تأملی بر برخی درس‌های اعتقادی «کرونا»
کد خبر: 3902055
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶

تأملی بر برخی درس‌های اعتقادی «کرونا»

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد گفت: در طول شیوع کرونا، شاهد وفاق و اتحاد همگانی برای این مقابله با این معضل بوده و هستیم تا بتوان از خطرات آن تا حد امکان کاست، ویروس خطرناک‌تری به نام گناه و ولنگاری فرهنگی در جامعه شیوع دارد که برای مبارزه با آن، وفاق و اتحاد همگانی میان آحاد جامعه ضرورت دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالفضل احمدی، مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به آیه ۷۳ سوره مبارکه حج و مطرح شدن یک مثل قرآنی در این آیه شریفه، اظهار کرد: خداوند در این آیه نه فقط مؤمنان بلکه عموم مردم را دعوت به شنیدن این سخن می‌کند که بدانید کسانی که غیر خدا را می‌خوانند و به غیر خدا تکیه دارند اگر دست به دست هم دهند حتی قادر نیستند به‌قدر مگسی را خلق کنند و یا اگر همین مگس چیزی را از دست آنان که گمان می‌کنند مالک دنیا هستند، برباید نمی‌توانند آن‌را بازپس گیرند.

وی با تعمیم مضمون این آیه شریفه به موضوع کرونا، گفت: بینش‌ها و اعتقادات باید به این سمت برود که اگر اراده خدا نباشد هیچ حرکتی در عالم اتفاق نمی‌افتد چرا که همه امور بر اساس حساب و کتاب است.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: بر این اساس‌، غیر خدای متعال، هیچکس در این عالم کاره‌ای نیست جز کسی که از ناحیه خدا مأذون باشد، لذا داشتن زندگی سعادتمند و در امان ماندن از بلایا و حل مشکلات، جز از طریق پیوند با خداوند میسر نیست.

مدرس حوزه علمیه در استان با تاکید براینکه ذکر خدا خلأ بسیاری از زندگی‌های امروز است، بیان کرد: اگر دنبال آرامش هستیم قطعا «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»، اگر در جستجوی بازار امن و عدالت‌مند و بدون فریب و یا تاثیرگذاری و پاکدستی در ادارات و دستگاه‌ها هستیم، باید به سمت خدا گام برداریم و از غیر خدا دوری کنیم.

بازگشت به خدا؛ درس اول کرونا

حجت‌الاسلام احمدی درس بزرگ معضل کرونا در کنار دیگر تجارب حاصل از این بلیه را یادآور شد و گفت: دادن رنگ و بوی خدایی به زندگی و توجه و بازگشت به خدا درس بزرگی بود که از این تجربه آموختیم و نباید فراموش شود.

وی ادامه داد: درس دیگر، یاد مرگ و آخرت است چرا که در طول این بلیه افراد مرگ را بسیار نزدیک دیدند که برای فقیر و غنی یکسان بود تا جایی که به‌ویژه در بدو امر، شاهد مراجعات مکرر مردم برای نوشتن وصیت‌نامه بودیم.

ضرورت مبارزه با ویروس گناه

حجت‌الاسلام احمدی با پرداختن به جنبه دیگری از تاثیرات اعتقادی کرونا، بیان کرد: در طول شیوع کرونا، شاهد وفاق و اتحاد همگانی برای این مقابله با این معضل بوده و هستیم تا بتوان از خطرات آن تا حد امکان کاست، ویروس خطرناک‌تری به نام گناه و ولنگاری فرهنگی در جامعه شیوع دارد که برای مبارزه با آن، وفاق و اتحاد همگانی میان آحاد جامعه ضرورت دارد.

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد تاکید کرد: تهدید گناه در جامعه به مراتب بالاتر است و دین را نشانه می‌رود، لذا در این مورد هم چه خوب است وفاق و اتحاد ملی ایجاد شود و همه دست به دست هم دهیم تا پدیده‌های مخربی مانند بدحجابی‌، رسوه، پارتی‌بازی، کم‌کاری، بازی با اعتقادات مردم و ... از بین برود یا کاهش یابد.

حجت‌الاسلام احمدی با نقل مضمون سخنرانی امام حسین(ع) که یکی دو سال پیش از عزیمت به کربلا و در منا بیان کردند، افزود: ایشان خطاب به مردم فریاد زدند که شما را چه شده که اگر به سنتی از سنت‌های پدران شما بی‌توجهی شود فریادتان بلند می‌شود ولی سنت‌های پیامبر(ص) یکی پس از دیگری مورد لطمه و هجمه است و شما چیزی نمی‌گویید. مگر نمی‌بینید که اسلام وارونه شده و به معروف عمل نمی‌شود؟

مدرس حوزه علمیه در استان تصریح کرد: امروز نیز بسیاری از گناهان در جامعه اتفاق می‌افتد اما ما مسئولیت خود را در قبال معروفات و منکرات جامعه فراموش کرده‌ایم. می‌طلبد که همان همدلی و اتحاد برای مبارزه با ویروس کرونا، در برابر ولنگاری فرهنگی، منکرات و گناهان نیز شکل بگیرد و دست به دست هم در برابر آفت‌های تهدیدکننده جامعه، خانواده، اقتصاد، اجتماع و ... بایستیم.

حجت‌الاسلام احمدی بیان کرد: امروز اگر می‌بینیم پدر مرتکب جنایتی می‌شود و فرزند خود را به سر می‌برد این‌را نباید به حساب بسته بودن فضای فرهنگی گذاشت بلکه بر عکس، ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی ریشه چنین آسیب‌هایی است که اگر اصلاح نشود باید شاهد فجایعی به مراتب بزرگ‌تر هم بود.

وی تاکید کرد: تدبیر رهبری و حرکت جهادی مردم در قالب گروه‌های جهادی مردمی و زحمت مسئولان به‌ویژه در حوزه بهداشت و سلامت، و حضور همگانی در صحنه سبب شد که وضعیت ما در زمره زمینه مبارزه با کرونا در مقایسه با بسیاری کشورهای پیشرفته و ابرقدرت، بسیار مطلوب باشد. اگر این حرکت‌ها شکل نمی‌گرفت امروز باید شاهد وضعیتی به‌مراتب فجیع‌تر از آمریکا و اروپا می‌بودیم.

در اقتصاد هم حرکت جهادی صورت گیرد

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه همه منتظر رخ دادن فاجعه در ایران در جریان شیوع کرونا بودند، ادامه داد: به مدد حضور جهادی مردم در عرصه درمان و سلامت، به کارگیری توانمندی نیروهای جهادی برای تامین اقلام بهداشتی، ضدعفونی و ... و نیز با حکمت و درایت رهبری کمبودهای روزهای اول رفع شد و امروز شاهد همدلی، دلسوزی و آرامش قابل توجه در جامعه هستیم و مراقبت‌های بهداشتی ادامه دارد.

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد تصریح کرد: در حالی که امروز صدای اعتراض به وضعیت معیشت و سلامت در کشورهای غربی بلند شده است، در جامعه ایران شاهد همدلی و یکسویی میان مردم و مسئولان و دست‌اندرکاران نظام بهداشت و سلامت هستیم، ضمن اینکه حرکت‌های مردمی و جهادی در راستای رفع مشکلات معیشتی نیازمندان جامعه و آسیب‌دیدگان کرونا همچنان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه همین حضور مردم در صحنه باید در عرصه اقتصادی نیز باید اتفاق بیفتد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان به مجلس شورای اسلامی توصیه کردند که معیشت ضعفا مورد توجه قرار گیرد، اگر مسئولان ظرفیت مردمی را باور کنند و کار را به دست مردم بسپارند، قطعا شاهد رفع بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

وی گفت: هر جا مردم وارد میدان عمل شوند، آبادانی و پیشرفت رقم خواهد خورد و ورود طرفیت مردمی به عرصه اقتصادی علاوه بر کاهش مشکلات قطعا کاهش آثار تحریم را نیز در پی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha