هنرهای تنغیمی اسلامی؛ پاسخگوی نیاز جامعه به نشاط روحی
کد خبر: 3903556
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷

هنرهای تنغیمی اسلامی؛ پاسخگوی نیاز جامعه به نشاط روحی

قائم‌مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه رسالت رسانه ملی پشتیبانی از فرهنگ و تمدن اسلامی است، اظهار کرد: نیاز جامعه اسلامی امروز ما، نشاط روحی و روانی است که از طریق هنرهای تنغیمی اسلامی به خوبی تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی طی رمضان سال ۹۹ و تحلیل و بررسی اقدامات حوزه رسانه در ایام کرونایی، عصر امروز، ۱۸ خردادماه در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد.

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن در این نشست اظهار کرد: امروز باید شکر نعمت جمهوری اسلامی و فضایی که برای ترویج فرهنگ قرآنی ایجاد شده را به جای آورد. اینکه گاهی اوقات برخی از مشکلات در قالب نقد و نواقصی مطرح می‌شود، تلقی به کفران نعمت نشود، بلکه ما به دنبال ایده‌آل‌ها هستیم و طرح این نکات برای این است تا شرایط بهتر شده و به ایده‌آل‌های قرآنی خود دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه تمام برنامه‌ها و شبکه‌های رسانه ملی در خدمت ترویج معارف اسلامی هستند، گفت: اگر برنامه‌ای در رسانه ملی این‌طور نباشد و به بحث معرفت‌افزایی کمک نکند، این برنامه در شأن رسانه جمهوری اسلامی نیست.

سرابی تصریح کرد: برنامه‌های معارفی متأسفانه عمدتاً گفت‌و‌گومحور است و این‌گونه برنامه‌ها کارکرد و بازدهی و راندمان مطلوب را ندارند و معمولاً بیننده و شنونده این برنامه‌ها را تا انتها و با دقت دنبال نمی‌کند. برنامه‌های معارفی رسانه ملی باید از این قالب خارج شده و در قالب‌های جذاب‌تر، برنامه‌های نمایشی و مستندهای جذاب ارائه شود.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن افزود: نکته دیگری که در ارتباط با برنامه‌های معارفی قابل طرح است، زنده بودن بسیاری از این برنامه‌ها است که این مسئله خود آسیبی برای این برنامه‌ها محسوب می‌شود و شاید یکی از دلایل اینکه شبکه‌های مختلف علاقه‌مند به برنامه‌های زنده هستند، کم‌هزینه بودن تولید این برنامه‌ها نسبت به برنامه‌های تولیدی است که این مورد نیز به نوعی مدیریت انتقال معارف را از دست تهیه‌کننده و مجری برنامه خارج می‌کند.

وی با بیان اینکه ما شبکه‌های قرآنی و معارفی را نقطه قوت و دستاورد فرهنگی بزرگی می‌دانیم، ادامه داد: شاید به دلیل عدم پشتیبانی‌ها و حمایت‌های لازم از این شبکه‌ها، دغدغه‌ای در اهالی قرآنی ایجاد شده مانند اینکه وجود این شبکه‌ها و سپس عدم اهتمام لازم و کافی به آن‌ها باعث شده که یک نوع آفت کلی را در برنامه‌های قرآنی و معارفی در کل سازمان مشاهده کنیم. به دلیل اینکه شبکه‌های دیگر از برنامه‌های قرآنی و معارفی احساس استغنا می‌کنند و ازطرف دیگر نیز شبکه‌های قرآنی و معارفی آن‌طور که باید مورد حمایت قرار نمی‌‌گیرند.

سرابی افزود: وجود شبکه‌های قرآنی در رسانه ملی، خیال دیگر شبکه‌ها را برای انجام برنامه‌های قرآنی و معارفی آسوده کرده است و این شبکه‌ها دیگر اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند که این موضوع خود نوعی آفت و مشکل است. جامعه قرآنی باید در این زمینه مطالبات خود را داشته باشد.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن در ادامه با اشاره به جایگاه و منزلت هنر تلاوت آن‌طور که باید و شاید از سوی تصمیم‌گیرندگان برنامه‌های معارفی و قرآنی درک نشده است، گفت: نگاه راهبردی که رهبر معظم انقلاب به مسئله قرائت دارند، باید تبیین شود.

وی با بیان اینکه جایگاه موسیقی و هنرهای تنغیمی در جوامع و تمدن‌های مختلف بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: امروز باید هنرهای تنغیمی اسلامی از جمله قرائت، اذان و ... مورد توجه قرار گیرد. آنچه که امروز جامعه اسلامی ما بدان نیاز دارد، نشاط روحی و روانی است که از طریق هنرهای تنغیمی اسلامی به خوبی تأمین می‌شود.

سرابی با بیان اینکه رسالت رسانه ملی پشتیبانی از فرهنگ و تمدن اسلامی است، اظهار کرد: رسانه ملی ما باید به موضوع هنرهای تنغیمی اهمیت ویژه دهد و با بهره‌گیری و پرداختن به این موضوع مسیر خوبی را برای انس جامعه با قرآن فراهم کند.

هنرهای تنغیمی اسلامی؛ پاسخگوی نیاز جامعه به نشاط روحی

همچنین، در ادامه این نشست قرآنی، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن نیز طی سخنانی با بیان اینکه در نقد یک موضوع باید اطلاعات و آمار مربوط به آن موضوع ارائه شود تا خروجی مناسبی به دست آید، گفت: امروز حدود 100 شبکه رادیویی و تلویزیونی در رسانه ملی فعالیت دارند که در اوقات اذانگاهی (شامل تلاوت قرآن و اذان) روزانه سه هزار دقیقه پخش تلاوت قرآن و اذان از این شبکه‌ها انجام می‌شود که معنای آن این است که مدت 50 ساعت در شبانه‌روز صرفاً پخش تلاوت قرآن و اذان در رسانه ملی داریم. همچنین، سالانه بیش از یک میلیون دقیقه یعنی حدود 18 هزار ساعت برنامه تلاوت قرآن و اذان در اوقات اذان‌گاهی پخش می‌شود.

وی ادامه داد: این ساعات به جز برنامه‌های متراکم و مفصل شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، رادیو ترتیل و رادیو تلاوت است. این اطلاعات برشی از دقایق و ساعت برنامه‌های قرآنی رسانه ملی است که حال باید بررسی کنیم که در کجای برنامه‌ریزی‌های قرآنی برای رسانه ملی قرار داریم و باید نسبت به آن چگونه اندیشیده و تصمیم‌گیری کنیم.

میرزاجانی بیان کرد: ما در قالب ارائه برنامه‌های معارفی و قرآنی مشکل داریم؛ یعنی موفق نشدیم از برنامه‌های گفت‌و‌گومحور به ویژه در حوزه معارفی عبور کنیم یا اینکه سبک جذابی برای ایجاد انگیزه در مخاطب همانند دیگر شبکه‌های رسانه ملی همچون برنامه عصر جدید و ... ارائه دهیم.

انتهای پیام
captcha