مخالفت اتحادیه عرب و اتحادیه پارلمان‌های عربی با طرح الحاق اسرائیل
کد خبر: 3903180
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

مخالفت اتحادیه عرب و اتحادیه پارلمان‌های عربی با طرح الحاق اسرائیل

اتحادیه عرب اعلام کرد: اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، "اقدامی باطل، مردود و محکوم‌شدنی" و به مثابه "جنایت جنگی" است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ایسنا، اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای به مناسبت پنجاه و سومین سالروز شکست اعراب در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ (النکسة) اعلام کرد، تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس، هدف اصلی امت اسلامی است و بدون تحقق آن منطقه از هیچ ثبات و صلحی برخوردار نخواهد شد.

روز نکسه یا روز شکست (پنج ژوئن ۱۹۶۷) سالروز شکست کشورهای عربی از اسرائیل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ است که با آوارگی مردم فلسطین همراه شد. به عنوان یکی از نتایج جنگ، اسرائیل کنترل کرانه باختری و نوار غزه را که پیش از آن ضمیمه اردن شده و توسط مصر کنترل می‌شد، به دست گرفت.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: امسال، پنجاه و سومین سالگرد اشغال کرانه باختری با اشغالگری رژیم صهیونیستی که به صورت بی‌سابقه‌ای مورد حمایت دولت آمریکا برای اجرای طرح‌های استعمارگرایانه و طرح‌های شهرک‌سازی قرار دارد، همزمان شده است که به طرح آمریکایی - اسرائیلی موسوم به "معامله قرن" که از سوی کشورهای عربی و جامعه جهانی رد و محکوم شده است، مربوط می‌شود.

اتحادیه عرب در بیانیه مذکور ضمن هشدار نسبت به پیامدهای طرح‌های الحاق رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که این اقدام، نقض قوانین بین‌المللی است و صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اتحادیه عرب خواستار اتخاذ اقدامات موثر و کارآمد برای اجرای قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی شد.

از سوی دیگر، عاطف الطراونه، رئیس پارلمان اردن و رئیس اتحادیه پارلمان‌های عربی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تمامی جهانیان به خوبی ماهیت طرح‌های مشکوک کنونی برای سیطره و اشغال مابقی اراضی فلسطین را می‌دانند.

الطراونه در ادامه افزود: رژیم اشغالگر همواره به زشت‌ترین شکل‌های نژادپرستی، جنایت و تروریسم علیه ملت فلسطین در دنیایی که قوانین بین‌المللی در سایه جانبداری آمریکا وجود ندارد، افتخار می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد، اتحادیه پارلمان‌های عربی به خوبی می‌داند که هدف از مطرح‌ شدن طرح‌های مشکوک اسرائیل، از بین بردن استقامت ملت فلسطین و قدرت و توانایی امت اسلامی در برابر طرح‌های استعمارگرایانه و اهداف درازمدت آنها است.

رئیس پارلمان اردن عنوان کرد: اقدامات اسرائیلی - آمریکایی برای نابود کردن مشخصات و نشانه‌های عربی فلسطین و یهودی‌سازی آن، افزایش صدمه وارد کردن به ماهیت عربی فلسطین از طریق قانونی جلوه دادن الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، غور اردن، شمال بحرالمیت، بلندی‌های جولان و افزایش شهرک‌سازی‌ها همزمان با وخامت اوضاع اقتصادی و بهداشتی بین‌المللی در سایه مقابله جهان با شیوع ویروس کروناست.

الطراونه از تمامی طرف‌ها خواست که به گزینه راهکار تشکیل دو کشوری برای پایان دادن به درگیری فلسطینیان و اسرائیلی‌ها پایبند باشند.

وی تاکید کرد که پاسخ مناسب در برابر زورگویی و قلدری رژیم صهیونیستی، مقاومت در برابر آن است که منجر به بازگرداندن تمامی حق و حقوق ملت فلسطین و در راس آن حق بازگشت، حق تعیین سرنوشت و حق تأسیس کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی می‌شود.

انتهای پیام
captcha