فعالیت جهادی قرآنی برای حاشیه‌نشینان تهران / رویکرد فرهنگ‌سرای قرآن در 3 حوزه
کد خبر: 3904706
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
رحیم خاکی خبر داد:

فعالیت جهادی قرآنی برای حاشیه‌نشینان تهران / رویکرد فرهنگ‌سرای قرآن در 3 حوزه

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به اینکه براساس مأموریت محول شده در سه حوزه فعالیت فرهنگ‌سرا را پیش خواهیم برد، گفت: پیش‌بینی ما این است که در قالب حرکتی جهادی، جمعی از نوجوانان و جوانان را آموزش دهیم و به پرسش‌های آنان از سوی اساتید فن پاسخ داده شود تا جلوی شکوفا نشدن استعدادها به دلیل محرومیت گرفته شود.

/ رویکرد فرهنگ‌سرای قرآن در 3 حوزهبه گزارش ایکنا، برنامه زنده تلویزیونی «مصباح» با اجرا و کارشناسی مهدی صفری شامگاه گذشته، 24 خردادماه، با حضور رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن، از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

وی با پرداختن به پیشینه و چشم‌انداز فعالیت فرهنگ‌سرا، گفت: حدود بیست سال پیش به پیشنهاد محمدرضا پورمعین این مرکز در غرب تهران فعالیت خود را آغاز کرد. ایشان حدود 10 سال مدیریت این مجموعه را برعهده داشتند و سپس، علی‌اکبر توپچی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، نیز حدود ۱۱ سال عهده‌دار هدایت برنامه‌های فرهنگ‌سرا بودند و تلاش‌های ایشان با موفقیت‌هایی برای فرهنگ‌سرای قرآن همراه بود.

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه شهر تهران با این وسعت و جمعیت حدود ۱۲ میلیونی، نیاز به فعالیت فرهنگی گسترده در محلات، خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سرا‌ها دارد، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته خدمات و فعالیت‌‌های خوبی انجام و مقرر شده که در حوزه مدیریت فعالیت‌های قرآنی، دیگر بخش‌های قرآنی را نیز همراهی کنیم.

راه‌اندازی فرهنگ‌سرای مجازی قرآنی

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی اظهار کرد: در نظر داریم که طرح‌های جدیدی را با توجه به تغییر ذائقه‌ها و فضای جدید جامعه به ویژه در حیطه فضای مجازی پیش ببریم. مأموریت این مرکز در سه حوزه مشخص شده است؛ یکی کاربری بهتر از فضای فیزیکی فرهنگ‌سرا، نیروی انسانی و امکاناتش. دوم، تشکیل فرهنگ‌سرای مجازی تا با توجه به تکنولوژی‌های روز و پلتفرم‌هایی که قابلیت‌های مختلفی در حوزه آموزش تعاملی دارد، بتوانیم فعالیتهایی را طراحی کنیم. سوم، نگاه به فعالیت‌های قرآنی به شکل جهادی است تا به حاشیه‌نشینان تهران، محلات و خانواده‌هایی که به این کلاس‌ها دسترسی ندارند، توجه ویژه‌ای شود.

خاکی با ابراز گلایه از اینکه تهران را از لحاظ فعالیت قرآنی، شهری برخوردار نمی‌داند، تصریح کرد: با توجه به وسعت آن، از این حیث جزو فقیرترین شهرهای کشور است. در این زمینه کار ویژه‌ای انجام نشده، به گونه‌ای که هنوز سواد قرآنی مردم تهران در حد مطلوب نیست. طبیعتاً باید کار و تلاش بیشتری همراه با برنامه‌ریزی صورت گیرد. امیدوارم در دوره جدید فعالیت فرهنگ‌سرای قرآن، تا زمانی که توفیق حضور دارم، بتوانم با همکاری مؤسسات مردمی و مراکز فرهنگی شهر تهران، این امر را انجام دهم.

وی با پرداختن به برنامه بازدید‌هایی که از هفته گذشته از فرهنگ‌سراهای متعدد به منظور تعامل هرچه بیشتر انجام داده است، گفت: امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم با هماهنگی بیشتر، گام‌های مثمرثمرتری برداریم و بتوانیم کانون قرآن فرهنگ‌سراها را راه‌اندازی کنیم و با برنامه‌های متنوع و متعدد فقط به افراد متوسط رو به بالا نپردازیم، بلکه اقشار دیگر هم به این موضوعات نیاز دارند. بنابراین طی سه ماه آینده، برنامه‌های مدونی را اعلام می‌کنیم. البته در این مدت با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل صورت گرفته، ویژه‌برنامه‌هایی برای تابستان، ماه‌های محرم و صفر و عید سعید غدیر و... طراحی شده که اجرا می‌شود.

استفاده بهینه از پلتفرم‌های آموزشی

این قاری بین‌المللی با اشاره به جلسه اخیرش با یکی از مجموعه‌های آموزشی مطرح تهران و مشارکت جدی درباره بهره‌مندی از پلتفرم‌های آموزشی، اضافه کرد: قطعاً با در اختیار گرفتن این امکانات آنها را به صورت رایگان در اختیار مجموعه‌های قرآنی سطح تهران قرار خواهیم داد. البته به حوزه‌های مشابه و موازی با دیگر دستگاه‌ها نیز خواهیم پرداخت، مثلاً جهاددانشگاهی در حوزه استارت‌آپ‌ها با سال‌ها تلاش، مجموعه‌ای را راه‌اندازی کرده و این موضوع قوت گرفته است.

به گزارش ایکنا وی با بیان اینکه طراحی اسبا‌ب‌بازی برای سنین زیر هفت سال، اظهار کرد: استارت‌آپی با دعوت از افراد و شرکت‌های تولید اسباب‌بازی، به مدت سه روز در فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود تا قصص قرآنی را به صورت بازی‌های رومیزی طراحی کنند، چراکه می‌توانیم با استفاده از ابرازها و بازی‌ها، قصص و مفاهیم قرآنی را برای کودکان نمایش دهیم.

خاکی با اشاره به اجرای طرح‌های قرآنی در تهران و الگوگیری سایر شهرها از این طرح‌های موفق، افزود: از اساتید و بزرگان قرآنی کشور دعوت می‌کنیم که ایده‌ و طرح‌های قرآنی خود را در اختیار ما قرار دهند. برای نمونه فعالیت‌های مشترکی را با مرکز فعالیت‌های قرآنی کیش به ویژه برای دوره‌های آموزشی نخبه‌پروری انجام داده‌ایم. البته جزیره کیش از لحاظ فرهنگی یکی از ورودی‌های مهم کشور است که می‌توانیم از این ظرفیت در حوزه قرآنی کشور استفاده کنیم و در فصل مناسبی نخبگان قرآنی تهران را به منظور اردوهای آموزشی و تفریحی به این جزیره ببریم.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید با مراجعه به فرهنگ‌سراها و مجموعه‌های فرهنگی شهر تهران مطالبه‌گر باشند، گفت: فرهنگ‌سرای قرآن نیز آماده همکاری است و جامعه قرآنی نیز باید بتواند از این ساختار و فضا نهایت استفاده را ببرد و امیدوارم مدیریت شهری در کنار سازمان فرهنگی ـ هنری از ما حمایت کند.

فعالیت‌های جهادی

خاکی با اشاره به افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی مستقر در حاشیه شهر تهران و عدم برخورداری از امکانات آموزشی و دوره‌های قرآنی، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که در قالب حرکتی جهادی، که قطعاً انجام خواهد شد، جمعی از نوجوانان و جوانان را در فرهنگ‌سرا آموزش دهیم و به پرسش‌های آنان از سوی اساتید فن پاسخ داده شود تا جلوی شکوفا نشدن استعدادها به دلیل محرومیت گرفته شود. افراد بسیاری سؤالات متعددی دارند که با بهره‌گیری از سامانه تلفنی و با حضور کارشناسان خوب، می‌توان پاسخگوی آنان بود. همچنین در نظر داریم که با طراحی پلتفرمی، امکان آسان‌تر آشنایی مردم با محافل و اساتید قرآن شهر تهران فراهم شود.

خاکی با پرداختن به این سنت نبوی مبنی بر اینکه از زمان پیامبر(ص) معلم قرآن به خانه می‌آوردند، اظهار کرد: متأسفانه سال‌هاست که در کشور ما این موضوع از رواج افتاده و اگر این امر با معرفی اساتید قرآن سازماندهی شود، تبدیل به فرهنگ می‌شود، چراکه آشنایی‌ کودکان با قرآن در معرض خطر است و بسیاری از خانواده‌ها این موضوع را جدی نگرفته‌اند. اشتباه بزرگی است که می‌گوییم فرزندان را با تکنولوژی روز بزرگ می‌کنیم و دیگر چیزی نمی‌خواهند؟!چراکه راهنمای ارتباطات در قرآن است. بدون آشنایی با قرآن به خطا خواهیم رفت. این موضوع شعاری یا فرمایشی و دستوری نیست. اساتید بسیاری حدود ۵۰ سال فعالیت قرآنی می‌کنند و شغل‌های مختلفی دارند و معتقدند که آموزش قرآن امری ضروری است. امیدوارم مدیریت فرهنگی شهر تهران بتواند به صورت سیستماتیک به این کار کمک کند.

رئیس فرهنگسرای قرآن درباره اینکه بارها شاهد بودیم که کلنگی برای راه‌اندازی سرای قرآن در تهران به زمین خورده است، گفت: تهران نیازمند یک مرکز استاندارد و بین‌المللی برای انجام فعالیت‌های قرآنی ملی و شاخص است و این امر جزو مطالبات جامعه قرآنی محسوب می‌شود. برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن هنوز سالن استانداردی نداریم. شاید برخی بگویند این همه سالن، اما شما نمی‌توانید مسابقات بسکتبال را در سالن فوتبال یا سایر رشته‌های دیگر برگزار کنید. مسابقات قرآن نیز با همه پیچیدگی، نیازمند سالن‌های متعدد است.

انتهای پیام
captcha