امام جمعه‌ای که تا ابد در یاد مردم آذربایجان زنده خواهد ماند
کد خبر: 3900515
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

امام جمعه‌ای که تا ابد در یاد مردم آذربایجان زنده خواهد ماند

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: یاد و خاطره حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسنی، امام جمعه مجاهد و نستوه ارومیه به پاس خدمات ارزنده‌اش در راه انقلاب و اتحاد و شیعه و سنی تا ابد در ذهن مردم آذربایجان ماندگار خواهد بود.

امام جمعه‌ای که تا ابد در یاد مردم آذربایجان زنده خواهد ماندحجت‌الاسلام ‌والمسلمین غلامرضا حسنی، از نخستین مبارزان پیش از انقلاب علیه رژیم ستم‌شاهی و تنها روحانی مسلح قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود که برای پیروزی انقلاب با تمام وجود تلاش کرد.
مجاهد نستوه آذربایجان‌غربی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنگر نماز جمعه و نمایندگی ولی فقیه به مدت ۳۴ سال در راستای اعتلای دین اسلام خدمت کرده است.
مجاهد نستوه آذربایجان با حق‌خواهی و عدالت‌طلبی چهره‌ای محبوب و شناخته شده‌ای بود که در قلب مردم آذربایجان جایگاه ویژه‌ای داشته و وی با اقداماتش موجب وحدت و یکپارچگی مردم در این استان بود و در نتیجه این اقدامات درگذشت وی غمی جانکاه بر قلب مردم این منطقه اعم از شیعه و سنی گذاشته است و یاد و نام او تا همیشه ماندگار خواهد بود.

ایکنا آذربایجان‌غربی به مناسبت اول خرداد ماه دومین سالروز رحلت این عالم ربانی با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا-  از خدمات مرحوم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسنی برای ایران و دین اسلام بفرمایید؟
مرحوم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسنی فردی نام آشنا بری همه مردم به‌ خصوص مردم آذربایجان بود و خدمات فراوانی برای ایران اسلامی در کارنامه اعمال این عالم مجاهد به ثبت رسیده است که عمدتا شامل مجاهدت و جهاد او پیش از انقلاب در مقابل رژیم جبار و ستمگر پهلوی بود و بعد از انقلاب نیز در دو جبهه مبارزه با رژیم بعث و صدام و هم در جبهه مبارزه با منافقین خدمت می‌جنگید و وی تقریبا سراسر عمر خود را مشغول مبارزه و جهاد در راه اسلام بود و تعبیر مجاهد برای او به عنوان یک شخصیت مجاهد به شایستگی ذکر شده است.

ایکنا- نقش این عالم بزرگوار در ایجاد اتحاد بین شیعه و اهل سنت در آذربایجان‌غربی چه بود؟

او به عنوان نماینده امام و سپس نماینده مقام معظم رهبری دارای پایگاه اجتماعی در بین مردم که نیروهای انقلابی در حول محورش در حرکت بودند، وی به واسطه صراحت لهجه و شجاعتش در تحکیم بین صفوف مسلمین، وحدت مسلمین و اتحاد در مقابل دشمنان داخلی و خارجی نقش مهمی را ایفا کرد.

او در میان برادران اهل سنت نیز محبوبیت و جایگاه ویژه‌ای داشت و حتی در مراسم ترحیمش شاهد حضور گسترده برادران اهل سنت بودیم که بیانگر این است که همه مسلمانان به خدمات ویژه مرحوم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسنی پی برده بودند و این خدمت فراموش شدنی نیست و در قلب ترک، کرد، شیعه، سنی ماندگار خواهد بود.

مجاهدت او و حضور در صحنه جنگ و جهاد و مبارزه مستمرش در جبهه‌های مختلف  سبب شد که وی تبدیل به یک چهره مردمی و محبوب برای همه مردم شود و این محبوبیت تنها محدود به استان نیست بلکه وی یک چهره مطرح در کل کشور و شاید در صحنه بین‌الملل است که همیشه برای حضور در میدان‌های جهاد آمادگی داشت. 

ایکنا_ خاطره خاصی از حجت‌الاسلام حسنی آیا در ذهن دارید؟

مقام معظم رهبری بعد از رحلت وی پیام داده و از خدمات این عالم فداکار تجلیل و رحلتش را به خانواده، مردم استان و علاقه‌مندانش تسلیت گفتند و یک خاطره‌ که از دوستان موثق مطرح کردند این است که، او در اوایل پیروزی انقلاب خواهان ملاقات با امام خمینی(ره) شد و بعد از هماهنگی‌های لازم، با شمایل خاص خود، اسلحه، و فشنگ به کمر بسته به خدمت امام خمینی (ره) رسید، نگهبان و محافظین مانع دیدار او با امام شدند، وقتی بنیان‌گذار کبیر انقلاب متوجه این موضوع شدند، به نگهبانان فرمودندند که اجازه دهند وی با همان هیبت خاصش به ملاقات امام خمینی(ره) بیاید و آیت‌الله حسنی تنها کسی است که با اسلحه معمار انقلاب را زیارت کرد.

ایکنا_ چگونه می‌توان نام حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسنی را زنده نگه‌داشت؟

نام، یاد و مجاهدت‌های او با تاریخ کشور ما به‌ خصوص آذربایجان پیوند خورده است و نمی‌شود که در مورد آذربایجان و تاریخ رشادت‌های این‌ خطه صحبت کرد اما از آیت‌الله حسنی نام نبرد، تا وقتی که تاریخ مجاهدت‌های این منطقه زنده است نام او نیز زنده خواهد بود.

برای اینکه همه رشادت و ایثارهایی که هم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسنی و هم سایر مجاهدین زنده بماند لازم است که این رشادت‌ها به نسل نو و نسل‌های آینده منتقل شود، در کتاب‌های تاریخ به جنایات حکومت پهلوی و فداکاری‌های این مجاهدان  اشاره شود و  در کتاب‌های درسی و تاریخ انقلاب اسلامی این مسائل، مطالب، حوادثی که رخ داده، زحمات و خون‌هایی که به پای درخت انقلاب ریخته شده نوشته شده تا ماندگار و به نسل‌های بعدی منتقل شود.

رسانه‌ها نیز باید در زمینه ذکر فضائل، خدمات و فداکاری حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسنی فعالیت کنند تا نسل‌های مختلف بتوانند از سیره زندگی، شجاعت و شهامت او الگو بگیرند.

تاریخ انقلاب اسلامی با مجاهدت‌ و ایثارهای بزرگانی چون آیت‌الله حسنی عجین شده و نقشی که او در زمینه زنده نگاه داشتن دین و انقلاب داشت بسیار بی‌بدیل است که باید ثبت و حفظ شود تا نسل‌های آتی بتوانند برای کیان و حفاظت از سرزمین خود از او الگو بگیرند و روحیه رشادت و ایثار در بین جوانان ما ماندگار و مانا بماند.

گفت‌وگو: الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha