چرایی ناموفق بودن دانشگاه‌های آلمان در تربیت اسلام‌شناسان برجسته
کد خبر: 3902727
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱

چرایی ناموفق بودن دانشگاه‌های آلمان در تربیت اسلام‌شناسان برجسته

کیفیت ضعیف آموزش در رشته‌های اسلامی و علوم انسانی دانشگاه‌های آلمان و از طرفی روند سيستماتيک، غيرمحسوس و محترمانه موجود در این دانشگاه‌ها سبب می‌شود که ورود و شکل‎گيری شخصيت‎های برجسته اسلام‎شناس در دانشگاه‎ها با تنگناها و مشکلاتی روبرو شود.

به گزارش ایکنا از آلمان؛ در كشور آلمان دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که طی سال‌های گذشته تاکنون، رشته‌های اسلام‌شناسی به ويژه شرق‌شناسی را داير كرده‌اند، اما هرگز نتیجه این اقدام، تربيت اسلام‌شناسان برجسته و واقعی نبوده است. محتوای دروس، استادانی که به کار گرفته شده‌اند و نيز فضای تحصيلی هيچ يک از این دانشگاه‌ها حکايتگر اينکه قرار است، دلی در هوای اسلام بتپد نيست.

افرادی هستند که در سايه پیگيری‌ها و مطالعات مستقل و محققانه شخصی با سيمای واقعی اسلام آشنا شده‌اند و به شدت هم پايبند اصول و مبانی اسلامی هستند.

هم اكنون در پرتو عوامل زيادی كه خود مبحث مستقلی را می‌طلبد، همان بخش‌های اسلام‌شناسی و شرق‌شناسی دست و پا شکسته نيز رنگ و رويی ندارند.

نتيجه و محصول روند گذشته و فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه‌ها و رشته‌ها مضاف بر آن که به لحاظ كيفی چنگی به دل نمی‌زند و فوق‌العاده ضعيف است، سيستماتيک، غيرمحسوس و محترمانه، ورود و شکل‎گيری شخصيت‎های برجسته اسلام‎شناس در دانشگاه‎ها را هم با تنگناها و مشکلاتی روبرو می‌کند.  

به صورت مکرر، دوستان و علاقه‌مندان ایرانی به دنبال این موضوع هستند که تحصیل در رشته‎های اسلامی یا حتی بخش قابل توجهی از رشته‌های علوم انسانی چگونه است؟ افراد بسیاری هستند که برای تحصیل این علوم به آلمان می‌آیند.

حال شرایط به گونه‌ای است که اگر کسی قصد کسب اطلاعات در رشته‌های یاد شده را داشته باشد و به این کشور بیاید، باید علاوه بر تحمل هزینه‌های بسیار با مشکلات تحصیل در رشته‌های مورد نظر را نیز تحمل کند. این در حالی است که تحصیل در همین رشته‌ها با کیفیت بهتر در ایران موجود است.

در عین حال افراد می‌توانند از فرصت‌های مطالعاتی برای آشنایی با روش‌های مختلف تحقیق و پژوهش به این کشور سفر کنند، که با اندوخته‌هایی که از پیش دارند، قطعاً می‌توانند روند بهتری را پی بگیرند.

انتهای پیام
captcha