لکه‌های نازیبای فقر از چهره نظام پاک شود / کمک مؤمنانه؛ ویژگی جامعه دینی
کد خبر: 3902681
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد؛

لکه‌های نازیبای فقر از چهره نظام پاک شود / کمک مؤمنانه؛ ویژگی جامعه دینی

رئیس قوه قضائیه ضمن بیان اینکه جامعه اسلامی باید مبتنی بر عدل باشد و به‌ هیچ وجه چهره نظام جمهوری اسلامی با فقر و لکه‌های نازیبا نباید خدشه‌دار شود و باید فقر‌زدایی صورت گیرد، گفت: کمک مؤمنانه که با هدایت رهبری آغاز شده، جلوه زیبایی است که باید در تاریخ ثبت و به رخ جهانیان کشیده شود؛ این اتفاق از ویژگی‌های جامعه دینی و در پرتو آموخته‌های اسلامی است.

حجت الاسلام رئیسیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، امروز سه‌شنبه، ۱۳ خردادماه، در رزمایش برکت امام خمینی(ره) که با هدف کمک به محرومان و آسیب‌دیدگان، در جوار مرقد مطهر رهبر کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: توفیقی است که در سالگرد رحلت امام خمینی‌(ره)، در جوار مضجع نورانی ایشان هستیم و از این بابت که خیل عظیم مردم دلداده به امام نتوانستند همزمان با رحلت ایشان، به دلیل وضعیت کرونایی در جوار ایشان باشند، ناراحت هستیم. آنچه  روح امام خمینی(ره) را شادمان می‌کند، خیرات و برکتی است که مانند توجه به مستضعفان به نام ایشان به ما یاد داده شد است. همچنین ستاد اجرایی فرمان امام که مزین به نام ایشان است، حرکت خدا پسندانه‌ای است که در سطح کشور فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد که این ستاد نیز به همت خود امام(ره) راه‌اندازی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با ذکر روایتی از امام علی(ع)، افزود: از وجود مقدس امیرالمؤمنین علی‌(ع) سؤال شد که عدل بهتر است یا جود و احسان؟ ایشان فرمودند عدل آن است که هر چیزی در جای خود قرار گیرد و جود آن است که کسی سخاوت کند و از حق خود چشم بپوشد و به دیگری دهد. با توجه به این نکته درمی‌یابیم که در جامعه اسلامی روابط اجتماعی و اقتصادی باید مبتنی بر عدل باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به خصوصیات و سیره امام خمینی‌(ره)، ادامه داد: امام همواره یکی از محور‌های انقلاب را تحقق عدالت معرفی می‌کردند؛ عدالت در حقیقت وسیع‌ترین و فراگیرترین مقوله‌ای است که شامل همه حوزه‌هاست؛ چراکه عدالت مفهومی گسترده دارد و عدالت اجتماعی، اقتصادی، آفاقی و انفاسی از جمله انواع آن است.
 
وی با بیان اینکه جامعه اسلامی باید مبتنی بر عدل باشد، افزود: یکی از محور‌هایی که امام می‌خواستند، در جامعه صورت گیرد تحقق عدالت، معنویات، عقلانیت و اخلاق بود که سنگ بنای جامعه ما هستند. فقر محصول بی‌عدالتی اقتصادی و اجتماعی جامعه است؛ فقر را خدا نمی‌دهد و این مسئله محصول بی‌توجهی به عدالت است. لذا زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که شاهد فقر در کشور باشیم. به‌ هیچ وجه چهره نظام جمهوری اسلامی با فقر و لکه‌های نازیبا نباید خدشه‌دار شود و باید فقر‌زدایی انجام شود. تمام مسئولیت بخش‌های مختلف کشور از دولتی تا مجلس و نظام این است که فقرا احساس نیاز نکنند و تأکید مقام معظم رهبری نیز همین نکته است.

رئیسی با بیان اینکه شیوه امام خمینی(ره) و شیوه رهبر معظم انقلاب اسلامی، از سیره و روش امیر المؤمنین(ع) برگرفته شده است، اظهار کرد: در سیره تمامی معصومین(ع) این خصوصیت و توجه به مستضعفان و نیازمندان وجود داشت. از زخم‌های بدن حضرت فاطمه(س) تا امام حسین(ع) و سایر ائمه این سبک و منش وجود دارد.
 
وی به ماه مبارک رمضان اشاره کرد و ادامه داد: این ماه دگر‌خواهی و جلوه خداخواهی است. همانطور که در دعا‌های ماه رمضان نیز آمده، به ما آموزش می‌دهند تا به دیگران نیز توجه کنیم. این جود، سخاوت و کمک مؤمنانه مردم حرکت ارزشمند و ماندگار در تاریخ کشور است که باید بنویسند و ثبت کنند که بسیج عمومی به تبعیت از رهبری چه کار‌های خوبی کردند. امروز این کمک مؤمنانه، که با هدایت رهبری آغاز شده، جلوه زیبایی است که باید در تاریخ ثبت و به رخ جهانیان کشیده شود. این اتفاق از ویژگی رهبران دینی و در پرتو آموخته‌های اسلامی است.

رئیس قوه قضائیه به عملکرد ستاد اجرایی فرمام امام پرداخت و گفت: امروز ستاد اجرایی فرمان امام(ره) چهار میلیون بسته حمایتی را در اختیار محرومین قرار می‌دهد، اما در آمریکا با محرومین چه می‌کنند؟ حرکت امروز پلیس آمریکا نسبت به رنگین پوستان این کشور، نمایی از آمریکای بی‌نقاب است. مردم دنیا باید رفتار آمریکایی‌ها را با مردم خودشان و سایر عالم ببینند، اینکه رهبری همواره تأکید دارند که روحیه استکبارستیزی باید وجود داشته باشد برای دیدن همین حقیقت است. در آموخته‌های امام، یک موی محرومین و کوخ‌نشینان به کاخ نشینان ترجیح داده نمی‌شود و در مکتب سیاسی امام توجه به محرومان از اولویت امور کشور است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به طور  کلی سه نوع خدمت داریم، تصریح کرد: اولین نوع،‌ خدمتی است که مبنای مادی‌گرایانه دارد و براساس منافع صورت می‌گیرد. دومین خدمت مبنای انسان مدارانه دارد و برای انسجام اجتماعی و نوع دوستی انجام می‌شود، اما خدمتی که امام به ما یاد دادند خدمت به مردم  برای رضای خداست؛ خدمتی بدون منت و تماماً برای خدا. این خدمت برای خدا و رفع نیاز نیازمندان است. آنچه در عالم رخ می‌دهد خدمتی است که برای جذب منافع، جلب توجه دیگران و تحکیم موقعیت است، اما این خدمت نه برای جذب منافع و نه با منت است، بلکه گره‌های بسیاری را می‌گشاید و تماماً برای خداست.

وی با تقدیر و تشکر از حرکت و رزمایش همدلی در ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، گفت: هر روز که از عمر این ستاد می‌گذرد، جلوه‌های بسیاری نمایان می‌شود؛ فعالیت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌هایی که انجام می‌شود قابل توجه هستند و توجه به محرومان بخشی از کار ستاد است. در ادامه این حرکت‌ها باید همراه با دولت و تمام دستگاه‌ها برای جهش تولید همراه شد.

رئیس قوه قضائیه به اقدامات ایران در مبارزه با کرونا نیز اشاره و اظهار کرد: اقداماتی که در جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با کرونا انجام شد، بدون تردید به دلیل نقش هدایت‌های رهبری برای برخط کردن همه امکانات و ظرفیت‌های کشور بود. همین آرامش دادن به مردم در این قضیه بسیار نقش مهمی داشت. مسئله دوم نقش مردم و مشارکت آن‌ها بود؛ مردم به میان آمدند و این رمز موفقیت ما بود. همچنین قانع‌ کردن مردم توسط رسانه‌های ملی و سایر رسانه‌ها برای خانه ماندن بسیار نقش‌آفرین بود و نقش دولت و نیرو‌های مسلح و همه نهاد‌ها در این حوزه بسیار ستودنی است. امیدواریم خداوند کمک کند در پساکرونا نیز به این مسائل توجه کنیم و با همین یکدلی و انسجام اجتماعی و توجه به رهنمود رهبری، فعالیت‌هایمان را انجام دهیم.
انتهای پیام
captcha