تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن و آغاز به کار طرح ۱۴۵۴
کد خبر: 3905527
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن و آغاز به کار طرح ۱۴۵۴

در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد وزارت بهداشت پاسخ نامه سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری مسابقات بین‌المللی را داد، در این نامه بر برگزاری مسابقات به صورت ویدئوکنفرانس طی شهریور یا مهرماه سال جاری اشاره شده است.

تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن و آغاز به کار طرح ۱۴۵۴به گزارش ایکنا، در آخرین هفته خردادماه و با وجود ادامه یافتن شرایط کرونایی در کشور، شاهد برگزاری جلسات و نشست‌های خبری عمدتاً حضوری با موضوعات قرآنی بودیم. از جمله مهم‌ترین رویدادهایی که در این هفته بیشترین نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در این هفته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرانجام پاسخ استعلام‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن را داد، طرح فراگیر قرآنی سازمان صدا و سیما با عنوان ۱۴۵۴ با برگزاری نشست خبری رسماً آغاز به کار کرد، پنجاه‌وچهارمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد و چهارمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «مشکوة» آغاز به کار کرد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته آخر خردادماه 99 خواهیم داشت.

روشن شدن تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن

در اولین روز این هفته سرانجام وزارت بهداشت نظر خود را در پاسخ به استعلام سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد سرنوشت سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام و در آن بر برگزاری مسابقات به صورت ویدئوکنفرانسی تأکید کرد. پس از اینکه شیوع ویروس کرونا باعث تعویق بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و از جمله مسابقات در عرصه‌های مختلف شد، مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، که باید فروردین‌ماه امسال سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را برگزار می‌کردند، در چند مرحله اقدام به استعلام از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تعیین سرنوشت این مسابقات کردند. محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی گفت‌وگویی با ایکنا با اشاره به ارسال پاسخ استعلام سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: با توجه به بررسی وضعیت و شرایط عمومی کشور، به سازمان برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شده است که مسابقات را به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار کند.

اعلام زمان‌بندی جدید جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

در خبر قرآنی دیگری که باز هم به وزارت بهداشت مرتبط بود، از اعلام زمان‌بندی جدید برگزاری جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت خبر داده شد، حسین همتی، کارشناس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تدوین برنامه جدید زمان برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، گفت: این برنامه در جلسه وبیناری ۲۱ خردادماه با همفکری مدیران فرهنگی و مدیران و کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌ها تدوین شد. براساس این برنامه، در نیمه دوم شهریورماه مسابقات تیمی و مناظره در خزرآباد ساری برگزار خواهد شد. در نیمه مهرماه نیز شاهد برگزاری مرحله دانشگاهی بخش معارفی خواهیم بود، مرحله کشوری بخش معارفی نیز اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود. زمان برگزاری مرحله کشوری بخش آوایی و اختتامیه جشنواره نیز آذرماه در مشهد مقدس خواهد بود. در رشته‌ها و بخش‌های غیرحضوری همچون بخش پژوهشی، هنری،‌ ادبی و ... نیز تا شهریورماه مهلت در نظر گرفته شده است و در فاصله شهریور تا آذرماه نیز داوری‌ها انجام گرفته و نتایج اعلام می‌شود تا همه چیز برای برگزاری جشنواره ملی، که میزبانی آن برعهده وزارت بهداشت است، فراهم شود.

دسترسی رسانه‌ها به کمیسیون تبلیغ و ترویج

محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در این هفته از احتمال تهیه بسته قرآنی یک و نیم ساله ویژه دولت دوازدهم خبر داد و گفت: در این بسته فعالیت‌های قرآنی با محوریت دو یا سه رویکرد اصلی تدوین و اجرا می‌شود. عزیززاده همچنین در مورد همکاری‌هایی که برای شفاف‌سازی فعالیت‌ها با رسانه‌هایی همچون ایکنا می‌تواند داشته باشد، گفت: به زودی دسترسی ویژه برای تمامی رسانه‌های قرآنی در سایت سمات (سامانه مدیریت امور تبلیغی و ترویجی) ایجاد خواهد شد تا بتوانند به اطلاعات تفصیلی و جزئیات تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها دسترسی داشته باشند. این دسترسی برای نهادهای نظارتی نیز ایجاد خواهد شد تا هر دستگاه هر لحظه خود را در اتاق شیشه‌ای پاسخگویی در قبال تعهدی که پذیرفته است بداند و اصحاب رسانه مستقیم از دستگاه‌ها مطالبه‌گر باشند. دسترسی‌ها طی یک یا دو ماه آینده برای همه رسانه‌ها فعال خواهد شد.

آغاز به کار طرح ۱۴۵۴

تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن و آغاز به کار طرح ۱۴۵۴

نشست خبری طرح ملی فراگیری قرآنی با عنوان ۱۴۵۴، ۲۴ خردادماه، با حضور جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما؛ مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن؛ مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و دیگر مسئولان مرتبط با این طرح در محل سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد. در بخشی از این نشست خبری مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، طی سخنانی با بیان اینکه طرح امسال دو تفاوت عمده با سال‌های گذشته دارد، اظهار کرد: اولین تفاوت طرح امسال با گذشته در این است که طرح ۱۴۵۴ کاملاً متناسب با شرایط روز است. در دوره‌های گذشته محوریت طرح گاهی سوره‌محور و جزءمحور بود، ولی امسال بر روی آیات کاربردی و مفاهیم آیات متمرکز شده که همین مسئله میزان کاربردی طرح را بالا می‌برد. تفاوت دیگر طرح ۱۴۵۴ با سال‌های گذشته، همکاری و همبستگی چهار معاونت سازمان صداوسیما در اجرای این طرح قرآنی و ملی است که با همکاری سایر نهادهای قرآنی به صورت بسیار جذاب و گسترده در سطح کشور اجرا می‌شود.

ماموریت‌های فرهنگ‌سرای قرآن در دوره جدید

رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن در این هفته و در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود پس از انتصاب به ریاست فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به اینکه براساس مأموریت محول شده در سه حوزه فعالیت فرهنگ‌سرا را پیش خواهیم برد، گفت: پیش‌بینی ما این است که در قالب حرکتی جهادی، جمعی از نوجوانان و جوانان را آموزش دهیم و به پرسش‌های آنان از سوی اساتید فن پاسخ داده شود تا جلوی شکوفا نشدن استعدادها به دلیل محرومیت گرفته شود. عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی اظهار کرد: در نظر داریم که طرح‌های جدیدی را با توجه به تغییر ذائقه‌ها و فضای جدید جامعه به ویژه در حیطه فضای مجازی پیش ببریم. مأموریت این مرکز در سه حوزه مشخص شده است؛ یکی کاربری بهتر از فضای فیزیکی فرهنگ‌سرا، نیروی انسانی و امکاناتش. دوم، تشکیل فرهنگ‌سرای مجازی تا با توجه به تکنولوژی‌های روز و پلتفرم‌هایی که قابلیت‌های مختلفی در حوزه آموزش تعاملی دارد، بتوانیم فعالیت‌هایی را طراحی کنیم. سوم، نگاه به فعالیت‌های قرآنی به شکل جهادی است تا به حاشیه‌نشینان تهران، محلات و خانواده‌هایی که به این کلاس‌ها دسترسی ندارند، توجه ویژه‌ای شود.

برگزاری مسابقات قرآن در ارتش

چهلمین دوره مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه، بیستمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل، همسران و فرزندان کارکنان و همچنین نوزدهمین دوره مسابقات دانشجویان دانشگاه هوایی ارتش از صبح ۲۵ خردادماه آغاز شد. این مسابقات به صورت حضوری و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقيق، ترتيل، حفظ کل و اجزاء ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ و ۲۵، مفاهيم سطح ۱ و ۲ قرآن(براساس جزء ۲۰ و ۲۳ تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی) و اذان با قضاوت داوران ملی و بین‌المللی و همچنین اساتید و پیشکسوتان قرآنی نیروی ارتش همراه بود. نفرات برگزیده این دوره از مسابقات در مرحله سراسری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که اوایل شهریورماه برگزار خواهد شد، حضور پیدا می‌کنند.

برگزاری اختتامیه مسابقات قرآن در راه‌آهن

اختتامیه نخستین جشنواره سراسری قرآن و عترت ویژه کارکنان راه‌آهن و خانواده‌های آنها که مسابقات آن در ماه رمضان اجرا شده بود، برگزار شد. این مسابقات به صورت مجازی در پنج بخش با حضور هفت هزار و ۴۵۲ نفر برگزار شده بود. سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن طی سخنانی در این مراسم گفت: از ابتدای امسال از طریق ارتباطات مجازی برای کارکنان و خانواده‌های ایشان برنامه‌های آموزشی داشتیم و آموزش قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را در دستور کار قرار دادیم.

آغاز به کار دور جدید مشکوة

چهارمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «مشکوة» به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با مشارکت سازمان بهزیستی کشور آغاز شد. این دوره با حضور ۱۵۵ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی برگزار می‌شود. از این تعداد ۱۰۰ نفر در ترم چهارم و ۵۵ نفر برای اولین بار زیر نظر هشت مربی، که خود از حافظان قرآن هستند، این دوره را می‌گذرانند. از اهداف این طرح می‌توان به تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور، ایجاد شرایط مناسب برای تبلیغ، ترویج و حفظ قرآن، ارتقای سطح علمی معلولان کشور و ایجاد رغبت و رقابت سالم و سازنده برای تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده اشاره کرد.

تغییرات در مرکز امور قرآنی اوقاف

در این هفته شنیده‌هایی مبنی بر جابجایی‌هایی در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن منتشر شد. بر اساس این شنیده‌ها احمد حاجی‌شریف و حمید مجیدی‌مهر به عنوان رؤسای جدید دبیرخانه ستاد عالی مسابقات و اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی شدند. مجیدی‌مهر، که از مجریان رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیماست، پیش از این به عنوان مسئول کمیته فنی مسابقات کشوری و بین‌المللی فعالیت داشت و از قاریان ممتاز کشورمان است. احمد حاجی‌شریف، نیر پیش از این مسئولیت کمیته فنی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به او واگذار شده بود. مراسم معارفه این دو در هفته آینده و در جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور برگزار می‌شود.

برگزاری جلسه کمیسیون آموزش عمومی

پنجاه‌وچهارمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، ۲۶ خردادماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در سالن جلسات ساختمان مرکزی شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در بخشی از این جلسه مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و نایب‌رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن پیشنهاد داد تا کارگروه ویژه‌ای با ترکیب نمایندگان تمام بخش‌های ذی‌ربط تشکیل شود تا کارهای متفرق قرآنی را با یکدیگر همسو کنند و از انجام کارهای تکراری جلوگیری شود. به ویژه در یک‌سال آینده باید سرمایه‌گذاری بر روی تربیت نیروی انسانی صورت گیرد، چه مربیان و معلمان قرآن آموزش و پرورش و چه مربیان قرآنی که تحت مدیریت سایر دستگاه‌ها هستند باید دوره‌های آموزشی را بگذرانند. اگر بتوانیم آنها را از لحاظ کیفی و کمی ارتقا دهیم و توانمند کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که اهدافی که در سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن آمده است، محقق می‌شود.

تدوین اهداف دوره‌های تحصیلی

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم با اشاره به «پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن» (تفصیل اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن در چهار دوره تحصیلی آموزش و پرورش) برای دوره‌های تحصیلی و نسبت آن با اهداف مصوب آموزش و پرورش که در دستور دوم این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی را تدوین و در شورای عالی وزارتخانه تصویب کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارائه گزارش داشتیم و چهار وجه تعقل، اخلاق، ایمان و عمل را مد نظر قرار داده‌ایم و اهدافی را به عنوان اهداف مصوب معیّن کرده‌ایم. وی با اشاره به پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف آموزش عمومی قرآن کریم برای دوره‌های تحصیلی که در دستور دوم جلسه کمیسیون آموزش تخصصی قرآن بود، گفت: خواهشمند است گروهی که اهداف پیش‌نویس را تدوین کرده‌اند، حتماً به اهداف دوره‌های تحصیلی توجه کنند و اگر بناست این اقدام جامع فعالیت‌های قرآنی باشد، باید قبل و بعد از دوره‌های تحصیلی مد نظر قرار گیرد و فرصتی برای دریافت نظرات اعضا در نظر گرفته شود.

برگزاری اختتامیه مسابقه آینه آیات

مراسم اختتامیه و قرعه‌کشی اولین دوره مسابقه اینترنتی آینه آیات با حضور حجت‌الاسلام رضایی، از اساتید تدبر در قرآن کریم در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار و برندگان آن مشخص شدند. بر اساس این گزارش، مسابقه آینه آیات به صورت اینترنتی و دو روز یک‌بار در پایگاه ویژه این مسابقه به نشانی ayeneh.isqa.ir برگزار و در مجموع، مباحث تدبری ۱۰ سوره از قرآن کریم شامل سوره‌های مبارکه عصر، تکاثر، ماعون، انشراح، ناس، هُمزه، قارعه، مَسد، اخلاص و فلق مطرح شد و ۸۲۸ نفر در آن شرکت کردند. این مسابقه به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

برگزاری جلسه ارتقای قاریان

یازدهمین جلسه ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم برای رعایت تدابیر بهداشتی ناشی از ویروس کرونا چهارشنبه شب، ۲۸ خردادماه برگزار و به صورت زنده از تارنمای آپارات به نشانی https://www.aparat. com/shora.ir/live منعکس شد. در این جلسه احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی به ارائه نکات و تحلیل تلاوت قاریان پرداخت. در این جلسه مهدی ساعد از همدان، سيدجاسم موسوی از خوزستان، علی خشنود و سیدمحمد موسوی از تهران تلاوت کردند و محمودرضا بیژنی نیز دبیر جلسه بودند.

تعیین تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن و آغاز به کار طرح ۱۴۵۴

معرفی رئیس مرکز قرآنی دانشگاه علوم و معارف

علی‌اصغر شعاعی، از قاریان بین‌المللی کشورمان طی حکمی از سوی سرپرست دانشگاه علوم و معارف قرآن به عنوان مدیر مرکز امور قرآنی این دانشگاه معرفی شد. وی از جمله قاریان بین‌المللی قرآن و دارای مدرک دکترای علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است. شعاعی از قاریان رسمی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم است و از جمله‌ رتبه‌هایی که تاکنون به دست آورده می‌توان به دریافت رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرائت در هندوستان (سال ۱۳۸۶) و رتبه اول مسابقات بین‌المللی مفازا (شبکه جهانی الکوثر در سال۱۳۹۷) اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha