فعالیت‌‌های قرآنی وزارت علوم برای دانشجویان در ایام کرونایی / وضعیت سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت
کد خبر: 3900903
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
رشید جعفرپور تشریح کرد؛

فعالیت‌‌های قرآنی وزارت علوم برای دانشجویان در ایام کرونایی / وضعیت سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم ضمن تشریح گوشه‌های از فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در ایام کرونا برای دانشجویان، اساتید و کارکنان وزارت علوم، گفت: امسال مرحله کشوری جشنواره را برگزار خواهیم کرد، اما شیوه برگزاری آن بستگی به میزان شیوع کرونا در کشور دارد.

فعالیت‌‌های قرآنی وزارت علوم برای دانشجویان در ایام کرونا / وضعیت جشنواره قرآنی

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم در ایام کرونا گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا و متعاقب آن تعطیلی دانشگاه‌ها، شاهد حضور فیزیکی دانشجویان در فضای دانشگاه نبودیم و ناگزیر برنامه‌هایی را با محوریت فضای مجازی طراحی و اجرا کردیم.

وی افزود: در حوزه دانشجویان و با توجه به نزدیک بودن جشنواره قرآن و عترت ابلاغ شد که فعالیت‌ بخش‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان ندارد و صرفاً به صورت ارسال اثر است دنبال شود. براساس آیین‌نامه اعلام شد که دانشجویان در این فرصت آثار خود را تولید کنند و به دبیرخانه مسابقات، دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان میزبان مرحله کشوری،‌ ارسال کنند. همچنین، محورهای هر بخش و آثاری که باید براساس آن تولید شود نیز مشخص و اطلاع‌رسانی شد.

‌رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم تصریح کرد: در بخش کارکنان و مدیران نیز دو دوره آموزشی پیش‌بینی شد که یکی از آنها دوره تدبر در قرآن از منبع «تفسیر نور» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی است. این منبع در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت و با استقبال خوبی هم مواجه شد.

جعفرپور با بیان اینکه در این دوره بیش از 5000 نفر شرکت کردند، گفت: همین تعداد نیز متقاضی ثبت‌نام در دوره مجدد هستند که این دوره نیز برگزار خواهد شد. در سال‌های گذشته شاهد استقبال از چنین فعالیت‌هایی در بخش کارکنان نبودیم. به نظر می‌رسد بخشی از استقبال گسترده در این دوره به دلیل شرایط کرونایی کشور است.

وی به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: با همکاری مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران دوره مجازی تدبر در قرآن کریم به صورت کارگاهی برای اساتید و کارکنان برگزار شد. مقرر شد که در این دوره چند استاد در کارگاه‌های مجازی آموزش‌هایی را برای اساتید و کارکنان در نظر بگیرند. این دوره از اوایل شیوع کرونا آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم با اشاره به استقبال از این دوره‌ها، گفت:‌ ظرفیت‌ها به گونه‌ای نبود که برای دانشجویان نیز چنین دوره‌ای در این مدرسه برگزار شود و این دوره‌ها فقط بخش کارکنان و اساتید را پوشش می‌دهد. امیدواریم این امکان برای دانشجویان نیز فراهم شود.

جعفرپور اظهار کرد: علاوه بر این، اطلاع‌رسانی‌های معارفی در کانال‌های مجازی دانشجویی و کارکنان نیز صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به معرفی احادیثی متناسب با شرایط روز و تولید محتوا در مورد آن حدیث اشاره کرد. همچنین مجموعه‌گفتارهای دینی و مذهبی «مسعود فکری»، از اساتید معارف، نیز در قالب محتواهای صوتی و تصویری در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

وی در مورد وضعیت مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم که مرحله نهایی آن شهریور یا مهر هر سال برگزار می‌شود،‌ گفت: پیشنهادهایی مطرح شده است و منتظر مشخص شدن وضعیت کرونا در کشور هستیم. در وضعیت کنونی به برگزاری حضوری و غیرحضوری مسابقات اندیشیده‌ایم.

جعفرپور بیان کرد: با توجه به شرایط موجود تلاش خواهیم کرد که حداقل یک مرحله از قسمت‌های آوایی این جشنواره را به صورت مجازی برگزار کنیم و بعد در مورد مرحله سراسری نیز تصمیم‌گیری می‌شود. اگر شیوع کرونا  خیلی کم شود، جشنواره به صورت حضوری برگزار می‌شود. در غیر این صورت تلاش خواهیم کرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به برگزاری جشنواره به شیوه مقتضی اقدام کنیم. در واقع جشنواره در هر صورت برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha