اسلام و شکست قفل پولادین تحقیر دختران
کد خبر: 3906351
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷

اسلام و شکست قفل پولادین تحقیر دختران

یک روانشناس و کارشناس مذهبی گفت: در اندیشه اسلامی و سیره اهل بیت(ع)، دختر از آنچنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اسلام(ص) در مهم‌ترین مسائل اجتماعی آنان را وارد می‌سازد.

اسلام و شکست قفل پولادین تحقیر دخترانحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، روانشناس و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خداود متعال در آیه 49 سوره مبارکه شوری میفرماید: « لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ، يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُور؛ تنها خدا راست ملک آسمانها و زمین، هر چه بخواهد می‌آفریند، به هر که خواهد فرزندان اناث (دختر) و به هر که خواهد فرزندان ذکور (پسر) عطا می‌کند».

وی افزود: خداوندمتعال در این آیه از دختر به عنوان هدیه یاد میکند و انسانها باید از این هدیه خداوند خوشحال شوند؛ این تعبیر بهترین تعبیر ممکن برای دختر است،

این روانشناس بیان کرد: در دوران جاهلیت قبل از اسلام، عرب بادیه نشین، زنده به گور کردن دختران و نادیده گرفتن احساسات مادری را به اوج رسانده بود و زن در آن دوران جاهلی، خوار و فرومایه بود و زن را منشأ ذلت و ننگ می‌شمردند.

فلسفی ادامه داد: حتی طبق نقل صریح قرآن در آیات 58 و 59 سوره مبارکه نحل که خداوند می‌فرماید: « وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ کَظِیمٌ، یَتَوَرَى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَیُمْسِکُهُ عَلَى‏ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِى التُّرَابِ أَلَا سَآءَ مَا یَحْکُمُونَ‏؛ در حالی که هر گاه به یکی از آن‌ها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش(از فرط ناراحتی) سیاه می‌شود و به شدت خشمگین می‌‌شود، بخاطر بشارت بدی که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متواری می‌گردد (و نمی‌داند) آیا او را با قبول ننگ نگهدارد، یا در خاک پنهانش کند؟! چه بد حکم می‌کنند».

وی افزود: در دوران خفقان و جهلی که زن در میان اعراب به عنوان اموال به ارث می‌رسید و از همه حقوق اجتماعی محروم بود، اسلام عزیز آمد و جایگاهی به زن اعطا کرد که در تاریخ بشریت تاکنون بی سابقه بوده است.

این روانشناس بیان کرد: در اندیشه اسلامی و سیره اهل بیت(ع)، دختر از آنچنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اسلام(ص) در مهم‌ترین مسائل اجتماعی آنان را وارد می‌سازد؛ کما اینکه می‌بینیم در قضیه مباهله که یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی اسلام است پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) دختر خویش را همراه خود می‌برد در حالی که در آن زمان اعراب نه تنها برای دختر ارزش و جایگاهی قایل نبودند بلکه دختران را زنده به گور نیز می‌کردند.

فلسفی ادامه داد: ضمن اینکه در سیره امامان معصوم(ع) نیز اگر کسی از داشتن فرزند دختر احساس ناخشنودی می‌کرد، آن بزرگواران با آنان برخورد می‌کردند و سعی داشتند تا رسومات جاهلی را از ذهن آنان پاک کنند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات اجتماعی امروز جایگاه و نقش دختر در عرصه خانواده و اجتماع است؛ وقتی کمی با دقت به این موضوع مهم نگاه کنیم می‌بینیم که متاسفانه هنوز هستند انسان‌هایی که جاهلانه پسر را بر دختر ترجیح می‌دهند و به همین جهت خداوند متعال آن‌ها را به تندی مخاطب قرار می‌دهد با کمی دقت و تامل در منابع غنی و ارزشمند اسلامی می‌توان فهمید که دختر در اندیشه اسلامی چه جایگاه والایی داشته و دارد.

این مشاور خانواده بیان کرد: امام صادق(ع) در روایتی بسیار مهم می‌فرمایند : «اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ، وَ الْحَسَناتُ يُثابُ عَلَيْها وَ النِّعْمَةُ يُسْأَلُ عَنْها؛ دختران حسناتند و پسران نعمت حقند، بر حسنات بهره مى‌دهند و از نعمت بازپرسى مى‌کنند».

فلسفی ادامه داد: همچنین رسول گرامی اسلام(ص) درباره ارزش دختر داشتن فرمود: «خَيْرُ اَوْلادِكُمْ اَلْبَناتُ؛ بهترين فرزندان شما دختران هستند».

اسلام آمد و روزهای تحقیر دختران به پایان رسید

وی خاطرنشان کرد: در اسلام زنان و دختران از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار هستند، تعابیر زیبایی که برای دختران به کارگرفته شده، نشان از امتیاز و ویژگی خاص دختران دارد، واژه‌هایی چون ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیکی).

این روانشناس بیان کرد: اسلام دینی است که به زنان و دختران و حقوق آن‌ها ارزش و اهمیت زیادی ‌داده است، در عصر کنونی که جامعه غربی در اوج بهره‌کشی از زنان و دختران تلاش می‌کند با قانونمند کردن ضد ارزش‌های خود برای دیگر جوامع و فرهنگ‌ها، فشارهای فراوانی را خصوصاَ بر مسلمانان وارد سازد، توجه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان بسیار با اهمیت به نظر می‌رسد.

فلسفی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) و دخترش فاطمه(س)، در عصری که جهان، غرق در جهل و نادانی، ظلم و ستم، غارتگری و وحشیگری به سر می‌برد، این گونه زندگی می‌کنند و به این زندگی افتخار و مباهات می‌کرد و خداوند پیامبری را برانگیخت که رحمة للعالمین بود و منجی انسان‌ها از سیاهی، او هم با شرک و بت پرستی مبارزه کرد و هم با سنت‌ها و ضد ارزش‌هایی همچون تحقیر و زنده به گور کردن دختران.

وی افزود: درست در زمانی که کفار قریش پیامبر اسلام(ص) را به خاطر نداشتن پسر مورد شماتت و سرزنش قرار دادند، خداوند متعال برای اینکه درس عبرتی به کفار بدهد، دختری به او عطا کرده و در شانیت او سوره‌ای نازل کرده و از او به عنوان خیر کثیر یاد می‌کند؛ از پیامبر می‌خواهد که برای این خیر کثیر نماز بخواند و قربانی کند.

پیامبر اسلام(ص)؛ بنیانگذار تکریم دختران و زنان

فلسفی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) این رسالت عظیم را، هم در سخن و هم در عمل انجام می‌داد؛ آن حضرت در برخورد با دخترش فاطمه زهرا(س) همگان را به حیرت وامی‌داشت؛ دست دخترش فاطمه(س) را می‌بوسید و می‌فرمود: «پدرش فدای او باد».

وی ادامه داد: فاطمه(س) آخرین کسی بود که زمانی که پیامبر(ص) عازم سفر بود، ایشان از او خداحافظی می‌کرد و در بازگشت نیز زودتر از هر کسی به دیدن وی می‌رفت و می‌فرمود: «بوی بهشت را از دخترم فاطمه استشمام می‌کنم.»

این روانشناس تصریح کرد: رسول مکرم اسلام(ص) با این سخنان و برخورد عملی با دختر خود، علاوه بر شناساندن مقام و عظمت اهل بیت(س) و تأکید بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق دختر خود، می‌خواستند به تمامی انسان‌ها ثابت کنند که در آخرین دین الهی، «دختران و زنان» از کرامت و جایگاه خاصی برخوردارند و به حق می‌توان پیامبر اسلام(ص) را بنیانگذار تکریم دختران و زنان دانست.

انتهای پیام
captcha