کلاس درس امام صادق(ع) زمینه را برای تبیین مفاهیم قرآنی و اسلامی فراهم کرد
کد خبر: 3905419
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸

کلاس درس امام صادق(ع) زمینه را برای تبیین مفاهیم قرآنی و اسلامی فراهم کرد

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: محفل درس این امام بزرگوار، زمینه را برای تبیین فاهیم اصیل قرآنی و اسلامی به شکل صحیح در جامعه فراهم کرد.

امام صادق(ع) مرد علم، مبارزه و تشکیلات بودبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز امروز، 28 خردادماه در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که امام صادق(ع)، مرد علم، مبارزه و مرد تشکیلات بود، گفت: محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که به وجود آورده بود، باعث شد تا همه مفاهیم اصیل قرآنی و اسلامی به شکل صحیح در جامعه تبیین شود.

وی با تسلیت شهادت امام جعفرصادق(ع)، کمک به حاکمیت دین را وظیفه همگانی دانست و اظهار کرد: رسالت عظیم شاگردان معاصر امام صادق (ع) بسیار مهم بوده و روحانیتی که در عصر حاضر زندگی می‌کنند باید اقامه دین را وظیفه خود بدانند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، با بیان این‌که حاکمیت دین هدف مهم همه ادیان الهی است، افزود: قیام به قسط، عدل و حاکمیت الهی هدف بزرگ ادیان است و مصیبت‌هایی که ائمه اطهار متحمل شدند برای برپایی حکومت الهی بود.

امام جمعه تبریز، گفت: روحانیون عصر حاضر به‌عنوان شاگران مکتب امام صادق(ع) باید با قرار گیری در این مسیر، راه و روش آن امام(ع) را در جامعه بشناسانند و در مورد علم و دانش، مبارزه و تشکیلات در جامعه روشنگری کنند.

وی بی‌تفاوت بودن را از جمله آفت رفتاری در بین شاگردان امام صادق(ع) دانست و گفت: شاگردان مکتب امام صادق (ع) وظیفه دارند به حکومت اسلامی کمک کنند و فرقی نمی‌کند حاکمیت دین در وطن خودمان یا جای دیگر دنیا باشد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، گفت: امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه دامنگیر بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت، قدرت و به‌وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق زمینه را آماده کرده بود تا حکومت راستین اسلام روی کار بیاورد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، در تبیین بُعد سوم شخصیت امام صادق (ع) نیز گفت: امام ششم شیعیان مرد تشکیلات بود که این موضوع را هم کمتر کسی شنیده است؛ ایشان تشکلات عظیمی از مومنان و طرفداران خودشان را به‌عنوان جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام به‌وجود آورد.

وی با اشاره به معنی تشکیلات گفت: وکلا و نمایندگان امام صادق (ع) در تمامی شهرها حضور داشتند و پیروان امام با مراجعه به آنها تکلیف دینی و تکلیف سیاسی عصر خود را می‌پرسیدند و به آن عمل می‌کردند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، با تاکید بر این‌که تکلیف سیاسی مانند تکلیف دینی لازم الاجرا است، افزود: امام صادق با این تشکلات عظیم، مومنان را برای ادای وظیفه خود مطلع می‌کردند و وجوهات و بودجه برای اداره حکومت آل علی(ع) از همه‌جا جمع آوری می‌شد.

امام جمعه تبریز بیان کرد: این تشکیلات، با همراهی مردم در واقع با دستگاه بنی امیه مبارزه کرد اما زمانی پیروزی امام صادق (ع) به بنی امیه حتمی شد، بنی عباس به‌عنوان یک جریان مزاحم و فرصت طلب، میدان را بدست گرفت و بعد از هم آن امام بزرگوار با بنی امیه و بنی عباس مبارزه کردند.

انتهای پیام
captcha