رهایی ۱۸ زندانی محکوم به قصاص در آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3905756
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶

رهایی ۱۸ زندانی محکوم به قصاص در آذربایجان‌غربی

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: در سال گذشته در شوراهای حل اختلاف استان ۱۸ فقره قتل عمد منتهی به سازش و بخشش شده است.

18 اعدامی محکوم به قصاص در آذربایجان‌غربی بخشیده شدندبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، علی‌اکبر گروسی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی، امروز، 31 خرداد ماه، در نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای سه‌گانه از وظایف خطیری برخوردار بوده و مسئولیت‌های وسیعی برعهده دارد و پیشگیری از وقوع جرم، اصلاح مجرمین و نظارت از جمله وظایف اصلی قوه قضائیه به شمار می‌رود.

وی افزود: امسال سه محور مهم مبارزه با فساد، تکریم مراجعین و حمایت از تولید در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد و ما معتقدیم علاوه بر رسیدگی به مراجعات مردم باید در نهایت رعایت حقوق شهروندی، سرعت، دقت و قانون مندی به این مراجعات رسیدگی شود.

گروسی بیان کرد: در سال جهش تولید، قوه قضائیه معتقد است برای رفع وابستگی از نفت و گرانی سرسام‌آور و آسایش مردم هیچ راهی به جز تکیه به منابع داخلی و تشویق تولیدکنندگان مبتکر و خلاق وجود ندارد. با توجه به شیوع کرونا رعایت موازین بهداشتی در زندان‌ها و اعزام به مرخصی به زندانیان با جدیت در دستور کار گرفته و سال گذشته ۵ هزار نفر از زندانیان در این راستا به مرخصی فرستاده شده‌اند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تعداد جمعیت کیفری استان به شدت کاهش یافته و در استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس اقدامات خوبی در استان انجام گرفته است‌‌ که سال جاری میزان مجازات جایگزین ۲۱۰ درصد رشد داشته است. سال گذشته  ۲ هزار و ۴۴۷ مورد بازدید از زندان‌ها انجام گرفته است که در این زمینه آذربایجان‌غربی جزو استان‌های با تعداد بازدید بیشتر است.

گروسی با اشاره به اینکه پابند الکترونیک در ۶۷ مورد در استان اجرایی شده است، بیان کرد: سال گذشته ۵۴ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف به سرانجام رسیده و تعداد پرونده‌های صلح و سازش در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۳ درصد رشد دارد.

مدیرکل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: در این مدت تعداد پرونده وارده به شوراهای حل اختلاف ۴۷ درصد افزایش یافته و امروزه توسعه شوراهای حل اختلاف در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در شوراهای حل اختلاف ۱۸ فقره قتل عمد منتهی به سازش شده است و میزان صلح و سازش در پرونده های طلاق در سال ۹۸ حدود یک هزار و 499  فقره بوده و همچنین امسال ۵۰۰ زندانی نیز مورد عفو رهبری قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی ادامه داد: ۱۷ جلسه با سرمایه گذاران در سال جاری برگزار شده که ۵۱ مصوبه به همراه داشته است و همگی آن مصوبات عملیاتی شده و مشکل ۳۹ واحد تولیدی استان مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد ۲۶ مورد رفع مشکل شده و پرونده آنها منجر به سازش شده است که نتیجه آن تداوم کار دو هزار و 600   کارگر در این واحدها بود.

انتهای پیام
captcha