روند بازگشایی مساجد کشورهای مختلف در دوران پساکرونا
کد خبر: 3902619
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴

روند بازگشایی مساجد کشورهای مختلف در دوران پساکرونا

برخی کشورهای عربی و اسلامی به تدریج درحال بازگشایی مساجد در دوران پساکرونا هستند و دستورالعمل‌هایی را به این منظور صادر کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، وزارت اوقاف «مصر» برای حضور نمازگزاران در مساجد و به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، نقشه‌ای طراحی کرده است.
 
در این نقشه ترتیب خاصی برای صفوف نمازگزاران در داخل مسجد پیش‌بینی شده است و فاصله بین‌ نمازگزاران نباید کمتر از یک و نیم متر از دو سمت راست و چپ و همچنین بین صفوف نماز باشد.
 
«محمد مختار جمعه» وزیر اوقاف مصر در دیدار با استاندار سینای جنوبی، نقشه جدید وزارت اوقاف برای بازگشایی مساجد را ارائه کرد و در این دیدار، تمام اقدامات محافظتی برای بازگشایی مساجد سینای جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.
 
از جمله اقداماتی که نمازگزاران ملزم به اجرای آن هستند، استفاده از ماسک، همراه داشتن سجاده شخصی برای هر نمازگزار، بازگشایی مساجد فقط برای انجام فرائض در زمانی کوتاه، بسته بودن وضوخانه‌ها و عدم مصافحه میان نمازگزاران است.
 
روند بازگشایی مساجد کشورهای مختلف در دوران پساکرونا / گزارش خبری

همچنین زیارتگاه‌ها یا اماکن مذهبی هنوز بسته خواهند بود و اجازه برگزاری مراسم عروسی یا عزاداری در مساجد این کشور داده نمی‌شود.
 
کویت
 
مقامات کویتی نیز اعلام کردند که درهای مساجد پس از چند هفته تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، فقط برای برگزاری نمازهای جماعت به روی نمازگزاران باز می‌شوند و نماز جمعه در مساجد برگزار نمی‌شود.
 
خبرگزاری کویت (کونا) در این باره اعلام کرد: بر اساس تصمیم وزارت دادگستری کویت، اجازه بازگشایی 906 مسجد با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ممنوعیت استفاده از کتابخانه و وضوخانه مساجد و ممنوعیت برگزاری کلاس‌های درسی و جلسات مذهبی صادر شده است.
 
این خبرگزاری اعلام کرد که در آینده زمان بازگشایی مساجد را پس از ضدعفونی آن بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا اعلام خواهد کرد.
 
اردن
 
وزیر کشور اردن نیز روز گذشته درباره بازگشایی مساجد این کشور از جمعه آینده جلسه‌ای به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر اوقاف و امور اسلامی و استانداران این کشور برگزار کرد.
 
«سلامة حماد» وزیر کشور اردن یک سری طرح‌های امنیتی برای جلوگیری از ازدحام نمازگزاران و حفظ فاصله مطلوب میان آنان و همچنین برنامه‌ای برای سازماندهی ورود و خروح نمازگزاران به مساجد ارائه کرد.
 
بر اساس این طرح‌ها، فروشندگان دوره‌گرد به منظور جلوگیری از ایجاد ازدحام،‌ اجازه فعالیت در مقابل مساجد را ندارند و تدابیر قانونی لازم در خصوص کسانی که نسبت به این کار اصرار داشته باشند، به اجرا درخواهد آمد.
 
از سوی دیگر نمازگزاران باید از ماسک و دستکش استفاده کرده و از یکدیگر فاصله داشته باشند. همچنین در مساجد این کشور نیز تعداد زیادی ماسک و مواد ضدعفونی کننده وجود دارد که به هر نمازگزار که ماسک به همراه نداشته باشد، در هنگام ورود به مسجد داده می‌شود.
 
آفریقای جنوبی
 
مساجد شهر «دوربان» آفریقای جنوبی نیز پس از مدت‌ها تعطیلی به دلیل بیماری کرونا، به روی نمازگزاران بازگشایی می‌شود.
 
فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از اصولی است که باید در زمان بازگشایی مساجد دوربان رعایت شود و نمازگزاران باید حتما از ماسک استفاده کنند.
 
این قوانین در مورد عبادتگاه‌های سایر ادیان مانند معابد و کلیساهایی که قرار است بازگشایی شوند نیز برقرار است. با این وجود گفته می شود که همه مساجد و کلیساهای «دوربان» به طور همزمان درهای خود را به روی عبادت‌کنندگان باز نمی‌کنند و این فرآیند به صورت تدریجی صورت می‌گیرد.
 
غزه

وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین در غزه نیز روز دوشنبه، 12 خردادماه اعلام کرد که درهای همه مساجد در تمامی استان‌های نوار غزه برای اقامه نماز جمعه از صبح چهارشنبه، 14 خردادماه، پس از انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع کرونا، به روی نمازگزاران باز خواهد شد.
 
بر اساس دستور این وزارتخانه، نمازگزاران باید هنگام ورود به مساجد ماسک و سجاده شخصی همراه داشته باشند و میان صفوف نمازگزاران فاصله کافی رعایت شود. همچنین در هنگام ورود و خروج نمازگزاران ازدحام صورت نگیرد و کودکان را نیز به مساجد نیاورند. از سوی دیگر به بیماران و افراد مسن نیز توصیه شده است که در منازل نمازهای خود را بجا آورند.
 
بر اساس این دستورالعمل‌ها، بیمارانی که دارای بیماری‌ مزمن یا واگیردار هستند و کسانی که به تازگی از قرنطینه خارج شده‌اند باید در منازل خود نماز بخوانند و در مساجد حضور نیابند. کارکنان مساجد نیز باید به طور مستمر این اماکن را ضدعفونی کنند و درهای مساجد را 10 دقیقه پیش از اذان باز کنند به استثنای نماز صبح که 20 دقیقه پیش از اذان صبح، درهای مساجد باز می‌شود.
انتهای پیام
captcha