حمایت‌های بدون زیرساخت مسئولان از مراکز قرآنی متضرر در کرونا / لزوم برآورد خسارات پیش از وام حمایتی
کد خبر: 3905254
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷

حمایت‌های بدون زیرساخت مسئولان از مراکز قرآنی متضرر در کرونا / لزوم برآورد خسارات پیش از وام حمایتی

برخی از مدیران اتحادیه‌های استانی از وضعیت نابسامان مؤسسات قرآن متضرر در ایام کرونا و حمایت‌های بدون زیرساخت دولت و فعالیت در دوران پساکرونا گلایه کردند.

 به گزارش ایکنا، با توجه به اینکه مؤسسات و مراکز قرآنی در بحران کرونا، چند ماهی را در تعطیلی کلاس‌های حضوری آموزش قرآن به سر بردند و در این مدت آسیب‌های بسیاری را از نظر مالی متحمل شده‌اند، به طور قطع در ایام بازگشایی و پساکرونا با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم خواهند کرد و حتی شاید نتوانند این شرایط سخت را تحمل کرده و برای همیشه تعطیل شوند. در این راستا با مدیران عامل استان‌های کشور پیرو موضوع بررسی حمایت‌های مالی و وضعیت مؤسسات قرآنی در ایام پساکرونا گفت‌وگو شد که در ذیل به آن پرداخته می‌شود.

مجید باوردی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت آذربایجان شرقی، درباره مجوز بازگشایی مؤسسات قرآنی و آغاز کلاس‌های حضوری آموزش قرآن کریم، گفت: در ایام کرونا مؤسسات قرآنی استان در فضای مجازی و غیرحضوری، دوره‌های آموزش قرآن را تکمیل کردند. هم‌اکنون نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، فعالیت خود را از ابتدای هفته شروع کردند و برای ترم تابستانه نیز در حال ثبت‌نام هستند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت مؤسسات قرآنی بسیار متضرر شدند و برخی مجبور به تحویل وسایل امانی به سازمان دارالقرآن شدند، بیان کرد: به منظور حمایت از مؤسسات، اتحادیه قرآنی درخواست کتبی را به مراکزی مانند استانداری، فرمانداری، اداره برنامه و بودجه، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه کرد و تنها جواب مسئولان وعده وعیدهایی است که تاکنون به ریالی تبدیل نشده است.

باوردی با تأکید بر اینکه اتحادیه قرآنی استان نیز به نوبه خود با مشکلات مالی همراه است و نمی‌تواند هیچ‌گونه حمایتی از مؤسسات داشته باشد، گفت: اتحادیه قرآنی استان متأسفانه منبع درآمدی ندارد و همه اعتبارات داخلی اتحادیه طی سال‌های گذشته صرف برنامه‌های آموزشی مؤسسات قرآنی شده است. متأسفانه با شرایط کنونی حاکم بر فعالیت‌های قرآنی، فاتحه این حوزه را باید خواند!


بیشتر بخوانید:


در ادامه نهضت حورزاده، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اردبیل، اظهار کرد: استان اردبیل در مجموع دارای 60 مؤسسه فعال قرآنی است که در ایام کرونا در فضای مجازی مشغول به تدریس و آموزش به قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان بودند، اما برخی از مؤسسات همچون مؤسسه «هدایت و بشارت» و «داراسلام» در بحران کرونا بیشترین آسیب را متحمل شدند و نهایتاً برای همیشه تعطیل شدند.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسات آسیب‌دیده در این ایام با اعلام حمایت یک میلیون تومانی از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور اقدام به تکمیل فرم پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: اتحادیه مؤسسات قرآنی کشوری با همکاری دارالقرآن وامی با کارمزد 12 درصدی به مؤسسات قرآنی در نظر گرفته است که امیدواریم به‌زودی عملی شود. مؤسسات قرآنی استان در ایام کرونا، با بنیاد علوی در جهت تولید ماسک، طرح همدلی و مواسات همکاری داشتند، بنابراین بنیاد علوی از 30 مؤسسه و خانه قرآن استان اردبیل حمایت مالی و معنوی دارد.

حورزاده به وضعیت نابسامان بیمه فعالان قرآنی در ایام کرونا اشاره کرد و افزود: با توجه به اعلام صندوق اعتباری هنر مبنی بر جبران خسارت‌های وارد شده در سه ماهه نخست بحران کشور، اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفت و مربیان حق بیمه را از جیب خود پرداخت کردند.

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری نگاهی راهبردی و راهبری به قرآن دارند، بیان کرد: مؤسسات قرآنی مقدمات فعالیت‌های راهبردی را در پیش گرفته‌اند که باید این هدف به نحو احسن حمایت شود. مؤسسات قرآنی هیچ گونه پشتوانه مالی ندارند و مربیان نمی‌توانند به حمایت‌های دولتی اعتماد کنند.

وعده‌های بی‌عمل مسئولان

سعید کریم‌زاده، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان آذربایجان غربی، نیز بیان کرد: استان آذربایجان شرقی دارای 170 مؤسسه دارای مجوز بوده که 120 مؤسسه قرآن و عترت فعال مشغول به کار هستند.

وی با تأکید بر اینکه برخی از مؤسسات تخصصی استان در ایام کرونا با رعایت فاصله‌گذاری کلاس‌های آموزشی را به صورت حضوری و یا غیرحضوری برگزار کرده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد در ایام پساکرونا، به دلیل موج دوم کرونا، اولیاء از حضور فرزندان در کلاس‌های آموزشی استقبال خوبی نداشته باشند و با احتیاط با این موضوع برخورد کنند.

کریم‌زاده ادامه داد: به دنبال بحران در کشور و تعطیلی مؤسسات و مراکز قرآنی، 40 درصد مراکز آموزشی به دلیل مشکل هزینه‌ای و مالی از صحنه قرآنی محو شده‌اند و کسب‌وکارهای قرآنی خود را به نوعی از دست دادند. اتحادیه قرآنی با هدف حمایت از مؤسسات متضرر اقدام به درخواست حمایت مالی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و امام جمعه استان کرد که متأسفانه تاکنون قدمی برای تحقق این مسئله برداشته نشد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان آذربایجان شرقی افزود: به دلیل افزایش تعداد مؤسسات متضرر در استان، با همکاری بانک رسالت، مبلغ 5 میلیون تومان به 60 مؤسسه قرآنی تحت پوشش، وام با نرخ 2 درصد پرداخت کرد و هیچ محدودیتی برای درخواست دیگر مؤسسات استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حمایت اتحادیه کشوری از مؤسسات وام با نرخ 12 درصدی اعلام شده است، بیان کرد: مؤسسات قرآنی در حال حاضر با مشکل هزینه و پرداخت اجاره‌بها، حقوق مربیان، هزینه‌های جاری و غیره همراه هستند، به طور قطع، توان پرداخت اقساط را نخواهند داشت که باید فکری برای زیرساخت‌ها می‌شد.

کریم‌زاده به وضعیت کنونی مؤسسات و حوزه قرآن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر توجه و بهایی به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی نمی‌شود و این تفکر در میان عموم جای افتاده است که مؤسسات قرآنی فی سبیل الله کار می‌کنند که این طرز تفکر صحیح نیست.

خسارات بیش از مبالغ پرداختی است

در ادامه این گزارش، مهدی قاسمی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل های قرآن و عترت استان سمنان، درباره مؤسسات قرآنی استان بیان کرد: در ایام کرونا مؤسسات قرآنی در فضای مجازی مشغول به فعالیت بودند و همچنین هم‌اکنون نیز برخی از آن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌های آموزش قرآن نیمه‌تمام را به صورت حضوری از سر گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت مؤسسات قرآنی رضایت‌بخش نیست، گفت: در جهت حمایت از مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده در طی سه ماهه اخیر، فرم‌های بسیاری از سوی مؤسسات برای حمایت در سامانه ثبت شده، اما تاکنون در عمل اتفاقی نیفتاده است. حمایت‌های دولتی برای جبران این بحران کافی نیست.

مدیر مؤسسه معراج نورالقرآن شاهرود گفت: طبق برآورد از خسارت مالی در شش ماهه ابتدایی و ایام کرونا در مؤسسه معراج نورالقرآن در شهرستان شاهرود، برآورد مبلغ 40 میلیون تومان اعلام شد که حمایت‌های یک میلیون تومانی در برابر این هزینه بسیار ناچیز است. در استان سمنان در حال حاضر 40 مؤسسه قرآنی فعال وجود دارد که در ایام پساکرونا امکان روبه‌رو شدن با مشکلات بسیار را خواهند داشت.

محمد الهی، مدیر عامل اتحادیه قرآنی خراسان جنوبی، نیز با اشاره به اینکه شهرهای استان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز، سفید و زرد قرار دارند، گفت: بنابراین مؤسساتی که در شهرهای سفید قرار دارند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده‌‎اند و مابقی نیز در شبکه‌های اجتماعی و تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

وی درباره وضعیت مؤسسات آسیب‌دیده در کرونا ادامه داد: با شیوع کرونا و تعطیلی کلا‌س‌های آموزش حضوری بسیاری از مربیان و مدیران، بیکار شدند و در سامانه حمایتی ثبت‌نام کردند، اما اعتباری برای تحقق این امر وجود ندارد و در صورت تحقق نیز وام 12 درصدی دردی از مؤسسات قرآنی دوا نخواهد کرد؛ زیرا باید مستهلک وام دریافتی از سوی مؤسسات متضرر پرداخت شود.

الهی با بیان اینکه با اعطای وام‌های بلاعوض به مؤسسات موافق است، گفت: مؤسسات قرآنی همه زمان و سرمایه خود را در راه قرآن کریم صرف کرده‌اند و باید تدابیری برای چنین بحران‌هایی اندیشیده شود تا مؤسسات و مراکز آموزشی دچار آسیب نشوند. اتحادیه قرآنی استان خراسان جنوبی اعتباری ندارد که بتواند به مؤسسات قرآنی کمکی کند. طی سال‌های گذشته نیز شاهد تعطیلی اتحادیه‌های استانی نیز بودیم و این به دلیل عدم حمایت مسئولان است.

انتهای پیام
captcha