«الشعراوی» عمری را در راه تفسیر ساده و روان قرآن سپری کرد
کد خبر: 3905408
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
به‌ بهانه سالروز درگذشت مفسر نامی مصر؛

«الشعراوی» عمری را در راه تفسیر ساده و روان قرآن سپری کرد

امروز، هفدهم ژوئن برابر با 28 خرداد سالگرد درگذشت «محمد متولی الشعراوی»، شیخ واعظان مصری و مفسر برجسته قرآن است. او از علمای بزرگی بود که برای وحدت مسلمانان و مقابله با اندیشه‌های وهابی کوشید و با روشی آسان تفسیر اثرگذاری از قرآن کریم ارائه کرد که در میان مصری‌ها محبوبیت فراوانی دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی‌البلد، امروز چهارشنبه، ۲۸ خرداد ۹۹، سالگرد درگذشت امام واعظان مصری، «شیخ محمد متولی الشعراوی»، عالم دینی و مفسر برجسته مصری، است. 

او به دلیل اخلاص و بی‌طرفی خود در کشمکش‌های دینی شهرت گسترده‌ای در دانش و سخنرانی‌های دینی داشت. علمای الازهر معتقدند که الشعراوی با روش آسان و ساده خود در تفسیر قرآن کریم اثر و خاطرات دلنشینی را در قلب و جان مسلمانان بر جای گذاشت.

شیخ محمد متولی الشعراوی در سال ۱۹۱۱ در روستای «دقاقوس» در استان «دقهلیه» مصر متولد شد. وی قرآن کریم را به روش‌های آسان، به زبان عامیانه و قابل فهمی تفسیر کرد و به همین دلیل باعث شد که شهرت وی در جهان عرب زبانزد و لقب امام واعظان به وی داده شود.

وی در ۱۷ ژوئن سال ۱۹۹۸ درگذشت. الشعراوی آثار دینی فراوانی نگاشته و کتابخانه اسلامی بزرگی را برای طلاب و دانشجویان در سراسر جهان به یادگار گذاشته است. خاطرات این مفسر بزرگ در اذهان مردم مصر و امت اسلامی نقش پررنگی دارد. برای شنیدن سخنرانی‌های الشعراوی در رابطه با تفسیر قرآن کریم، كه براى تمامی آحاد مردم قابل فهم است، گروه گروه مخاطبان پای تلويزیون‌ها جمع می‌شدند.

فعالان شبکه‌های اجتماعی ویدئویی را از «عبدالرحیم الشعراوی»، فرزند شیخ محمد متولی الشعراوی، به اشتراک گذاشتند که در آن جزئیات آخرین روزهای زندگی این عالم مصری را بیان می‌کند.

عبدالرحیم الشعراوی گفت: پدرش از بیمارستان‌ها و حضور در آنها متنفر بود و تقریباً ۱۸ روز قبل از مرگ وی کاملاً از دنیای مادی جدا شده و از خوردن آب، غذا و دارو خودداری کرد و حتی به تلفن همراه پاسخ نمی‌داد و فقط به دیدار فرزندان و نوه‌های خود در خانه رضایت می‌داد. دو روز قبل از درگذشت، پدرم از من خواست که مراسم خاکسپاری را خودم انجام دهم. پدرم اشک را در چشمهایم دید و گفت که می‌دانم تو می‌توانی این مسئولیت را پذیرا باشی و خونسردی خود را حفظ خواهی کرد، انشاءالله خداوند شما را یاری خواهد داد.

عبدالرحیم تصریح کرد: با شروع ساعات اولیه روزی که پدر گفت امروز به دیدار حق خواهم رفت، نگرانی من بیشتر شد؛ پدرم از ما خواست که ناخن‌هایش را کوتاه کنیم و او را غسل دهیم و لباس‌های نو بر تن او بپوشانیم. بعد از آن با اشاره به اینکه می‌خواهد کمی با پروردگار خود خلوت کند، از فرزندانش خواست او را تنها بگذارند.

عبدالرحیم جزئیات لحظات فوت پدرش را اینگونه بیان کرد: پدرم به بالا نگاه کرد، سپس ایستاد و گفت: خوش آمدید مولایم احمد(ص).. خوش آمدید مولایم ابراهیم(ع) ... خوش آمدید سیده زینب(س)... آیا من سزاوار این همه میزبان هستم؟ اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انک محمدا رسول الله و سپس دار فانی را وداع گفت.

یادآور می‌شود، محمد متولی الشعراوی، از علمای بزرگی است که در جهت وحدت بین مسلمانان تلاش فراوانی کرد و به شدت از اندیشه‌های افراطی مانند دیدگاه‌های تکفیری وهابیت و دیگر گروه‌های تکفیری بیزار بود و در جهت رفع اتهام مسلمانان از کفر و شرک و اثبات صحت رفتارهای مسلمانان از متون دینی، استدلال‌های محکم و منطقی‌ای را بیان کرده است. او فتوای شیخ محمود شلتوت در جواز تعبد به مذهب شیعه را تأیید کرده است (حسن سعید، ندای وحدت، ص483).

انتهای پیام
captcha