مخالفت جدی با مجازی شدن مسابقات بین‌المللی قرآن / نقدهایی به شیوه انتخاب اعضای حقیقی
کد خبر: 3906025
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
در چهل‌و‌هفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن مطرح شد /

مخالفت جدی با مجازی شدن مسابقات بین‌المللی قرآن / نقدهایی به شیوه انتخاب اعضای حقیقی

در چهل‌و‌هفتمین جلسه ستاد عالی مسابقات که صبح امروز برگزار شد، برخی از اعضا مخالفت‌ خود با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت مجازی را اعلام کردند،‌ همچنین در این جلسه نقدهایی در مورد شیوه انتخاب اعضای حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور مطرح شد.

مخالفت جدی با مجازی شدن مسابقات بین‌المللی قرآن / بازطراحی مسابقات با نگاه به فضای مجازی / نقدهایی به شیوه انتخاب اعضای حقیقی

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهل‌وهفتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور صبح امروز، اول تیرماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی از مراحل مختلف چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و گفت: در این دوره از مسابقات حدود ۱۶ هزار نفر در رشته‌های مختلف ثبت نام کردند. امسال با توجه به محدودیت‌های زمانی و شرایط کرونا، برخی تغییرات جزئی در مسابقات به وجود آمد و امیدواریم در سال‌های آتی تغییرات بیشتری اعمال شود.

تجمیع بخش معارفی در یک رشته 

وی به برخی از این تغییرات اشاره کرد و افزود: از جمله این تغییرات تجمیع رشته‌های مفاهیمی در یک رشته با عنوان رشته تفسیر است. این تغییر، نقدهای زیادی را به دنبال داشت که جای پرداختن به آنها وجود دارد و بعد از مشخص شدن اعضای کمیته‌های ستاد، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

قره‌شیخلو تصریح کرد: امسال برخی محدودیت‌ها از مسابقات سراسری برداشته شد که از جمله آنها اجازه دادن به شرکت‌کنندگان برخی رشته‌ها برای حضور در چند رشته بود. همانگونه که گفته شد این تغییرات جزئی بوده و تغییرات بیشتر در آینده لحاظ خواهد شد. یکی دیگر از اقدامات در مورد مسابقات سراسری قرآن، تهیه و ارسال فهرست اسامی داوران مورد تأیید، به استان‌ها است. با توجه به اینکه نظام تعریف‌شده‌ای برای گزینش داوران در مسابقات قرآن وجود ندارد، امسال ساماندهی داوران که یکی از مشکلات است در دستور کار قرار داده‌ایم. امیدوارم تا دستورالعمل این موضوع در نیمه دوم سال، اجرایی شود.

مسابقات ملی تابع مسابقات بین‌المللی 

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با تأکید بر اینکه در این دوره مسابقات ملی تابع شرایط بین‌المللی است، بیان کرد: مقرر شده است تا مسابقات مرحله شهرستانی و استانی تا پایان شهریورماه و بر اساس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمع افراد برگزار ‌شود. چهل‌وسومین دوره با وجود همه محدودیت‌ها آغاز شده است، هر چند در برخی شهرها با مقاومت‌هایی برای برگزاری مسابقات مواجه شده‌ایم، اما نکته عجیب ماجرا این است که اعتراضی در مورد بازگشایی سینماها و مراکز ورزشی وجود ندارد، اما در برخی شهرها از بازگشایی مراکز قرآنی جلوگیری می‌شود.

فشارهایی برای تمدید زمان ثبت نام 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه برای تمدید زمان ثبت نام مسابقات تحت فشار زیادی بودیم، گفت: متقاضیان حضور در مسابقات باید با زمان‌بندی مراحل مختلف مسابقات هماهنگ شوند و در زمان مقرر برای ثبت نام اقدام کنند. نمودار ثبت نام‌ این دوره از مسابقات در 35 روز ابتدایی ثبت نام روزانه 20 تا 30 نفر را نشان می‌داد، اما همین نمودار در پنج روز پایانی به بالای 2000 نفر در روز رسید. لذا ما از ابتدا بر تمدید نشدن زمان ثبت نام تأکید داشتیم و این مکانیزم حتی اگر‌ منجر به حذف چهره‌هایی که احتمال کسب رتبه هم دارند شود، اجرا کرده‌ایم.

در بخش دیگری از این جلسه برخی اعضا از جمله رحیم قربانی، محمدرضا پورمعین، محمدرضا مسیب‌زاده و سرهنگ مهدی میدانی به بیان توضیحات در این زمینه پرداختند. قدردانی از برداشته شدن برخی محدودیت‌ها در مسابقات، ایجاد ظرفیتی برای برگزاری جلسات ستاد در هر شرایطی، مستند شدن تصمیمات و اقدامات مدیران در دوره‌های مدیریتی مختلف، دادن فرصتی ولو چند ساعته به متقاضیان حضور در مسابقات برای ثبت نام، تعیین تکلیف مسابقات در سریع‌ترین بازه زمانی و ... از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده توسط این افراد بود.

دوباره‌کاری در طرح ساماندهی داوران

گزارش ایکنا حاکی است، سیدعلی سرابی، ‌قائم مقام شورای عالی قرآن و از اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در سخنانی با تأکید بر اینکه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور سیستمی برای ساماندهی فعالیت‌ها در حوزه‌ای فراسازمانی است،‌ گفت: مدیریت این ستاد به سازمان اوقاف واگذار شده، اما مسائل آن مسائل کلان کشور است که گردش کار و ساز‌وکار مشخصی دارد. این سازوکار باید برای مدیریت جدید تبیین می‌شد، به عنوان مثال در مورد ساماندهی داوران که در مورد آن گفته شد، شاهد فعالیت‌هایی در گذشته بوده‌ایم و در گذشته کار زمان‌بری انجام شده و چند کمیته درگیر کار بوده‌اند. در آن زمان تصمیم‌گیری شده بود تا برای سطح‌بندی و شناسایی داوران آزمون‌هایی برگزار شود. تمام ضوابط و آیین‌نامه مربوطه مصوب است و تمام صورت‌جلسات موجود است.

لزوم فعال شدن شورای معین

وی در ادامه به فعالیت شورای معین ذیل ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می‌دهم شورای معین مجدد فعال شود، چرا که روال کار مشخصی داشت و به روند فعالیت‌ها کمک می‌کرد. به عنوان مثال یکی از روال‌های مطرح شده در ستاد این بود که افراد پیشنهادی برای عضویت حقیقی در ستاد عالی مسابقات را به بحث می‌گذاشت و به ستاد معرفی می‌کرد.

در بخش دیگری از این جلسه مهدی قره‌شیخلو به تشریح دومین دستورجلسه که ارائه گزارشی از وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن بود،‌ پرداخت. وی در این بخش به تشریح اقدامات صورت گرفته تا پیش از شیوع کرونا پرداخت و گفت: برای برگزاری مسابقات سه ستاد در تهران و مشهد تشکیل و تقریباً چارچوب کار مشخص شده بود و حتی مرحله غیر حضوری نیز برگزار شد تا اینکه وضعیت کرونا پیش آمد. پس از شیوع ویروس کرونا، استعلام از وزارت بهداشت صورت گرفت، طی استعلامی که در مرحله اول به عمل آمد بر تعویق حتمی مسابقات تأکید شد.

قره‌شیخلو به دومین مکاتبه سازمان اوقاف با وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز اشاره و اظهار کرد: وزارت بهداشت در پاسخ به این نامه سه موضوع مطرح کرد که یکی از آنها پیشنهاد برگزاری غیر حضوری مسابقات را داد. دومین گزینه آنها این بود که اگر اجبار بر حضور مهمانان وجود دارد و حتما باید جمعیت حضور داشته باشد، باید زمان دیگری در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه در آن نامه زمان پیشنهادی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزاری مسابقات در آبان‌ماه بود، یکی دیگر از پیشنهادات وزارت بهداشت صبر کردن برای رسیدن به شرایط پایدار بود. در نهایت نیز با تصمیم ریاست سازمان مقرر شد تا اقدامات برای برگزاری مسابقات ادامه یابد تا در صورت برگزاری مسابقات مشکل پشتیبانی به وجود نیاید.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به موضوع برگزاری مسابقات به صورت مجازی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شد، بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. یک تیم کارشناسی ‌با همکاری بخش فناوری سازمان اوقاف بر روی این موضوع کار می‌کنند تا اگر ‌برگزاری حضوری میسر نشود به شرط ایجاد زیرساخت‌های لازم به سمت برگزاری مجازی حرکت کنیم.

نقدهایی به مجازی شدن مسابقات بین‌المللی 

در این بخش از جلسه برخی از اعضا به بیان نقدهایی در مورد برگزاری مسابقات به صورت مجازی پرداختند. محمدرضا پورمعین در نقد مجازی شدن مسابقات بین‌المللی قرآن، گفت: مسابقات ما صرفاً یک رقابت نیست این مسابقات به ویژه در انقلاب اسلامی یکی از ابزارهای جدی صدور پیام انقلاب به جهان است. این مسابقه با ساختارهایی که دارد امکان برگزاری به صورت مجازی را ندارد، چرا که یک بازی شطرنج نیست که بتوان آن را به صورت مجازی برگزار کرد، بلکه ابعاد حسی و معنوی و کاربرد آموزشی و تبلیغاتی دارد که برگزاری مجازی نمی‌تواند به این موارد پاسخ دهد.

پورمعین با بیان اینکه در جهان حدود ۳۰ رقابت بین‌المللی در طول سال برگزار می‌شود و همه در انتظار برگزاری رقابت خود به صورت حضوری هستند، گفت: وضعیت کشور در حوزه کرونا همراه با نوسان است در حالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست، وضعیت ما از این حیث از کشورهای دیگر بهتر است و خیلی از کشورهای عربی با وجود ویروس کرونا اما، برنامه‌ای برای مجازی کردن مسابقات ندارند و در انتظار برگزاری حضوری هستند. مسابقات دارای یک سابقه و یک اعتبار جدی است و لذا تقاضا دارم در این موضوع به نامه‌نگاری اکتفا نشود.

بهترین زمان برای پیگیری سازمان جهانی مسابقات قرآن 

وی با بیان اینکه زمان حاضر بهترین زمان برای پیگیری بحث تشکیل سازمان جهانی قرآن است،‌ گفت: این پیشنهاد در زمان حاضر باید جدی گرفته شود و کارهای مربوط به پیگیری آن صورت بگیرد.

رحیم قربانی، مدیر عامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز با تأکید بر اینکه اگر قرار بر برگزاری مسابقات به صورت مجازی است باید به گونه‌ای باشد که اعتبار مسابقات کاهش پیدا نکند، افزود: باید برای فضای مجازی علاوه بر برنامه فعلی که در نظر گرفته شده است، جشنواره و برنامه جدا تعریف کنیم و بازتعریفی از فعالیت‌ها انجام دهیم تا در این عرصه هم جشنواره ملی مخصوص فضای مجازی برگزار شود.

طراحی مسابقات مجازی با نگاهی بین‌المللی 

همچنین محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره تولید محتوا در فضای مجازی، گفت: تصمیم‌گیری درباره برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تابع جزئیات مختلفی خواهد بود و با این شرایط فعلی کشور و وضعیت شیوع ویروس کرونا در جهان، برپایی مسابقات در سال جاری بعید است.

مدیرعامل ایکنا با تأکید بر اینکه برای طراحی رقابتی به صورت مستقل و مجازی جدا از مسابقات بین‌المللی ایران باید هم‌اندیشی صورت گیرد، گفت: اینکه گفته می‌شود، برگزاری مسابقات بین‌المللی به صورت حضوری دارای یک شأن و ویژ‌گی‌ خاص خود است، تأکید به جا و صحیحی است، اما نباید فرصت حضوری فعال در فضای مجازی را از دست داد. پیشنهاد می‌دهم، مسابقه قرآن در فضای مجازی و در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.

نقد شیوه معرفی اعضای حقیقی ستاد مسابقات 

محمدحسین مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز با تأکید بر اینکه اگر قرار است مسابقات مجازی برگزار شود، اصل کار بر برگزاری مسابقات با شرایط فعلی و به صورت استثنا است، گفت: نباید به گونه‌ای عمل شود که برخی مدیران تصور کنند که می‌توان شیوه مجازی را جایگزین شیوه حضوری کرد،‌ چرا که مدیران از کم‌‌هزینه بودن مسابقات به صورت غیر حضوری استقبال و کمتر به جنبه‌های دیگر توجه می‌کنند. باید این را نیز بدانیم که تربیت در فضای حقیقی صورت می‌گیرد و نمی‌توانیم و نباید مسابقات بین‌المللی را با مسابقات داخلی مقایسه کنیم.

بر اساس گزارش ایکنا پس از صحبت‌های مطرح شده، مهدی قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه خواست ما بر اجرای مسابقات به صورت حضوری است، گفت: اگر قرار باشد مسابقات یک سال برگزار نشود، تبعاتی به دنبال خواهد داشت. اما اگر شرایط اجازه ندهد از دست ما خارج خواهد بود. ناگزیر هستیم تا کار را ادامه دهیم تا وضعیت مشخص شود اما مطمئناً تعیین تکلیف مسابقات در همین ستاد صورت خواهد گرفت.

در ادامه این جلسه نوبت به معرفی اعضای حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن و نیز مسئولان کمیته‌های ستاد رسید که زمان زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد. در این بخش نقدهای زیادی از سوی اعضا در مورد انتخاب افرادی که برای عضویت در ستاد و مسئولیت کمیته‌ها انتخاب شده‌اند، مطرح شد.

سیدعلی سرابی،‌ محمدرضا مسیب‌زاده، رحیم قربانی، محمد ذوالفقاری، معاون هماهنگ‌کننده و حوزه ریاست سازمان دارالقرآن الکریم نسبت به این موضوع نقد‌هایی داشتند. ازجمله اینکه روال این بوده است که اگر دستگاه‌ها پیشنهاداتی دارند اسامی نامزدهای عضویت در ستاد را اعلام می‌کنند. با توجه به اینکه در این جلسه چنین رویکردی لحاظ نشده است، لذا درخواست می‌شود تا معرفی اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌ها به جلسه آتی و پس از دریافت پیشنهادات دستگاه‌ها موکول شود.

در نهایت و پس از بحث‌های طولانی به پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، مقرر شد تا درباره دو پیشنهاد مطرح شده شامل رأی‌گیری برای معرفی اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌ها در جلسه آینده و انتخاب اعضای حقیقی ستاد و مسئولان کمیته‌ها در این جلسه رأی‌گیری شود. پس از رأی‌گیری نیز اکثریت اعضا به انتخاب اعضای حقیقی ستاد رأی دادند.

معرفی اعضای حقیقی ستاد عالی مسابقات 

در نهایت نیز پس از رأی‌گیری، محمدرضا پورمعین، علی‌اکبر توپچی ، رحیم خاکی و معصومه آگاهی به عنوان اعضای حقیقی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور معرفی شدند.

در پایان این جلسه نیز در دو رده‌بندی پنج‌گانه از 10 دستگاه به دلیل برگزاری مطلوب مسابقات قرآن در سال 98 تجلیل به عمل آمد. در این بخش، کریم دولتی از اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به بیان شاخص‌های انتخاب این دستگاه‌ها پرداخت.

تجلیل از محمد بنیادی، پیشکسوت قرآنی و مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بخش دیگری از این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha