آنچه مجلس یازدهم باید دنبال کند
کد خبر: 3901446
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
یادداشت /

آنچه مجلس یازدهم باید دنبال کند

مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در یادداشتی به معرفی اقداماتی پرداخته است که مجلس یازدهم باید سرلوحه خود قرار دهد؛ از جمله مدارای ناصحانه با دولت، شجاعت در اصلاح اقتصاد و ایمان به ملت.

محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش ایکنا، محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، طی یادداشتی به بررسی اقداماتی پرداخته است که مجلس یازدهم باید سرلوحه خود قرار دهد. مشروح این یادداشت در ادامه آمده است.

از امروز مجلس یازدهم با اکثریت غیر اصلاح‌طلب کار خود را آغاز می‌کند. توقع این که تصمیمات اعضای این مجلس، کاملاً بر مبنای اخلاص، آزادگی و مصالح کشور و بی‌تأثیر از بازی‌های قدرت باشد، تنها آرزویی است که بر جوانان خداجوی انقلابی عیب نیست. پس این نوشتار نه مبتنی بر آرمان‌گرایی مجاهدانه بلکه با پذیرش ضعف گروه مؤمنان است. حال چه باید کرد:

۱- مدارای ناصحانه با دولت

تفاوت و فاصله ترکیب سیاسی نمایندگان با جناح سیاسی حاکم بر دولت، ورود جوانان جویای نام و تحریک نفوذی‌های حجتیه‌ای در لایه‌های مختلف جناح اصول‌گرا متغیر‌هایی است که می‌تواند موجب تغیر و خصومت خواسته یا ناخواسته مجلس یازدهم در سال کاری پایانی دولت باشد. این کارکرد توانایی آن را دارد که به‌خودی‌خود موجب انشقاق و قطبی‌سازی اجتماعی و بروز مستمر تنش در سطح کشور و نهایتا گسترش بی‌اعتمادی به نظام شود. کنترل زبان و بیان و سفارش مداوم نمایندگان به یکدیگر در رعایت فرهنگ «قول أحسن» به‌ویژه در موضع‌‌گیری نسبت به ارکان دولت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

۲- احتیاط صاحبان قدرت

هماهنگی فکری یا حرف شنوی ویژه صاحب‌منصبان، همواره یکی از عوامل لغزش صاحبان اصلی قدرت بوده و هست. در شرایط ترکیب مجلس یازدهم، این خطر وجود دارد که بزرگان اصول‌گرا یا بزرگان قوم پا را از خط قرمز الهی « لاتقدموا » فراتر گذاشته به دنبال تحقق نظرات اضافه بر منویات و خواست شخص رهبری یا تحقق تفسیرهای خودنگارانه از این منویات و خواست‌ها باشند‌. این کار می‌تواند حتی با توریه و گردش کارهای صوری انجام شود که حاصل آن لنگ‌زدن تصمیمات نظام در گردش حول قطب نظام باشد. بدترین وضعیت آن است که افرادی از مجلس نشان وابستگی به دستگاه رهبری خورده اعتبار ویژه برای رایزنی در مجلس بیابند.

۳- شجاعت در اصلاح اقتصاد

علم و دین اقتضای آن دارد که ابتنای اصول اقتصاد ایران بر أکل میته و احکام دوران جنگی، کنار گذاشته شده اقتصاد به طبیعت رقابتی غیرانحصاری آن بازگردد. این جراحی نیاز به شجاعت توأم با تدبیر دارد. این فاجعه است که مجلس و دولت هزینه جراحی اقتصادی را به یکدیگر حواله کنند و آخرالامر آن که از آبروی خود برای نجات کشور و مردم می‌گذرد، رهبری نظام باشد.

۴- ایمان به ملت

شهادت پیر فرزانه انقلاب بر ویژگی‌های منحصر به فرد ملت ایران کفایت می‌کند که نمایندگان ملت به آنان اعتماد کنند و به رفتار ایشان در همراهی با تصمیم‌گیری‌های مهم شک نکنند. در این میان شجاعت و تفکیک بدنه واقعی ملت از تظاهرات رسانه‌ای امری ضروری است. صداقت و روشنگری مؤمنانه افکار عمومی ارکان تکیه بر ایمان و قدرت ملت برای حل مشکلات و هموار کردن راه‌های سنگلاخ است.

۵- مدیریت غیرسیاسی مجلس

رئیس مجلس با هر سلیقه سیاسی، می‌تواند مجلس را سیاسی یا فرهنگی مدیریت کند. هر عملی که معنای آن بازی‌دادن نمایندگان یا تصمیم‌گیری به جای آنان یا خدای ناخواسته تطمیع یا تهدید ایشان باشد سم مهلک و در میان‌مدت موجب ازهم‌پاشیدگی درونی نظام تصمیم‌گیری کشور خواهد بود.

انتهای پیام
captcha