خوی اشرافی‌گری در مسئولان مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3905994
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷

خوی اشرافی‌گری در مسئولان مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است

مدرس دانشگاه فرهنگیان زاهدان گفت: افزایش تجمل‌گرایی و لوکس‌گرایی در کشور مانعی بر سر راه استفاده از کالای ایرانی است؛ مسئولینی که خود از کالاهای خارجی و برند استفاده می‌کنند چطور می‌توانند دغدغه حمایت از تولید ملی داشته باشند.

مسعود کریمی، مدرس دانشگاه فرهنگیان زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: نام‌گذاری‌های سال از سوی رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد که مشکل اساسی کشور همچنان مشکل اقتصادی است که دلایل متعدد داخلی و خارجی دارد.

وی ادامه داد: این‌که فشارهای اقتصادی دشمن و تحریم‌های بی‌رحمانه‌ای که علیه کشور ما اعمال شده، معیشت مردم ما را دچار مشکل کرده، امری بدیهی است؛ اما باید دید که مشکل اساسی کجاست و چرا اقتصاد ما تا این اندازه آسیب‌پذیر است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان زاهدان بیان کرد: بزرگترین ضعف اقتصاد ما، اتکاء آن به نفت است؛ اقتصاد نفتی بسیار آسیب‌پذیر است؛ چراکه با اندکی تغییر در بهای نفت و یا تحریم کردن کشور و جلوگیری از فروش نفت، به کلی وضعیت آن را دگرگون می‌کند، بنابراین به هیچ عنوان منبع درآمد و ارزآوری مطمئنی نخواهد بود.

وی گفت: امروزه می‌بینیم که دولت امریکا، به راحتی با فشار آوردن بر کشورهای مختلف و منع خرید نفت ایران، اقتصاد ما را فلج کرده، در حالی که نباید این‌گونه باشد؛ نباید اقتصاد یک کشور تا این اندازه وابسته به تصمیمات حکومتی پلید مانند امریکا باشد.

کریمی افزود: شاید بتوان گفت، شناسایی نیروهای درون‌زا و سایر ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس، شناسایی نخبگان و متخصصان، اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت، به‌روز‌رسانی و تقویت و توسعه زیرساخت‌ها، اتخاذ تدابیر لازم برای مشارکت مؤثر بانک‌ها و بسیاری موارد دیگر تنها بخشی از راهکارهای رونق اقتصاد و جهش تولید در کشور است.

این مدرس اقتصاد اظهار کرد: علاوه بر آن، از لحاظ فرهنگی هم باید کار شود؛ افزایش تجمل‌گرایی و لوکس‌گرایی در کشور مانعی بر سر راه استفاده از کالای ایرانی است؛ مسئولانی که خود از کالاهای خارجی و برند استفاده می‌کنند چطور می‌توانند دغدغه حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی را داشته باشند؛ در واقع نفوذ خوی اشرافی‌گری در سطح مسئولان، مانعی بر سر راه اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: متأسفانه حمایت از تولید ملی، آن طور که مدنظر مقام معظم رهبری بود، تاکنون عملی نشده و تحقق این مهم علاوه بر افزایش کیفیت تولیدات داخلی، نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب و حمایت همه‌جانبه دولت و بخش خصوصی است؛ چراکه حمایت بخش خصوصی نقش مهمی در رونق اقتصاد دارد و در واقع مدیریت جهادی لازم است.

کریمی بیان کرد: تولید محصولات با کیفیت، توجه به همه بنگاه‌های اقتصادی در سایه عدالت وعدم تبعیض و رانت‌خواری سبب شکوفایی اقتصادی کشور شده و کشور ما را در برابر تحریم‌ها استوار خواهد کرد و با حمایت از تولید‌کنندگان، تولید مد نظر مقام معظم رهبری جهش پیدا می‌کند.

وی گفت: دشمنان ملت ایران سعی دارند با کار رسانه‌ای و سیاه‌نمایی، نارضایتی را میان مردم ما افزایش دهند، در این شرایط، عملکرد مسئولان ما نباید به‌گونه‌ای باشد که آب در آسیاب دشمن بریزد؛ باید جهادی کار کرد و شعارها را به مرحله عمل برسانیم تا مردم دچار بی‌اعتمادی نشوند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تورم ایجاد شده در کشور که ناشی از عدم برنامه‌ریزی مناسب و اتخاذ سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است را می‌توان با افزایش تولید مهار کرد، بیان کرد: دولتمردان برای بهبود وضعیت اقتصادی و مهار تورم باید برای تحقق عملی شعار سال بکوشند؛ چراکه تورم با رونق اقتصادی و جهش تولید در کشور مهار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha