هلاکت و نابودی، فرجام غافلان
کد خبر: 3903417
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

هلاکت و نابودی، فرجام غافلان

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: فرجام افراد غافل هلاکت و نابودی است آن‌ها با فروختن سرمایه‌های معنوی از حیات پاکیزه و زندگی سالم اخروی محروم هستند، نقد عمر را داده و هیچ کالایی دریافت نکرده‌اند.

فرجام غافلان هلاکت و نابودی استسید احمد میریان آکندی در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران درباره «غفلت» اظهار کرد: «غفلت» دارای مفهوم وسیع و گسترده‌ای است که هرگونه بی‌خبری از شرایط زمان و مکانی و از واقعیت‌های فعلی و آینده و گذشته خویش و از صفات و اعمال خود و از پیام‌ها و آیات حق و همچنین هشدار‌هایی که حوادث تلخ و شیرین زندگی، به انسان‌ها می‌دهد را شامل می‌شود.
وی افزود: بی‌خبری از این واقعیت‌های نداشتن موضع‌گیری صحیحی در برابر آنها، خطر بزرگی برای سعادت انسان‌ها است؛ خطری که هر لحظه ممکن است، دامان انسان را بگیرد و او را به کام نیستی فرو برد، خطری که می‌تواند زحمات سالیان دراز عمر انسان را در یک لحظه بر باد دهد.
میریان «تضییع سرمایه عمر» را از ویژگی انسان غافل دانست و تصریح کرد: انسان غافل در زندگی خود حسابرسی ندارد به نتیجه و آثار عمل نمی‌اندیشد مراقبت بر اعمالش ندارد او تنها به فکر الان است افق‌های برتر را نمی‌بیند سود و زیان اعمالشان نمی‌سنجد، فرصت یاب نیست، چنین فردی سرمایه را از دست داده و چیزی به دست نیاورده است.
وی ادامه داد: در روایات «خودباختگی» از پیامد‌های غفلت یاد شده و آن را عامل فراموشی هویت می‌داند، به طوری که انسان به جای کشف استعداد‌ها و شکوفایی آن در عالم تخیل و اوهام زندگی کند، توانمندی خود را نادیده گرفته و به امور واهی بپردازد.
مصادیق غفلت
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه از نظر نبی مکرم اسلام، کوری، سهو، فراموشی و سردرگمی چهار نشانه انسان غافل است، تصریح کرد: بیماری غفلت مجاری ادراک را دچار انحراف نموده و عملکرد آن را سلب می‌کند و غفلت از یاد خدا، معاد، عمرف قرآن، فرصت‌ها و دشمن حوادث ایام و آیات الهی از مصادیق آن است.

وی قساوت قلب را از پیامد‌های غفلت دانست و بیان کرد: در حدیثی از امام محمد باقر(ص) نقل شده است: بپرهیزید از غفلت همانا در غفلت قساوت قلب شکل می‌گیرد.
این محقق قرآنی گفت: قساوت قلب ثمره گناه و نافرمانی است غافل نیز به دلیل دوری از ساحت عبادت و فرو رفتن در معاصی چنین محصولی را برداشت می‎کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: فرجام افراد غافل هلاکت و نابودی است ممکن است عمر طولانی نموده و بدن سالم و زندگی به ظاهر خوش داشته باشند، اما با فروختن سرمایه‌های معنوی از حیات پاکیزه و زندگی سالم اخروی محروم هستند، نقد عمر را داده و هیچ کالایی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: قرآن کریم در آیه ۲۶ سوره مبارکه انعام «وَهُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَیَنْأَوْنَ عَنْهُ وَإِنْ یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ، آن‌ها دیگران را از آن باز می‏دارند و خود نیز از آن دوری می‏کنند، آن‌ها جز خود را هلاک نمی‏کند ولی نمی‏فهمند.» در مورد مشرکان و نفوذ ناپذیری آنان می‌فرماید: اینان هم خود گمراهند، هم سعی می‌کند دیگران را گمراه کنند، اما در حقیقت خود را هلاک می‌کنند.
مجازات سخت غفلت از یاد خدا
میریان با بیان اینکه، مراحل مجازات الهی چهار مرحله است، گفت: در جلد یکم ارشاد القلوب، آمده است: خداوند شب معراج به پیغمبرش فرمود:‌ای احمد هرگز از من غافل مشو هرکس از من غافل شود من نسبت به اینکه او را در کدام راه هلاک کنم اعتنا نمی‌کنم.
وی افزود: در زمان غفلت نیازمند شناسایی دقیق موارد و مصادیق آن و مراقبت‌های شدیدهستیم درمان غفلت کار ساده‌ای نیست غفلت و بی‌خبری گاهی تا پایان عمر ادامه می‌یابد برخی با ضربه مرگ و اجل بیدار می‌شوند که دیگر اثری ندارد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: برای درمان بیماری غفلت نیازمند بیداری و هوشیاری هستیم، غفلت بی‌خبری و یقظه خود آگاهی است دانشمندان اخلاق نخستین گام در تهذیب نفس و مبارزه با رذائل اخلاقی را خودآگاهی می‌دانند می‌دانند البته عوامل و اسباب این یقظه و بیداری مختلف است مشاهده جنازه فرد، عیادت بیمار، یک تصادف، خوابی پیام‌آور، مطالعه داستان و ده‌ها عامل دیگر می‌تواند این یقظه و بیداری را فراهم کند.

انتهای پیام
captcha