امام خمینی (ره) جهان را متحول ساخت
کد خبر: 3902817
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

امام خمینی (ره) جهان را متحول ساخت

امام جمعه خوی گفت: امام خمینی(ره) نه تنها کشور ایران را دچار تحول کرد بلکه در کل جهان تاثیر گذار بودند.

امام خمینی (ره) جهان را متحول ساختامام خمینی(ره) شخصیتی برجسته است که تاثیری عمیق و سرنوشت ساز بر تاریخ کشور کهن ایران گذاشته‌اند، حضرت امام تنها به عنوان یک سیاست‌مدار برای ملت ایران و همه مسلمانان مطرح نبودند، بلکه ایشان یک عالم بزرگ دینی ، رهبری مردمی و ساده‌زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی به شمار می‌رفت و این موضوعات راز جاودانگی و ماندگاری ایشان در تاریخ است، به مناسبت ۱۴خرداد ماه مصادف با عروج ملکوتی معمار کبیر انقلاب، ایکنا آذربایجان‌غربی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضی موسوی شکوری، امام‌جمعه خوی، گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا_ شخصیت امام خمینی(ره) چگونه بود؟

در رابطه با شخصیت و نقش‌آفرینی حضرت امام خمینی(ره) در جهان اسلام و مسائل بین‌المللی، موضوعات زیادی وجود دارد که در طول ۴۰ سال در رسانه‌های داخلی و خارجی، مجامع و کنفرانس‌ها، نشست‌ها و ... مطرح شده است ولی در عین حال به نظر می‌رسد ناگفته‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که به بررسی و بحث نیازمند است.

مبارزاتی که در طول تاریخ بر محور مسائل دینی و مذهبی مسلمانان با رهبری علما و شخصیت‌های برجسته اسلامی و شیعه اتفاق افتاده و ناکام مانده، موانعی موجب این ناتمام ماندن ابن جنبش‌ها و مبارزات شد در حالی که امام خمینی در مبارزات خود این موانع را از سر راه خود برداشته بودند.

ایشان در سال ۱۳۴۲ مبارزه را آغاز و در سال ۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی به نتیجه رساندند.

امام خمینی (ره) در برابر برخی از برداشت‌های نادرست که برخی از افراد مذهبی یا افراطی داشتند، فرمود یک عده به برخی از روایات کذب و جعلی تمسک دارند مثل روایتی که می‌گوید قیام‌هایی که در طول غیبت امام زمان(عج) صورت می‌گیرد طاغوتی است و یا هر انقلابی در دوران غیبت صورت گیرد محکوم به شکست است، از جمله موانع بزرگ پیروزی یک قیام بودکه خود امام به این روایات کذب و جعلی پاسخ دادند.

برداشت نادرست از حکومت اسلامی هم از مشکلات بود زیرا عده‌ای معتقد بودند که تشکیل حکومت برعهده امام معصوم است و غیر از معصوم افراد دیگری حق تشکیل حکومت اسلامی را ندارند که این طرز تفکر اصلا صحیح نیست.

عامل دیگر تحریف برخی از آموزه‌های دینی بود، در طول تاریخ و دوران حاکمیت استعمار پیر انگلستان برخی از واژه‌های ارزشی ما به نحو دیگری معنا شدند.

تفکرات تهجرگرایی و مقدس‌مآبی از دیگر موانعی است که امام راحل در این زمینه واکنش تندی داشتندو می‌فرمودند که این افراد کم نیستند و بیشترین ضربه را به اسلام و جمهوری اسلامی خواهند زد.

خودباختگی در برابر استعمار سدی برای دست‌یابی به پیروزی بود، افرادی در داخل کشور بودند که سال‌های متمادی به شرق و غرب وابسته بودند و تبلیغاتی مبنی بر بی‌کفایتی مسلمانان انجام می‌دادند.

از عوامل دیگر می‌توان به اعتقاد به جدایی دین از سیاست اشاره کرد و الان هم افرادی وجود دارند که می‌گویند نباید مسائل دینی را با سیاسی ادغام کرد، امام راحل با تمام این افکار پوچ و موانع مبارزه کردند که در نهایت منجر به پیروزی شد.

ایکنا_ نقش امام خمینی (ره) در تحولات داخل کشور چه بود؟

امام خمینی(ره) حدود ۱۱سال بعد از انقلاب اسلامی به ملکوت اعلا پیوستند و تحولات عظیمی را در ایران عزیز به وجود آوردند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، مدیریت انقلاب و پشت سر گذاشتن بحران و مخاطراتی که انقلاب نوپای ایران را تهدید می‌کرد، مقابله با حوادث داخلی، کنترل خودمختاری‌ها و جریانات تکفیری، شکست دادن گروه‌های برانداز و بسیاری از حوادث و اتفاقاتی که در چند سال اول پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد، امام راحل با درایت و هوشیاری همه آن‌ها را پشت سر گذاشتند.

جنگ تحمیلی عراق به ایران هشت سال طول کشید و از وقایع مهمی بود که کشور را در شرایط ویژه با بحران مواجه کرد ولی امام (ره) توانستند بسیاری از حوادث و جریاناتی که در جای جای میهن به وقوع می‌پیوست را توانستند به نحو شایسته مدیریت و کنترل کنند.

ایکنا_امام خمینی (ره) در تحولات جهانی چه نقشی داشتند؟

مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از مظلوم از آموزه‌های امام بود که در دوران حیات خود عملی ساختند و از خود میراث گرانبهایی به یادگار گذاشتند، مسئله روز قدس، مبارزه با رژیم غاصب صهیونیست، شکست توطئه‌های آمریکا و ظالمین و دفاع از فلسطین به یک آرمان و هدف بین‌المللی تبدیل شد در حالی‌که در اوایل انقلاب خیلی محدود و کم این مسائل مطرح می‌شد.

بیداری اسلامی و جبهه مقاومتی که ایجاد شده و راه افتاد از جمله تاثیرات امام خمینی بود که در طول حیاتشان بسیار به آن‌ها تاکید داشتند.

از جمله میراث ماندگار امام راحل که به آن‌ها باید تاکید فراوان شود وصیت‌نامه الهی و سیاسی ایشان است که باید بیشتر به آن پرداخته شود و اساتید مجرب، عارف به مبانی امام و ماهر آن را در دانشگاه، مدارس و حوزه‌های علمیه تدریس کنند و در رسانه و نمازهای جمعه و سایر نهادهای اجتماعی باید این موضوع مطرح شود زیرا بخش مهمی از موضوعات آینده مسلمانان را عنوان کرده است.

ایکنا_ امام خمینی(ره) چگونه از سیره مولای متقیان امام علی(ع) الگو پذیرفتند؟

امام علی(ع) از جمله افرادی بودند که ویژگی‌های خاص و ممتاز داشتند و امام خمینی(ره) نیز برخی از ویژگی‌هایی دارا بودند که در ظاهر فقط امیرالمومنین از آنها برخوردار بودند، تقریبا در شعاع محدودتر امام راحل چنین ویژگی‌هایی وجود داشت.

امام خمینی(ره) فردی فیلسوف، عارف، فقیه دین‌شناس و مبارز بودند، کمتر کسی پیدا می‌شود که دارای این ویژگی‌ها باشد در عین عارف بودن در میدان جهاد نیز حضور یابد، ویژگی‌های برجسته امام باید به فرهنگ در جامعه تبدیل شودو جوانان ما نیز باید با این فرهنگ آشنا شوند تا بتوانیم حرکتی که امام خمینی(ره) آغاز کردند به دست صاحب اصلی‌اش امام زمان(عج) برسانیم.

ایکنا_ جوانان و نسل‌های آینده چگونه می‌توانند از آرمان‌های امام راحل حفاظت کنند؟

جوانانی که انقلاب را ندیدند و نسل‌های آینده برای اینکه با آرمان‌های امام خمینی(ره) آشنا شوند باید گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشند زیرا ایشان از یادگاران امام بوده و درمکتب ایشان پرورش یافتند.

بعد از عروج ملکوتی امام راحل حدود ۳۰ سال است که با درایت و زکاوت تمام جهان اسلام را مدیریت می‌کنند و در برابر استکبار جهانی قد علم کرده و آموزه‌های امام را عملی می‌کنند.

حمایت از جوانان و روحیه جوان‌گرایانه که در ایشان وجود دارد و دیدارهایی که با دانشجویان، طلاب و جوانان داشته و دارند بیانگر روحیه جوان‌گرانه ایشان است و به جوانان توجه دارند و اکثر زیرمجموعه‌های ایشان جوان هستند و برای ما واجب است که از ایشان اطاعت کنیم و این امر یعنی تمسک به آموزه‌های امام خمینی است.

جوانان باید وصیت‌نامه امام را خوانده و به آن عمل کنند و یا صحیفه نور که از دیگر یادگاران ایشان محسوب‌ می‌شود خوانده و بیشتر با شخصیت این بزرگوار آشنا شوند.

گفت‌وگو: الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha