامه مطرح می‌شود و برای پاسخ دادن به آن، بینندگان می‌بایست به سایت شبکه مراجعه و پاسخ خود را ارائه دهند و در پایان برای برندگان نیز جوایزی در نظر گرفته شده است .

ایکنا ـ میزان استقبال از این دوره به چه صورت بوده و تغییرات آن نسبت به ادوار گذشته چه تغییراتی بوده است؟ چند شرکت‌کننده از چند کشور در این دوره حضور یافته‌اند؟

باتوجه به افزایش پل‌های ارتباطی برای بینندگان و علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه از طریق ایجاد صفحه ویژه برای نام‎نویسی در سایت شبکه الکوثر، بحمدالله امسال تعداد داوطلبان و مشارکت‌کنندگان، افزایش چشم‌گیری داشت و بیش از 210 متقاضی از 19 کشور مختلف درخواست مشارکت داشتند که پس از ارزیابی نمونه تلاوت‌های ایشان توسط کارشناسان، نهایتاً 94 نفر به مسابقات راه یافتند. مرحله نهایی این مسابقات تا روز جمعه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

ایکنا ـ جست‌وجوهای ما برای دستیابی به آئین‌نامه دوره سیزدهم نتیجه‌ای به دنبال نداشت، در حالی که اغلب مسابقات بین‌المللی آئین‌نامه شفافی دارند، اما به نظر می‌رسد برای مفازا اینگونه نیست. اگر‌ اینگونه است علت انتشار نیافتن آئین‌نامه چه چیزی بوده است؟ در مورد نکات مهم آیین‌نامه هم توضیح دهید.

از اولین دوره، آئین‌نامه مدونی برای مسابقات تهیه شده بود که شامل دو بخش است. بخش داوری مسابقات و نحوه امتیازدهی و بخش داخلی مسابقات که شرایط شرکت کردن و نحوه آن و مراحل مختلف و سایر مسائل را مشخص می‌کند. با توجه به هماهنگی مسئولان برگزاری این مسابقه با مسئولان برگزاری مسابقات بین‌المللی کشور خودمان، این آئین‌نامه تغییراتی می‌کرد تا هرچه بیشتر شبیه به آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران باشد چرا که خروجی این مسابقات برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ایران قابل قبول بوده و هست و می‌بایست قاریان سایر کشورها به نوعی با آئین‌نامه مسابقات کشور خودمان آشنایی مقدماتی داشته باشند.

این آئین‌نامه در بعضی از دوره‌ها بر روی سایت شبکه موجود بود و هم اکنون نیز در اختیار گروه قرآن و معارف شبکه الکوثر است. از آنجائی که آئین‌نامه مورد اشاره به زبان عربی است، در صورت لزوم در اختیار خبرگزاری محترم ایکنا قرار می‌گیرد.

ایکنا ـ براساس آیین‌نامه سال‌های گذشته این مسابقات، اگر ‌کسی رتبه اول را کسب کند، فقط پس از گذشت پنج سال می‌تواند مجدد در این مسابقات حضور یابد. آیا اینطور است و اگر ‌پاسخ بله است، علت ممانعت از حضور یکی از برگزیدگان ادوار گذشته (۱۱ سال قبل) چه چیزی بوده است؟ در حالی که ابتدا ایشان در مسابقات پذیرفته و تلاوتشان نیز دریافت شده است؟

بند 21 آئین نامه این مسابقات به صورت شفاف و صریح ذکر شده است که برندگان نهائی هر دوره از مسابقات (پنج نفر فینالیست) حق شرکت کردن در دوره‌های بعدی را ندارند و دلیل آن نیز ذکر شده است. در صورت لزوم می‌توان به آئین نامه مراجعه کرد و این بند را مطالعه کرد. البته ممکن است آئين نامه به خاطر بودجه و مواردی ديگر دستخوش تغییرات اندکی شود. از باب مثال، سال قبل به جای پنج نفر فینالیست به خاطر بودجه به سه نفر جایزه دادیم، لذا نفر چهارم پارسال با این دلیل درخواست مشارکت کردند که درخواستشان مورد موافقت قرار گرفت و ایشان امسال هم شرکت کردند. يا حتى جوايز، امسال تقريباً به نصف تقليل يافته است.

نکته دیگری که باید بگویم این است که از طرفی، اعلام می‌کنید تا به حال دسترسی به آئین‌نامه ممکن نبوده است، پس چگونه است که اشاره می‌کنید بر اساس آئین نامه تنها پس از پنج سال، نفر اول هر دوره می‌تواند مجدداً در این مسابقات شرکت کند؟ در حقیقت خبرگزاری محترم ایکنا به آئین‌نامه‌ای استناد می‌کند که مدعی است این آئین‌نامه اساساً قابل دسترسی نبوده است! خوب است رسانه‌ها در اطلاع رسانی خود جنبه شفافیت و صراحت را در نظر بگیرند.

ایکنا ـ بیشتر منظور ما اطلاع‎رسانی نشدن دوره سیزدهم بوده است که آیین‌نامه آن در جایی منتشر نشده است. ضمن اینکه به هر حال برخی منابع وجود دارد که اگرچه به سختی اما می‌‌توان اطلاعات را از آنها دریافت کرد. از این موضوع بگذریم. از یک رقابت بین‌المللی توقع می‌رود که طبق چارچوب تعریف‌شده‌ای جلو برود. به نظر شما چنین تصمیم‌گیری‌هایی (نصف شدن جوایز در این دوره یا شرکت دادن نفر چهارم دوره قبل به دلیلی که اشاره کردید) در نهایت باعث تضعیف مسابقات نمی‌شود؟

فکر نمی‌کنم، چون دلیل ایشان قانع‌کننده بوده، جایزه نگرفته است اما دیگران جایزه گرفتند.

ایکنا ـ گفتید که در آیین‌نامه اشاره شده است که هیچ برگزیده‌ای اجازه شرکت در ادوار بعد را ندارد، اما شرکت‌کننده‌ای که صاحب رتبه بوده ابتدا پذیرش شده و اعلام کرده‌اید که با وجود کسب رتبه، مشکلی برای حضور ندارد، اما در ادامه ممانعت شده است. این ‌بی‌توجهی چه توجیهی داشته که از طرف برگزارکنندگان مسابقات رخ داده است؟

بله، درست می‌گویید. بعد از مراجعه به مدير قبلى و تهيه كننده سال گذشته مشخص شد که بنده اشتباه کرده‌ام و از این بابت عذرخواهی می‌کنم. البته بنده دنبال مسابقات فینال فینالیست‎ها بوده و هستم اما چون این طرح هنوز قطعی نشده، نمی‌توانستم به قاری محترم بگویم چنین طرحی در دست اجراست و بهتر است شرکت نکند، چون هنوز بودجه تخصیص نیافته است. لذا به ایشان توصیه شد در مسابقات حضور نیابد.

ایکنا ـ در مورد مسابقه فینال فینالیست‌ها بیشتر توضیح می‌دهید؟

گروه معارف شبکه جهانی الکوثر طرحی آماده کرده است تا همه برندگان دوره‌های قبلی در یک مسابقه قرآنى تلویزیونی به‌عنوان «فینال فینالیست‌ها» با هم به رقابت بپردازند. قرار است بعد از تامین بودجه در عید غدیر امسال یا سال آینده برگزار شود.

ایکنا ـ در پایان اگر‌ نکته خاصی در این باره یا در مورد کلیت مسابقات دارید بیان کنید.

انتظار می‎رود رسانه‌های گروهی در جهت تقویت این‌گونه مسابقات برآیند به ویژه که ما آن را به عنوان دستاوردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم، این ادعا هم ادعای گزافی نیست چرا که در اکثر کشورهای اسلامی (اگر نگوییم در همه آنها) به ویژه در کشورهای صاحب‌نام در برگزاری مسابقات قرآن، این مسابقه به عنوان یکی از بهترین مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است و شبکه جهانی الکوثر برای این مسابقات، سالانه هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شود چرا که برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل است.

در پایان باید گفت، علیرغم تغییرات مختلف و متعدد مدیریتی که در سطح شبکه و مسئولان مختلف دیگر بخش‌های مرتبط با برنامه‌سازی در رسانه ملی اتفاق افتاده است اما برگزاری این مسابقات از 13 سال گذشته تاکنون و بدون وقفه فقط یکی از نکاتی است که اهمیت این مسابقات را اثبات می‌کند.

انتهای پیام
captcha