قاریان این سؤالات را از خود بپرسند/ مؤلفه‌های تلاوت متقن
کد خبر: 3904441
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

قاریان این سؤالات را از خود بپرسند/ مؤلفه‌های تلاوت متقن

قاسم مقدمی درباره مؤلفه‌های تلاوت متقن گفت: وقتی از خود سؤال کنیم که چقدر برای قرآن یا چه میزان برای شغل یا تخصصمان تلاوت می‌کنیم و بین اینها تمییز قائل شویم، اولین و مهمترین قدم را برای ارائه یک تلاوت متقن برداشته‌ایم.

تلاوت قاسم مقدمی

به گزارش ایکنا از خوزستان، قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی استان خوزستان و کشور، در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته 23 خردادماه از فضای مجازی پخش شد، درباره مؤلفه‌های تلاوت متقن گفت: قاری قرآن باید مد نظر داشته باشد که منعکس‌کننده تلاوت خداوند بر پیامبر اکرم(ص)‏، جبرئیل بر نبی اکرم(ص) و نبی اکرم(ص) بر مردم است. بر این اساس جایگاه قاری بسیار ارزشمند است، اما کمتر این‌ نگاه را داشته‌ایم. 

وی بیان کرد: از خود سؤال می‌کنم که چقدر برای قرآن تلاوت کرده‌ام یا چقدر برای حرفه، شغل و تخصص؟ اگر بین اینها تمییز قائل شویم اولین و مهمترین قدم را برای ارائه یک تلاوت متقن، تلاوتی که حق آن ادا شده باشد، برداشته‌ایم. بنابراین قاری باید همیشه این شؤالات را از خود بپرسد. 

مقدمی تصریح کرد: اگر بخواهیم زاویه دیدمان را در تلاوت از مباحث فنی و تخصصی خارج کنیم و به آن جنبه معنوی دهیم، مخاطب آن جامعه متخصص قرآنی است، زیرا  به اندازه کافی از فنون و مهارت‌های تلاوت قرآن بهره برده است، اما تلاوت به لحاظ حس و روح تأثیر کمی دارد. تمامی بخش‌ها و مؤلفه‌های تلاوت باید در یک جایگاه قرار بگیرد، یعنی فنون تلاوت در لحن، صوت، ادا، بیان، وقف و ابتدا باید در حدی باشند که به مفهوم خدمت کنند. تنها چیزی که باید جلوه‌گری کند قرآن کریم است، نه قاری و صوت او.

نفر نخست مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: از جمله عوامل ماندگاری صوت بزرگان این است که قاری عاشقانه تلاوت می‌کند و ساعت‌ها با قرآن حشر و نشر دارد. خطاب من به کسانی است که قاری هستند؛ قرآن را برای قرآن بخوانید نه برای هنرنمایی یا عرضه خودمان یا شغل. قرآن در قبال تلاوت خوب و اخلاص، جواب ما را خواهد داد. اگر این‌طور نباشد، برای جامعه قرآنی نگران‌کننده است.

مقدمی در بخش دیگری گفت: نکته مهم این است که استادان استان و کشور باید جایگاه‌ قاریان را آن طور که هست‏‏، معرفی کنند. خلاف واقع نشان دادن آن بسیار آسیب‌زاست. به طور مثال قاری برای اولین بار در مجلسی تلاوت می‌کند به او بهترین قاری استان می‌گویند و بار دوم که تلاوت کند، به او بهترین قاری کشور و بعد قاری بین‌المللی می‌گویند. بنابراین باید جایگاه‌ها را آن طور که هست معرفی کنیم. 

این قاری بین‌المللی با مثبت خواندن فضای مجازی برای گسترش فرهنگ قرآن کریم، اظهار کرد: در این فضا با استعدادهای مختلف آشنا می‌شنویم و بسیاری می‌توانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند. در پی شیوع کرونا و قرنطینه ما قاریان می‌توانیم با مطالعه بیشتر سواد تفسیری‌مان را ارتقا دهیم. بسیاری از قاریان متأسفانه فقط قرآن را می‌خوانند و حتی معنای تحت‌اللفظی را نمی‌دانند و این ضعف بزرگی است. 

انتهای پیام
captcha