کد خبر: 3904948
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
مجتبی زینی‌وند خبر داد؛

الزام معلمان مدارس غیردولتی به دریافت کارت سلامت حرفه‌ای / افزایش ۳۰ درصدی شهریه مدارس

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با تأکید بر تناسب رشته تدریس با تحصیل معلمان مدارس غیردولتی به عنوان یکی از شروط و الگو‌های دریافت شهریه، گفت: آموزش‌های ضمن خدمت برای معلمان این مدارس برگزار و این افراد با شاخص‌هایی که از سوی معاونان آموزش و پرورش مشخص می‌شود ارزیابی خواهند شد و در پایان کارت سلامت حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

الزام معلمان مدارس غیردولتی به دریافت کارت سلامت حرفه‌ای / افزایش ۳۰ درصدی شهریه مدارسبه گزارش ایکنا، نشست خبری معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی امروز دوشنبه، ۲۶ خردادماه، با حضور مجتبی زینی‌وند در ساختمان شماره دو وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در این نشست با بیان اینکه قانون شورا‌های آموزش و پرورش با هدف کمک به توسعه اهداف و مشارکت‌ها در آموزش و پرورش مصوب شد، اظهار کرد: سیاست محوری در سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، تسهیل جذب مشارکت‌ها و تعامل و هماهنگی با دستگاه‌ها و نهاد‌ها و نیز صیانت از حقوق آموزش و پرورش با اجرای مصوبه مذکور بوده است. اکنون جلسات شورا‌های آموزش و پرورش از جدی‌ترین برنامه‌های کاری استانداران و فرمانداران است. در شرایط کرونا از معدود جلساتی که در استان‌ها برگزار می‌شد، جلسات شورا‌های آموزش و پرورش بود و مهمترین مسائل آموزش و پرورش در دستور کار جدی این شورا‌ها بوده است. در مقایسه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، شاهد ۹۷ درصد رشد در اجرای صحیح مصوبه مبادی درآمدی شورا‌ها بوده‌ایم. به این‌منظور تصویب و استقرار نظام جامع مشارکت را دنبال کردیم و امیدواریم تا پایان امسال استقرار آن به پایان رسد.

وی اضافه کرد: ۱۳ دستگاه در شورا‌های آموزش و پرورش عضویت دارند، یکی از مسائلی که در این سال‌ها با آن مواجه بودیم، عدم تمکین دستگاه‌ها برای اجرای وظایف خود طبق مصوبات شوراهاست. به همین منظور مقرر شد ستاد راهبردی شورا‌های آموزش و پرورش تشکیل شود که با موافقت معاون اول رئیس جمهوری این ستاد راه‌اندازی شده است. یکی از مهمترین برنامه‌های فعلی ما، آموزش از راه دور تحت عنوان آشتی با آموزش(آبا) است. یکی از مشکلات آموزش و پرورش، محروم ماندن برخی دانش‌آموزان از چرخه تحصیل است، به همین منظور این طرح ایجاد شد و اکنون در جنوب استان سیستان و بلوچستان، ذیل ۱۶ مدرسه آموزش از راه دور، هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفته‌اند. این طرح به دو شکل گروهی و انفرادی پیگیری می‌شود. در مناطق شناسایی شده هر فضایی که امکان برگزاری کلاس را داشته باشد، به عنوان کلاس تعریف می‌شود و تجهیزات مورد نیاز در اختیار این کلاس‌ها قرار می‌گیرد و به عنوان کلاس اقماری مدارس آموزش از راه دور فعالیت می‌کنند. این طرح به صورت آزمایشی در جنوب سیستان و بلوچستان در حال اجراست.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مدارس غیردولتی برای آموزش از راه دور، بیان کرد: در همه مدارس غیردولتی، آموزش و آزمون‌ها به صورت آنلاین برگزار شد و البته این موضوع به عنوان آیتم کیفیت‌بخشی آموزش در جهت دریافت شهریه از سال گذشته در نظر گرفته شده بود. البته در بحث کیفیت‌بخشی این مدارس، برنامه‌های پرورشی نیز لحاظ شده است(در حدود ۳۰ برنامه) که طی یک سال گذشته این برنامه به صورت آزمایشی در ۱۸۰ مدرسه اجرایی شد و مدارسی که برنامه فرهنگی قوی داشتند، کیفیت بالاتری برای آن‌ها لحاظ شد. از آبان سال گذشته نیز اعلام کردیم که برای کیفیت‌بخشی آموزش مدارس غیردولتی باید آموزش از راه دور را راه‌اندازی و زیرساخت‌ها را نیز فراهم کنند؛ به همین دلیل در بدو شیوع کرونا این مدارس بلافاصله آموزش از راه دور را آغاز کردند.

زینی‌وند ادامه داد: توانمندسازی نیروی انسانی مدارس غیردولتی، از دیگر برنامه‌های ماست. همان‌طور که می‌دانید پذیرش معلمان در این مدارس از سوی مدیریت مدرسه انجام می‌شود و دارای شرایط عمومی و اختصاصی است. آنچه در بحث کیفیت بخشی مدارس در این مقوله اهمیت دارد، تناسب رشته تدریس با تحصیل معلم بوده و این مسئله در الگوی دریافت شهریه از جمله شروط ما بوده است. همچنین آموزش ضمن خدمت از دیگر برنامه‌های ماست و تنها در سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر ساعت آموزش آنلاین برگزار شد. در سطح اول آموزش آنلاین بود و سپس با شاخص‌های اختصاصی که از سوی معاونان آموزش و پرورش مشخص می‌شود ارزیابی خواهند شد و این معلمان در پایان دوره‌ها کارت سلامت حرفه‌ای دریافت می‌کنند. براساس این رویکرد در سال ۱۴۰۰ هیچ معلمی در مدارس غیردولتی بدون دارا بودن کارت سلامت حرفه‌ای اجازه حضور و تدریس در کلاس را نخواهد داشت.

وی درباره الگوی دریافت شهریه در مدارس غیردولتی نیز گفت: تلاش ما این بوده حتی‌الامکان از دخالت سلیقه افراد و اشخاص در کارگروه‌های تعیین شهریه مناطق و استان‌ها جلوگیری کنیم و از سایر دستگاه‌های برون سازمانی برای نظارت دقیق‌تر استفاده کنیم. به همین منظور در بحث سهمیه و تعداد ثبت‌نام از سامانه سناد استفاده کردیم. همچنین درباره نیرو‌های بیمه شده در این مدارس از دیتا‌های تأمین اجتماعی بهره گرفتیم. همواره یکی از گلایه‌های معلمان این مدارس بیمه نشدن توسط کارفرمایشان بوده است. با پیگیری‌های صورت گرفته تعداد ۱۳۸ هزار نیروی معلم مدارس غیردولتی در طول سال گذشته بیمه شدند. همچنین مبنای تعیین میزان شهریه و مبنای تعیین سهمیه ثبت‌نام، چارت شورای سیاستگذاری آموزش و پرورش است.

زینی‌وند افزود: سقف افزایش شهریه امسال ۳۰ درصد و حداقل آن حدود ۱۵ درصد است. بر این اساس، بالاترین میزان شهریه برای مقطع ابتدایی ۱۲ میلیون، برای مقطع متوسطه اول حدود ۱۴ میلیون و برای مقطع متوسطه دوم حدود ۱۷ میلیون در نظر گرفته شده است. این شهریه مصوب برای برنامه‌های آموزشی است. در پایه دوازدهم تحت عنوان فعالیت‌های مکمل برنامه‌هایی وجود دارد و مدارس می‌توانند دوره‌های مکملی برگزار کنند که شهریه این فعالیت‌ها جداگانه است.

وی با تأکید بر اینکه مدارس غیردولتی تا قبل از شروع سال تحصیلی حق دریافت مبلغی را ندارند، بیان کرد: در خصوص نظارت بر شهریه‌های دریافتی سال گذشته تیم‌های نظارتی در مناطق مختلف تهران کار خود را آغاز کردند و مدارس متخلف شناسایی شدند و نهایتاً با پیگیری‌های انجام شده هفت مدرسه برند در تهران به دلیل دریافت شهریه غیرمتعارف از سوی شورای نظارت مرکزی لغو فعالیت شده‌اند. قانون برای همه یکسان است و هیچ شخصی از اجرای قانون مصونیت ندارد. مدارسی که شهریه‌های غیرمتعارف دریافت کرده‌اند باید شهریه‌ها را برگردانند، در غیر این صورت مجوز فعالیت آن‌ها لغو خواهد شد. اگر مدارس شهریه برای هزینه برنامه‌های فوق برنامه غیرآموزشی دریافت کرده‌اند و فعالیتی انجام نشده باید مبلغ اخذ شده به خانواده‌ها برگردانده شود و یا به عنوان شهریه سال بعد دانش‌آموز در نظر گرفته شده و فیش آن تحویل خانواده داده شود. مراجعه امسال افراد و خانواده‌ها برای وساطت ثبت‌نام در مدارس غیردولتی بیشتر از سال‌های قبل بوده است. اما کماکان نگرانی اولیا در بحث شهریه است، البته به دلیل شرایط پیش آمده میزان شهریه اعلامی مدارس با تأخیر انجام شد.

زینی‌وند در ادامه درباره الگوی شهریه مراکز پیش‌دبستانی غیردولتی نیز گفت: سه نوع الگوی پیش‌دبستانی مستقل غیردولتی، ضمیمه مدارس غیردولتی که شهریه این مدارس ۸۰ درصد شهریه همان مدرسه است و نوع سوم مراکز پیش‌دبستانی مستقر در فضاهای دولتی است که شهریه این‌ موارد به شکل جداگانه محاسبه می‌شود و شورای آموزش و پرورش منطقه و شورای استان درباره این مراکز تصمیم‌گیری می‌کنند. طبق آیین‌نامه ذیل ماده ۲ قانون که به تصویب دولت رسید، صدور مجوز مهدکودک بر عهده سازمان بهزیستی و نظارت بر محتوای آموزشی این مراکز بر عهده آموزش و‌ پرورش است. تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی خواهیم داشت، به این منظور که صدور مجوز مراکز پیش‌دبستانی حتماً باید با مجوز آموزش و پرورش باشد.

وی اظهار کرد: مراکز آموزشی غیردولتی نیز در اثر تعطیلی به دلیل شیوع کرونا آسیب دیدند. به این منظور از سه هفته پیش سامانه «کارا» ورود اطلاعات و ثبت‌نام مؤسسان مراکز آموزشی غیردولتی صورت پذیرفت. تفاهم‌نامه‌ای نیز میان سازمان مدارس غیردولتی و معاونت اشتغال وزارت کار به امضا رسید و این مراکز در مرحله پایانی ثبت‌نام هستند و تا کنون ۲۲ هزار مؤسس در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند. این مراکز اگر نتوانند به تعهدات خود به درستی عمل کنند، باید شهریه را بازگردانند و یا آن را برای دوره بعد در نظر گیرند.

در حاشیه این نشست سامانه اطلاع‌رسانی مردمی(سام) رونمایی شد و از امروز در دسترس اولیا قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن به منظور راهنمایی اولیا برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی است؛ همچنین می‌توانند میزان شهریه این مدارس را استعلام بگیرند و پیگیر اخبار و شکایات خود باشند.

انتهای پیام
captcha