گلایه وزیر ارشاد از تأخیر در ارائه گزارش‌ هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی 97 / آخرین مهلت 26 خرداد
کد خبر: 3903726
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
در پنجاه‌وپنجمین کمیسیون فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن مطرح شد؛

گلایه وزیر ارشاد از تأخیر در ارائه گزارش‌ هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی 97 / آخرین مهلت 26 خرداد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن با اشاره به برخی صدمات تأخیر در ارائه گزارش مالی دستگاه‌های قرآنی، گفت: ضرر این تأخیر صرفاً در نظام مالی و بودجه‌ریزی نیست، طبعاً وقتی در نظام گزارش‌دهی اختلالی پدید می‌آید، به طور طبیعی مجموعه‌های تأمین‌کننده منابع مالی و ... به تردید می‌افتند.

سیدعباس صالحی

به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجاه‌وپنجمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی – ترویجی قرآن کریم، امروز، 19 خردادماه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد.

در بخشی از این جلسه و پس از طرح پیش‌دستورها، که بخشی از آن به ارائه گزارش مالی دستگاه‌ها در سال 97 اختصاص یافت، سیدعباس صالحی به بیان توضیحاتی در مورد وضعیت نظام پروژه‌ها و اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: برنامه‌ها در این بخش با این نگاه تدوین شده بود که در سال اول دو سوم اقدامات بر روی بحث‌های زیرساختی حرکت کند. این حرکت به گونه‌ای بود که چراغ‌های راهنمای ما را در مورد فعالیت‌های سال‌های بعد تعریف کند.

صالحی افزود: در همین پروژه‌های سال 97 گاهی نظام مفهومی با همین نگاه وجود داشته که ما بحث حوزه زیرساخت‌های تبلیغ و ترویج قرآنی را در پروژه‌های سال 97 کامل کنیم تا این اقدام به کمک حرکت‌های بعدی بیاید. بخشی از اینها در کلان‌برنامه «رصد و آشنایی وضعیت موجود فعالیت قرآنی و آسیب‌شناسی آنها» قرار می‌گیرد تا وضعیت فعالیت‌های قرآنی را در حوزه‌های مختلف چگونه تفسیر و آسیب‌شناسی کنیم.

رئیس کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم با تأکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از پروژه‌ها با این فضا طراحی شده است، ‌تصریح کرد: ‌در بخش دیگر، تأسیس و تقویت سامانه‌ها را داریم. به نظر می‌آمد در این حوزه حتماً نیازمند سامانه‌های به‌روزی هستیم که بتواند امور قرآنی بعدی را از پراکنده‌کاری، موازی‌کاری و عدم ارتباط آنلاین دور کند. با این نگاه یک‌سری سامانه‌ها در پروژه‌های سال 97 تعریف شد.

وی با اشاره به اینکه بخش سوم کار، طراحی دوره‌ها،‌ شاخص‌ها،‌ نشان‌ها و ... بوده است، گفت: ‌پروژه‌های فراوانی در ذیل این کلان‌برنامه قرار داشت تا بتوانیم دوره‌های آموزشی، ‌نشان‌ها و شاخص‌ها را طراحی کنیم و اگر بعداً بخواهیم نظام ارزیابی را از شکل سلیقه‌ای به نظام عام تبدیل کنیم، کاملاً روشن باشد که با چه دوره‌ها، برنامه‌ها و شاخص‌هایی روبه‌رو هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بخش دیگری از کار، طراحی آئین‌نامه و دستورالعمل‌ها بود تا به ما کمک کند که با شاخص‌ها به مترهای روشنی از لحاظ نظام اجرایی حوزه قرآنی مواجه شویم. بخش دیگر هم نیازسنجی‌هایی ناظر به حال و آینده بود. لذا پاره‌ای از پروژه‌ها با این نگاه تعریف شده بود.

گلایه وزیر ارشاد از تأخیر در ارائه گزارش‌ هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی 97 / آخرین مهلت 26 خرداد

وی افزود: اگر بتوانیم یک بانک اطلاعات اسناد و مدارک در حوزه مورد نیاز قرآنی و به طور خاص در تبلیغ و ترویج داشته باشیم، این بانک به ما کمک خواهد کرد که گذشته را به حال و آینده وصل کنیم. با این نظام برنامه‌سازی که در سال 97 زیرساخت‌هایی را از این قبیل برای حوزه قرآنی شکل دادیم تا بتوانیم طبق اقداماتی که در سالهای 98 و 99 مورد نظر بوده است جلو برویم، یعنی بر پایه آنها اقدامات خود را پیش برده‌ایم.

گزارش ایکنا حاکی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تأخیر پیش آمده در ارائه گزارش‌های عملکرد دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ضرر این تأخیر صرفاً در نظام مالی و بودجه‌ریزی نیست. طبعاً وقتی در نظام گزارش‌دهی اختلالی پدید می‌آید، به طور طبیعی مجموعه‌های تأمین‌کننده منابع مالی و ... به تردید می‌افتند. در این شرایط سخت اصل اول انقباض است. بنابراین تأخیر در گزارش‌دهی حتماً آن صدمه را دارد. لذا علاوه بر اینکه نظام مالی و بودجه‌ریزی کشور انتظار دارد گزارش‌ها، حتی اگر عدد و رقم‌ها ناچیز باشد، ارائه شود. حتما اگر احساس کنند یک مبادله و تبادل شفاف و به‌روز و قابل اعتماد است، در مبادلات بعدی هم تأثیر خواهد گذاشت.

گلایه وزیر ارشاد از تأخیر در ارائه گزارش‌ هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی 97 / آخرین مهلت 26 خرداد

صالحی بیان کرد: مشکل اصلی این تأخیر در گزارش‌دهی این است که نظام مفهومی پنج‌ساله را به هم ریخته‌ایم، یعنی قرار بود در سال 97 دوسوم فعالیت‌ها را به بحث‌های زیرساختی ببریم تا چراغ راهنمای فعالیت‌های ما در آینده باشند؛ چراکه قرار نبوده برنامه‌های بعدی فارغ از این آینده‌نگری‌ها باشد. لذا این تأخیر نظام ارتباطی بحث قبلی و بحث بعدی را منقطع کرده است، در حالی که اگر با نظام منطقی قبلی حرکت می‌کردیم آن مطالعات به ما نشان می‌داد که طبق نیازسنجی این مطالعات مقدم است. ما چنین علامت‌های راهنمایی را نداریم. به دلیل اینکه گزارش‌ها و پروژه‌ها دریافت نشده و مطالعات انجام نشده است. لذا مسئله و اختلال اصلی در اینجاست.

وی همچنین اظهار کرد: در پروژه‌های زیرساختی با اهتمام بیشتری حضور داشته باشید. امیدوارم تا یک هفته آینده گزارش‌های دستگاه‌ها در قبال بودجه‌ای که برای آنها تعریف شده تحویل داده شود و این زمان تا دوشنبه، 26 خردادماه، در نظر گرفته شود. دبیرخانه نیز بعد از آن تاریخ تا پایان خرداد‌ماه، جمع‌‌بندی خود از این گزارش‌ها را داشته باشد. دبیرخانه وقت خوبی را اختصاص دهد تا پایان خرداد پرونده این گزارش‌ها بسته شود و  در مورد دستگاه‌هایی که گزارش را ارائه داده و آنها که ارائه نداده‌اند تعیین تکلیف صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه این گزارش‌ها برایم بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: عناوین بسیار خوبی در پروژه‌های زیرساختی آمده و امیدوارم تا آخر خرداد در اختیارم قرار گیرد.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha