تضییع حقوق زنان در جامعه ناشی از خلأهای قانونی است
کد خبر: 3902529
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴

تضییع حقوق زنان در جامعه ناشی از خلأهای قانونی است

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی با اشاره به خلأهای قانونی در حمایت از حقوق زنان گفت: باید قوانین بازنگری شوند و در حال حاضر پیگیر ارائه پیشنهادات در این خصوص هستیم.

تضییع حقوق زنان در جامعه ناشی از خلأهای قانونی استملیحه یغمایی، مدیر کل امور بانوان استانداری خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه ضعف آگاهی زنان از حقوق خود موجب نبود روحیه مطالبه‌گری نیز می‌شود، گفت: نقش زن در جامعه و خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر جامعه‌ای دارای زنان باسواد و آگاه باشد به طور قطع در پیشرفت موفق خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه سواد زنان موجب می‌شود تا در کنار احقاق حقوق خود از حقوق خانواده نیز دفاع کنند، افزود: در اسلام خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نقش اصلی خانواده را زنان ایفا می‌کنند، به همین دلیل توجه به زنان به تحکیم بنیاد خانواده کمک می‌کند.

مدیر کل امور بانوان استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: در سال 98 ارتقای سواد زنان و دختران را در دستور کار قرار دادیم. همین مسئله موجب شد تا انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 20 میلیارد تومان به میزان 10 درصد در سال 99 با تأکید بر زنان روستایی منعقد شود. در بحث سوادآموزی و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز دفتر امور بانوان ورود پیدا کرد و در سال 98 در مقطع ابتدایی و متوسطه 50 درصد و در بحث آموزش دانش‌آموزان استثنایی نیز 80 درصد بازگشت به تحصیل داشته‌ایم.

جبران کمبودهای گذشته

وی با تأکید بر اینکه دختران فراری، بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز مورد توجه ویژه قرار گرفتند، افزود: در این خصوص نیز بهزیستی استان در حوزه سوادآموزی و جبران کمبودهای گذشته فعالیت‌های بسیاری انجام داد.

یغمایی تصریح کرد: تنها استانی هستیم که نرخ بیکاری زنان از مردان کمتر است و در بحث مشارکت اقتصادی رتبه سوم کشوری را دارا هستیم.

وی با اشاره به رسیدگی به زنان زندانی نیز گفت: در سال 98 با پیگیری‌های انجام شده از دادگستری و ستاد دیه استان، 7 زن زندانی جرایم غیرعمد آزاد شدند و در نوروز 99 هیچ زن زندانی در زندان‌های استان وجود نداشت.

مدیر کل امور بانوان استانداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال از دغدغه‌های اصلی برای زنان زندانی بود، اظهار کرد: در سال 98، سه سوله اشتغال در داخل زندان با همکاری اداره کل زندان با ظرفیت 200 نفر و سه سوله اشتغال در خارج از زندان با همکاری انجمن خانواده زندانیان برای اشتغال خانواده زندانیان با ظرفیت 150 نفر ایجاد و راه‌اندازی شد.

یغمایی با تأکید براینکه در کنار فضای ایجاد اشتغال، رصد این خانواده‌ها و زنان در جهت پایداری اشتغال نیز انجام می‌شود، تصریح کرد: در کنار ایجاد اشتغال، برندسازی و معرفی زنان به بازار ملی نیز در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر زنان کارآفرین را برای آموزش به خوبی به کار گرفتیم و به سوی اشتغال خرد و خانگی حرکت کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های زنان جامعه، نبود فضاهای تفریحی است، اظهار کرد: در استان پارک‌های بانوان راه‌اندازی شد و شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و جاجرم دارای پارک بانوان هستند. پارک بانوان بجنورد بازپیرایی و افتتاح شد که در سال آینده راه‌اندازی پارک بانوان در شهرستان‌های راز و جرگلان، فاروج و گرمه نیز در دستور کار است.

نیاز زنان جامعه به فضاهای تفریحی

مدیرکل امور بانوان استانداری با بیان اینکه ایجاد پارک مادر و کودک در بجنورد به گونه‌ای اعلام نیاز زنان بود، اضافه کرد: در مرحله نخست برای اعلام نیاز زنان جامعه به فضاهای تفریحی از طریق ایجاد پارک مادر و کودک با حمایت دفتر امور بانوان استانداری در بجنورد انجام شد و در ادامه پیگیری‌های لازم برای افزایش اینگونه فضاها ادامه دارد.

یغمایی با تأکید بر اینکه خلأهای قانونی در حمایت از حقوق زنان وجود دارد، افزود: باید قوانین بازنگری شوند و در حال حاضر پیگیر ارائه پیشنهادات در این خصوص هستیم. در تصویب قانون کودکان حاصل ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی، دفتر امور بانوان استان نقش بسیاری را ایفا کرد و حتی جمع‌بندی موضوعات مربوط به این قانون در دفتر امور بانوان خراسان شمالی انجام شد که همین مسئله نشان می‌دهد پیگیری حقوق زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان شمالی گفت: زنان و خانواده‌ها نیاز به آموزش‌های بیشتری دارند. با همکاری جهاددانشگاهی و دادگستری استان دوره‌های آموزشی اجباری از سال 95 برای آموزش زوجین پیش از ازدواج انجام شد که در حال حاضر به دنبال جمع‌آوری نتایج این دوره‌های آموزشی هستیم.

یغمایی در پایان با تأکید بر اینکه استاندار خراسان شمالی نیز نگاه ویژه‌ای به امور بانوان دارد، گفت: مجمع مشورتی بانوان استانداری در استان نیز با دیدگاه بهره‌مندی از ظرفیت‌های بانوان ایجاد شد و از همین جهت با پیگیری‌های انجام شده، ارتقای جایگاه زنان در استان رشد خوبی داشته است و در سال جهش تولید نیز بانوان استان نقش اساسی را در تحقق شعار سال ایفا خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha