اینترنت شرایط کشور و سبک زندگی را متحول کرد / شفافیت و مبارزه با فساد از طریق فضای مجازی
کد خبر: 3901688
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
حجت‌الاسلام روحانی:

اینترنت شرایط کشور و سبک زندگی را متحول کرد / شفافیت و مبارزه با فساد از طریق فضای مجازی

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه فضای مجازی شرایط کشور را متحول کرد و ارتباطات خانواده و جامعه را تغییر داد، گفت: امروز شفافیت و مبارزه با فساد از مسائل بسیار مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیک می‌توان حریف آن شد وگرنه با شیوه‌های سنتی نمی‌شود با آن برخورد کرد. اگر می‌خواهیم در اقتصاد با کشورهای دیگر رقابت کنیم، چاره‎ای نداریم جز اینکه این فضا را توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی از ۴ پروژه زیرساختی حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارزش دو هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان، در قالب پروژه‌های «پیشران اقتصاد دیجیتال» با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به همراه معاونان رئیس‌جمهور و وزارت ارتباطات در قالب ارتباط ویدئویی زنده صبح امروز، پنج‌شنبه، ۸ خرداد، برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام روحانی در این مراسم با بیان اینکه امروز بخش بزرگی از اقتصاد ما به نحوی دیجیتال است و اقتصاد دیجیتال، یک فرصت بسیار مهمی است برای مردم کشور است، گفت: اصولاً اقتصاد سنتی درحال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است؛ چراکه این اقتصاد اطمینان‌بخش‌تر است. اقتصاد دیجیتال می‌تواند شرایط محیطی کسب‌وکار را تغییر و آن را ارتقا دهد و اساساً تحول کشور ما و همه جهان به سمت یک اقتصاد دیجیتال است.

وی افزود: در ایام کرونا که روز‌های سختی برای مردم بود، فرصتی ایجاد شد تا بروز فناوری اطلاعات آشکارتر شود. توانستیم به ۷۷ میلیون نفر وام بدهیم بدون اینکه کسی مراجعه حضوری داشته باشد. همه وام‌هایی که به مردم دادیم، در این دوران توسط زیرساخت‌های ارتباطی و تلفن‌های هوشمند بود و مردم برای خرید خود نیز از فضای مجازی و حرکت‌های بزرگ در زمینه پست و ارسال بسته بهره‏‌برداری کردند و کار بسیار ارزشمندی بود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این حرکت بزرگ را هم در بخش سلامت شاهد هستیم و در همین غربال‌گری توانست کمک زیادی به ما انجام دهد. شاهد این بودیم که در مقابله با کرونا این فناوری تا چه حد به ما کمک کرد. در بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‎ها هم از همین طریق بخش بزرگی از کاستی‎ها جبران شد و اگر این زیرساخت‌ها و لایه‌های خدمات نبود، نمی‌توانستیم این کار‌ها را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در عرصه سیاست گفت: فناوری اطلاعات در روند سیاسی کشور نقش‌‎آفرین است. در انتخابات مجلس شاهد بودیم که بخش وسیعی از تبلیغات از طریق اینترنت انجام شد که به سلامت و نظافت شهر کمک کرد و این فضا در انتخاب مردم هم تأثیر گذاشت و همه این‌ها کمک کرد تا اینکه مردم بتوانند از طریق ابزار‌هایی که در اختیار دارند از فردی که می‎خواستند انتخاب کنند و اطلاعات کامل‎تری را به دست بیاورند. همچنین در حضور و مشارکت مردم در انتخابات، فناوری اطلاعات نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه موضوع شفافیت و مبارزه با فساد از مسائل بسیار مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیکی می‌توان حریف آن شد وگرنه با شیوه‌های سنتی نمی‌شود با آن برخورد کرد، گفت: اگر می‌خواهیم در اقتصاد با کشور‌های دیگر رقابت کنیم، چاره‎ای نداریم جز اینکه این فضا را توسعه دهیم. ضمن اینکه برای کنترل فساد و قاچاق در کشور از طریق ابزار‌های فناوری اطلاعات موارد را کنترل می‌کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تحول دیجیتال در کشور یک موضوع بسیار اساسی و مهم است، اظهار کرد: برای این کار خوشبختانه از دولت یازدهم یک کار بسیار بزرگ صورت گرفت و زیرساخت‌ها، باند‌ها و پهن‌باندها، شرایط برای اقتصاد و دیجیتال مهیا شد و ضریب نفوذ اینترنت چهار برابر شد و این نکته بسیار مهمی است؛ بنابراین زیربنا‌ها در این مدت آماده شد و فضای اینترنت تا روستا‌های ما هم گسترش پیدا کرده و در سراسر کشور این فضا وسعت داده شده است.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه فضای اینترنتی و مجازی شرایط کشور را متحول کرد و سبک زندگی را تغییر داد و رابطه جامعه و نحوه ارتباطات خانواده و جامعه را تغییر داده است، گفت: نمی‎توانیم بگوییم به دلیل اینکه امکان دارد برخی از این فضا سوءاستفاده کنند، به کلی این فضا را تعطیل و یا محدود کنیم. امروز کسب‌وکار در بستر این فضاست و اینکه ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان رسمی و هزاران استارتاپ‎ها در کشور فعالیت می‎کنند، در سایه این فضاست.

وی تصریح کرد: در اقتصاد دیجیتال راحت‎تر می‌شود، افراد تحصیل کرده و دانشجو را جذب کرد و گام بسیار خوبی برداشته شد و همه این‌ها تسهیل می‌کند تا فعالیت‌های کسب‌وکار را در زمینه‌های جدید رونق گیرد. همچنین به کسب‌وکار‌های اینترنتی که به دلیل کرونا صدمه دیدند کمک شد و بسته ۵۰ میلیونی برای ۵ هزار شرکت مدنظر قرار داده شد که در افتتاحیه امروز با آن مواجه شدیم. افتتاح آخر هم مربوط به بخش فرهنگی بود تا مردم بتوانند به راحتی از فضای فرهنگی بهره‎برداری بکنند. امیدواریم این فضا روز به روز گسترده‌ بشود تا کسانی که اهل تهیه محتوا هستند حضور بیشتری داشته باشند و مردم هم بتوانند از تنوع لازم برخوردار شوند. 

رئیس‌جمهور با تقدیر از سیاست‌گذاری‌های مرکز ملی فضای مجازی و همچنین جلساتی که بین دستگاه‌های مختلف اجرایی در این خصوص تشکیل می‌شود، گفت: این فعالیت‌‌ها می‌تواند ما را برای رسیدن به اقدامات مشترک یاری کند. همچنین از اقدامات وزارت ارتباطات و دستگاه‌های دیگر و بخش خصوصی برای خدمات انجام شده، تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش بر تحقق دولت الکترونیک تأکید کرد و گفت: یکی از اهداف ما در دولت یازدهم و دوازدهم این بود که دولت الکترونیک تکمیل شود تا مردم بتوانند خدمات خودشان را از این طریق دریافت کنند. دولت الکترونیک، فضای باز ارتباطات و فضای مجازی امن و قابل اطمینانی را برای مردم به ارمغان می‌آورد که بسیار مهم است.
 
وی افزود: امروز همه فعالیت‌های مردم در فضای مجازی وارد شده و این فضای بزرگی است که می‎تواند خدمات مردم را انجام دهد و از وزیر ارتباطات درخواست می‎کنم که بتوانیم قدم‌های بزرگتری در این حوزه برداریم. دستورات خوبی مقام معظم رهبری در این خصوص صادر کرده‌اند. شبکه ملی اطلاعات نیز به مفهومی که بتواند نیاز‌های مردم را تأمین کند نقش بسیار مهمی در این عرصه دارد و امیدواریم روز به‌روز تکمیل‌تر شود.
انتهای پیام
captcha