رسانه‌ قرآنی؛ آرزویی که با وقوع انقلاب اسلامی تحقق یافت
کد خبر: 3903540
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳

رسانه‌ قرآنی؛ آرزویی که با وقوع انقلاب اسلامی تحقق یافت

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه رسانه‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران، ساده به دست نیامده است تا فردی بخواهد نسخه تعطیلی آنها را بپیچد، گفت: رؤسای سازمان صدا و سیما باید از رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما حمایت‌های بیشتری کنند.

به گزارش ایکنا؛ نشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی طی رمضان سال 99 و تحلیل و بررسی دستاورد اقدامات حوزه رسانه در ایام کرونایی، عصر امروز، 18 خردادماه در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در این نشست با اشاره به 15 شوال، سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهادت حضرت حمزه(ع)، عموی پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: به همین مناسبت، برنامه‌های بزرگداشت این ایام در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از روز جمعه، 16 خردادماه آغاز شد و امروز مراسم عزاداری با حضور تولیت آستان و هزار نفر از خادمان افتخاری برگزار شد که شبکه ملی و به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما در زمینه پوشش این برنامه اقداماتی انجام دادند.

وی در ادامه به فرازی از نامه‌ امام رضا(ع) خطاب به عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد و گفت: امام(ع) می‌فرماید «ای عبدالعظیم از سوی من به دوستانم سلام برسان و آنها را فرمان بده به راستی در گفتار و ادای امانت و آنها را فرمان بده به خاموشی و ترک مجادله و آنچه که به کارشان نمی‌آید و رها کردن ستیزه‌جویی و روی آوردن و تعامل به یکدیگر و نیز آنها را فرمان بده به اینکه خود را به در افتادن با یکدیگر مشغول نسازند که من با خود عهد کردم هرکس چنین کند و یکی از یاران من را به خشم آورد، از خداوند بخواهم سخت‌ترین عذاب را در دنیا به وی برساند و در آخرت نیز در شمار زیانکاران باشد». این فرمایش امام هشتم(ع) را که به عنوان پیام به شیعیان است و توسط قاصدی امین چون عبدالعظیم(ع) به همه ما ابلاغ فرمودند، به صورت دانشنامه مفصل و دستورالعمل جامع سبک زندگی اسلامی با محوریت قرآن در تمامی برنامه‌های فرهنگی حرم در اولویت قرار داده‌ایم.

سلیمی ادامه داد:‌ توفیق حضور در این نشست براساس همان فرمایش و گفت‌وگوی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا یزدان‌طلب، طلبه جوان و از فعالان عرصه قرآن و رسانه در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما بوده است. وی نکات و پیشنهادات خوبی را مطرح کرد که با یک قسمت آن مطلقاً موافق نبودم، نیستم و نخواهم بود؛ اینکه «در حال حاضر اساسی‌ترین کار رسانه ملی که می‌تواند انجام دهد، تعطیل کردن رسانه‌های قرآنی صدا و سیما است». فکر می‌کنم این فرمایش با دقت لازم ادا نشده است، زیاد هم بر آن بحثی ندارم و نظرم را پیش از این در این باره اعلام کردم.

رسانه‌های قرآنی ساده به دست نیامده‌اند که نسخه تعطیلی آنها را بپیچیم

سلیمی اضافه کرد: رسانه‌های قرآنی دستاورد خون ده‌ها هزار شهیدی است که قطعاً آقای یزدان‌طلب اقتضای سنشان این است که حال افرادی چون ما را درک نمی‌کنند. ما پیش از انقلاب یک شب تا صبح را کشیک می‌کشیدیم تا امواج توأم با پارازیت یکی از کشورهای عربی را گوش دهیم تا بتوانیم با سیستم ضبط صوتی آن زمان، دو تا سه دقیقه، تلاوت قرآن برای خود ضبط کنیم و هنگامی که گوینده برنامه کشور عربی اعلام می‌کرد «اذاعة القرآن» ما به عنوان آرزوی دست نیافتنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گفتیم «خوشا به حال این کشورها که رادیو قرآن دارند یا اینکه قرآن در صدا و سیمای آنها جایگاهی دارد».

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران، مفت به دست نیامده است تا فردی بخواهد نسخه تعطیلی آن را بپیچد، گفت: هیچ جا، کار مطلق انجام نمی‌شود. خوشحالم از اینکه چهل و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دو مدیر ارشد صدا و سیمای قرآن برای نخستین بار در یک جلسه حضور دارند. این هدیه ارزشمندی برای من است و آرزو می‌کنم این کار ادامه پیدا کند و دوستان در ایکنا نیز ان‌شاءالله میهمانان این جلسات را به سایر مدیران قرآنی توسعه دهند تا اینکه براساس فرمایش امام هشتم(ع)، با تعامل با یکدیگر، با صلح و برادری کاری کنیم تا هر روز برنامه‌های معارفی چه در رسانه ملی و چه در سایر ارگان‌های مقدس این نظام ارتقاء پیدا کند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد:‌ قطعاً آقای یزدان‌طلب اقتضای سنشان نبوده است که در بیستم بهمن‌ماه سال 57 در درگیری‌های مسلحانه‌ (با اسلحه‌هایی که با اذن امام خمینی(ره) و پس از گرفتن پادگان‌ها به دست مردم افتاد)، ساعت‌های متوالی در تپه‌ها و جوی‌های جام‌جم برای به دست آوردن آنتن و اختصاص آن به اسلام و قرآن با ما همراه بوده باشند.

سلیمی با بیان اینکه قطعاً به عملکرد رادیو قرآن و شبکه قرآن نقد داریم و نظرات و اعتراضاتی را داریم، گفت: از سوی دیگر حتی نشنیده‌ام که مدیران این رسانه‌های قرآنی گفته باشند که فعالیتشان به طور مطلق از تمامی ابعاد مورد تأیید است و هیچ اشکالی به آنها وارد نیست. با وجود این، راهکار در تعطیلی ایستگاه‌های نورانی و مقدس رادیو قرآن و شبکه قرآن نیست.

وی ادامه داد: راهکار این است که رؤسای سازمان صدا و سیما حمایت‌های بیشتری به ویژه از این دو شبکه قرآن و رادیو قرآن از لحاظ بودجه و اعتبارات و نیروی انسانی و تجهیزات مربوطه، انجام دهند. ما کمتر روزی شاهد شنیدن برنامه‌های صبحگاهی رادیو قرآن هستیم که در آن شنونده‌ای از شهرها و روستاهای نسبتاً دور افتاده کشور نسبت به نشنیدن صدای آنها انتقاد نکند! چگونه است که سایر ایستگاه‌ها این صداها را دارند و حال آنکه برنامه آنها به قداست و فایده رادیو قرآن نیست!

وی تأکید کرد: این دیدگاه باید در نگاه مدیریت کلان سازمان صدا وسیما، مورد دقت بیشتر قرار گیرد و آنها بدانند هویت، دوام و بقای آنها به حفظ قرآن کریم است. اگر توانستیم قرآن را از طریق رسانه ملی که برای آن قداست و هویت امنیتی قائل هستم و آن را جزء ضروری‌ترین امکانات این کشور می‌دانم، به مردم معرفی کنیم، قطعاً آن هنگام است که این ناهنجاری‌ها، جرایم و مفاسد به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

سلیمی با اشاره به اینکه جای خوشحالیست که جوان طلبه‌ای چون حجت‌الاسلام یزدان‌طلب نظرشان را بیان می‌کند، اضافه کرد: در عین حال، همه باید از رسانه ملی به ویژه از ایستگاه‌های‌ نورانی رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل، شبکه قرآن و رادیو معارف به عنوان اولویت جامعه قرآنی صیانت و حفاظت کنند و از سوی دیگر نیز خواستار تقویت آنها شوند. البته در جلسات دیگری نیز بحث مشارکت جدی جامعه قرآنی در کمک به این رسانه‌ها مطرح شود. اینکه جامعه قرآنی فعالیت نکند، وقت نگذارد و تنها توقعاتش را مطرح کند، چندان منصفانه نیست.

وی ادامه داد: مسئولان و مدیران نیز باید از نظرات خبرگان، صاحب‌نظران قرآنی، علمای بزرگ حوزوی و اساتید دانشگاه‌ها و سایر افراد دلسوز در این زمینه استفاده کنند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان با اشاره به عنوان نشست «بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی طی رمضان سال 99»، اظهار کرد: این عنوان بسیار وسیع و سنگین است. برنامه‌های معارفی رسانه ملی خیلی گسترده‌تر است و لازم می‌بود تا مدیران رادیو قرآن و شبکه قرآن باشند، اما امیدواریم در جلسات آینده نمایندگان سایر شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با دستور مشخصی حضور داشته باشند تا در این رابطه سخن گفته شود.

انتهای پیام
captcha