پایان «ستاره‌باران» و جدی‌تر شدن پویش «احیای بخش معارفی مسابقات قرآن»
کد خبر: 3902764
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

پایان «ستاره‌باران» و جدی‌تر شدن پویش «احیای بخش معارفی مسابقات قرآن»

با انتشار خبر حذف بخش معارفی از مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، علاقه‌مندان به این رقابت‌ها اعتراض خود را در قالب یک پویش رسانه‌ای کرده و این هفته با حضور در این سازمان، پیگیر مطالبه خود شدند.

به گزارش ایکنا، با وجود کم‌رنگ شدن تدابیر منع آمد و شد از سوی ستاد ملی کرونا، حتی با رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی، اما هنوز فعالیت‌های قرآنی در کشور، رنگ و بوی گذشته خود را نیافته است. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادها و سوژه‌های این هفته، خواهیم انداخت.

فرزندان ایران را دریابیم

عنوان یادداشت عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، بود. یادداشتی که طی آن با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور یکی از کشورهای همسایه شمالی ایران (از جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته) مبنی بر ممنوعیت ورود کودکان و نوجوانان به مساجد و معابد و ممنوعیت حجاب در مدارس، آن را یک توطئه حساب‌شده دانست و در ادامه از بی‌توجهی والدین کشورمان به تربیت قرآنی فرزندان‌ گلایه کرد.

صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن

یکی از سوژه‌های ایکنا بحث هنر تلاوت قرآن است. در سی‌وششمین جلسه آموزش هنر تلاوت قرآن که به درخواست خبرگزاری قرآن و با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است به انواع اصوات و تقسیم‌بندی‌های مربوط، پارامتر صداهای موسیقایی، بحث کشش، شدت یا قدرت و رنگ یا طنین پرداخته شد. همچنین در سی و هفتمین این جلسه آموزشی به مباحثی چون ساختار حنجره و تقسیم‌بندی‌های صداهای موسیقایی پرداخته شد.

پخش سری جدید برنامه «کارگاه ترجمه»

سری جدید برنامه «کارگاه ترجمه» با بررسی نکات تفسیری و ادبی آیات و نیز ارائه ترجمه‌ای نو و متفاوت از آیه مورد بحث، به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود. این برنامه کاری از گروه علوم قرآنی رادیو قرآن است که به تهیه‌کنندگی مونا توسلی، گویندگی حسین محمدرضایی و کارشناسی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شیخ‌الاسلام، حجت‌الاسلام سیدعلی کشفی و طاهره‌سادات شجاعی هر شب ساعت ۲۱ تقدیم شنوندگان می‌شود.

تحلیل تلاوت قاریان مصری

برنامه «ترنم آیات» با محوریت تحلیل تلاوت قاریان مصری بر مبنای تفسیر آیات قرآن کریم و همچنین، بررسی ارتباط تفسیر و تلاوت و نحوه تلاوت قاریان مصری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پویا و احمد ابوالقاسمی، دو کارشناس در حوزه تفسیر و تلاوت قرآن کریم به تهیه‌کنندگی فاطمه کاشانی وحید، با اجرا و کارشناسی محمدهادی صلحجو و علیرضا فتحی‌پور پنجشنبه هر هفته ساعت ۱۱:۲۵ به مدت ۲۰ دقیقه به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود.

برگزاری دوره آموزشی صحت قرائت نماز در کرج

دوره آموزشی صحت قرائت نماز با حضور سیدمهدی سیف، داور بین‌المللی قرآن، به همت اداره امور قرآنی و مذهبی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج به مدت یک روز، به تاریخ 23 خردادماه در اردوگاه شهید رجایی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند با شماره ۰۹۱۲۴۶۶۲۵۶۶ تماس بگیرند.

حضور حامیان پویش احیای بخش معارفی در اوقاف

جلسه‌ای با حضور برخی از اعضای پویش احیای بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم با هدف استماع استدلال‌های اعضای این پویش و دریافت پاسخ‌های مربوطه از سوی مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، ارائه گزارش موفقیت‌های گذشته رشته‌های این بخش شامل حفظ موضوعی قرآن و حفظ و معارف احادیث و حفظ و معارف نهج‌البلاغه برگزار شد.

مهمترین خروجی این جلسه منوط به تشکیل جلسات کارشناسی حول این موضوع و همکاری بیشتر برای بررسی احیای این مسابقات برای سال آینده بود.

برگزاری دوره پنجم «نفس‌های طلایی»

فراخوان دوره پنجم این مسابقه از اول خردادماه با هدف گسترش فرهنگ تلاوت در جامعه در دو سبک استاد مصطفی اسماعیل و متولی عبدالعال از سوی گروه تلاوت شبکه رادیویی قرآن در حال برگزاری است.  

افزوده شدن بخش جدیدی در مسابقات قرآن قوه قضائیه

هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه امسال با ابلاغ از سوی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، با اضافه شدن رشته قرائت تقلیدی برای اولین بار به این مسابقات، به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

طبق آئین‌نامه ابلاغی، مسابقات کتبی در مرحله شهرستانی به صورت آنلاین از ششم تا سیزدهم تیرماه، مرحله استانی مسابقات از ۱۴ تا ۲۱ شهریورماه، مرحله مقدماتی کشوری طی روز ششم آذرماه و مرحله کشوری مسابقات نیز طی زمستان سال جاری برگزار خواهد شد.

اعلام اسامی برگزیدگان فراخوان بهار قرآن در خزان کرونا

دبیرخانه باشگاه ایده‌پردازان قرآنی طی اطلاعیه‌ای اسامی برگزیدگان مرحله نخست فراخوان بهار قرآن در خزان کرونا را از بررسی 401 ایده دریافتی، منتشر کرد.

۵۴ موضوع قرآنی؛ محور طرح ۱۴۵۴

طرح 1454 از 30 خردادماه با محوریت خانواده و سبک زندگی با هماهنگی تمام شبکه‌های سیما، صدا و سیمای مراکز استان‌ها و نهادهای قرآنی در تمامی استان‌ها در قالب 54 موضوع قرآنی با رویکرد مفهومی و تدبر در قرآن اجرا می‌شود.

بنابر گفته حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، دبیر علمی ـ محتوای طرح ۱۴۵۴ «هسته اصلی این طرح در شبکه قرآن و معارف سیما است و روزانه به مدت ۷۵ دقیقه به صورت زنده به روی آنتن می‌رود و قرار است هر هفته نیز یک موضوع کلی مانند انسان‌شناسی، آرامش و رضایت‌مندی، بهداشت و سلامت همراه با آیات مربوطه بیان شود. همچنین، قسمتی از برنامه نیز به حفظ آیات موضوعی اختصاص داده می‌شود».

تمدید مهلت مسابقه کتابخوانی «قرآن از دیدگاه امام(ره)»

مهلت شرکت در این مسابقه که به همت شورای عالی قرآن شهرداری تهران برگزار می‌شود و پیش از این چهارم خردادماه اعلام شده بود تا ۳۱ این‌ماه تمدید شد.

علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) به نشانی http://mosabegheh.khomeini.ir منبع این مسابقه را دریافت کنند.

پایان اجرای پویش ملی «ستاره‌باران» سازمان دارالقرآن

پویش ملی مجازی «ستاره‌باران» با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و ضرورت گرایش به روش‌های جایگزین برنامه‌های حضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی سازمان دارالقرآن برنامه‌ریزی و در قالب این برنامه، صفحه مستقلی در اینستاگرام ایجاد ‌شد که نام اختصاصی صفحه یاد شده «ستاره‌باران»، بود.

این پویش با استقبال فراوان علاقه‌مندان و با حضور ۲۳۶ هزار نفر همراه بود که با پایان یافتن ماه مبارک رمضان به پایان راه خود رسید و در نهایت نیز مبلغ ۱۰ میلیون تومان به بهترین فالور این پویش اعطا شد. همچنین، به پنج نفر از دیگر شرکت‌کنندگان (فالورها) این پویش نیز مبلغ دو میلیون تومان اعطا شد.

نامه اوقاف به وزارت بهداشت درباره زمان برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن

سرنوشت سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، که براساس برنامه باید اواخر فروردین‌ سال جاری برگزار می‌شد و شیوع ویروس کرونا آن را به تعویق انداخت، همچنان مبهم است. آخرین خبر از وضعیت این مسابقات به نامه مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازمی‌گردد، نامه‌ای که طی روزهای اخیر ارسال شده و در آن سرنوشت این مسابقات و بررسی امکان برگزاری آن در زمان مقتضی مورد سؤال قرار گرفته است.

ثبت‌نام چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن

فرایند چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با ابلاغ شیوه‌نامه آن در اواخر فروردین‌ ۹۹ کلید خورد و پس از آن یعنی از ششم اردیبهشت‌ماه، ثبت‌نام از طریق پایگاه سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد و تا ۱۶ خردادماه ادامه داشت، اما به نظر می‌رسد روش ثبت‌نام در این دوره - که اکثر متقاضیان به سخت‌تر شدن آن در قیاس با ادوار گذشته اذعان دارند - باعث کاهش میزان مشارکت علاقه‌مندان شود،‌ موضوعی که مسئولان برگزاری مسابقات هنوز در مورد آن اظهارنظری نداشته‌اند.

 

برگزاری مسابقات قرآن ویژه تکواندوکاران

مسابقات قرآن ویژه تکواندوکاران امسال با رویکردی متفاوت از سال گذشته در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل به صورت دو مرحله‌ای در خانه تکواندو به صورت غیر حضوری برگزار شد. مرحله مقدماتی این مسابقات ۱۰ خردادماه با شرکت ۱۴۶ شرکت‌کننده برگزار شد، در نهایت نیز ۳۲ شرکت‌کننده شامل ۱۷ نفر در بخش آقایان و ۱۵ نفر در بخش بانوان به فینال راه پیدا کردند  و به رقابت پرداختند.

لازم بذکر است، این مسابقات در راستای اجرایی کردن طرح پویش «دست‌هایی خدایی» برگزار و تمامی درآمد حاصله از این رقابت‌ها صرف خانواده‌های تکواندوکار آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا می‌شود.

انتهای پیام
captcha