جایگاه علم و حکمت در کلام ائمه اطهار(ع)
کد خبر: 3906494
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
سخنران مرکز افق شهدای قرآنی خلیج فارس مطرح کرد:

جایگاه علم و حکمت در کلام ائمه اطهار(ع)

سخنران مرکز افق شهدای قرآنی خلیج فارس گفت: امام موسی بن جعفر(ع) در رابطه با جایگاه علم و حکمت می‌فرمایند که حکمت و دانش در قلب انسان فروتن قرار می‌گیرد و در قلب متکبر جای نمی‌گیرد، زیرا خداوند تواضع را ابزار عقل و تکبر را ابزار جهل و نادانی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، به‌منظور پاسداشت سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر مراسم جشنی از سوی هیئت امنای آستان مقدس امامزاده محمد بن باقر(ع) و با همکاری اداره‌کل اوقاف و امورخیریه، پایگاه مقاومت بسیج ثارالله و هیئت مذهبی فاطمیه بوشهر، شب گذشته، دوم تیرماه در مرکز افق شهدای قرآنی خلیج فارس برگزار شد.

ماندنی کارگر، فعال فرهنگی در این مراسم گفت: حضرت امام موسی بن جعفر(ع) چهار ساله بودند که حکومت امویان منقرض شد و دولت فریبکار عباسیان با سه شعار «بازگشت به مبانی اصیل دین»، «بازگرداندن حکومت به خاندان پیامبر اسلام(ص)» و «برقراری عدالت اجتماعی» بر مسند خلافت نشست.

وی ادامه داد: دولت عباسی بعد از قبضه کردن حکومت و استقرار و تثبیت آن، شیوه سرکوب، ظلم، استبداد، تحریف دین و انزوای اهل بیت عصمت و طهارات(ع) را بیش از پیش در پرده‌ای از نیرنگ و فریب اجتماعی به کار گرفت.

سخنران مرکز افق شهدای قرآنی خلیج فارس افزود: آن امام معصوم از همان کودکی نظاره‌گر مظلومیت و محدودیت پدر بزرگوار خود و پیروان و یاران ایشان بود و هر چه عمر حکومت عباسی بیشتر می‌شد، انحراف و استکبار آنها قوت و وسعت بیشتری می‌گرفت.

این فعال فرهنگی یادآور شد: پدر حضرت فاطمه معصومه(س) در سال 148 هجری قمری بعد از شهادت امام جعفر صادق(ع) در سن 20 سالگی به مقام الهی امامت رسید و مدت 35 سال امر هدایت جامعه اسلامی در دست پر برکت ایشان قرار گرفت.

ماندنی کارگر اضافه کرد: آغاز امامت هفتمین پیشوای شیعیان پدر حضرت امام رضا(ع) با زمامداری منصور دوانیقی، یکی از پلیدترین حکام دولت‌های به ظاهر اسلامی مصادف بود. در این دوران، گستره ظلم و ستم افزایش یافت و سطح وسیعی از جامعه اسلامی را فرا گرفت. دولت دوانیقی حضرت امام جعفر صادق(ع) را مسموم کردند و حتی ابومسلم خراسانی را که یکی از عوامل اساسی و به قدرت رسیدن عباسیان بود، به هلاکت رساند.

وی بیان کرد: هفتمین پیشوای شیعیان در خصوص بهترین وسیله تقرب به پروردگار سبحان می‌فرماید «بهترین وسیله تقرب انسان به خدا پس از شناخت خدا، نماز و خوش‌رفتاری به پدر و مادر، ترک حسادت و خودبینی و پرهیز از به خود بالیدن و فخرفروشی است.»؛ همچنین امام کاظم‌(ع) می‌فرماید «از ما نیست کسی که هر روز از خود حساب نکشد تا اگر خیری انجام داده، از خداوند توفیق بیشتر آن را بخواهد و خدا را ستایش کند و اگر مرتکب عمل بدی شده از خداوند تعالی بخشش بخواهد و توبه کند.»

سخنران مرکز افق شهدای قرآنی خلیج فارس گفت: از منظر حضرت امام کاظم(ع) ستوده‌ترین علم از نظر عاقبت، آن علمی است که بر دانش کنونی انسان بیفزاید، پس خود را به علومی که ندانستن آنها ضرری به تو نمی‌رساند مشغول مکن و از علومی که ترک تحصیل آن باعث افزایش جهل تو می‌شود، غافل مباش.

ماندنی کارگر اظهار کرد: پدر بانوی شفیعه قمی حضرت فاطمه معصومه(س) به امت خود تأکید می‌کرد که به دین خدا شناخت پیدا کنید؛ زیرا آگاهی از علوم الهی کلید بصیرت و بینایی و کمال عبادت است و سبب رسیدن به جایگاه‌های بلند و مراتب عالی در دین و دنیا است. برتری عالم دین بر عابد همسان برتری خورشید بر ستارگان است و هر کس در دین تفقه و بصیرت نداشته باشد، خداوند از هیچ یک از اعمال او راضی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین امام موسی بن جعفر(ع) در رابطه با جایگاه علم و حکمت می‌فرمایند که حکمت و دانش در قلب انسان فروتن قرار می‌گیرد و در قلب متکبر جای نمی‌گیرد، زیرا خداوند تواضع را ابزار عقل و تکبر را ابزار جهل و نادانی قرار داده است.

این فعال فرهنگی به دهمین ویژگی خرد و عقل انسان مسلمان از منظر امام هشتم شیعیان پرداخت و اظهار کرد: حضرت امام رضا(ع) دهمین خصلت و ویژگی خرد و عقل انسان مسلمان را بسیار پراهمیت می‌دانست و ایشان می‌فرماید که هر کس را که ببینید او را بهتر و با تقواتر از خود بداند، آن‌گاه که شخص کم‌ارزش‌تر را ببیند، با خود بگوید شاید خوبی او پنهان باشد که این برای وی بهتر است و خوبی من آشکار بوده که این برای من بد است. آن گاه که فرد بهتر و با تقواتر از خود را ببیند در مقابل او فروتن باشد تا با کوشش، خویش را به او رساند.

یادآور می‌شود، محمدامین کمالی، مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در وصف سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت به مولودی‌خوانی پرداخت و در پایان از برگزیدگان مسابقه پیامکی «دختران جنتی» تقدیر و تجلیل شد.
 

خبرنگار: امیرحسین مؤمنی
عکاس: امیرحسین مداح
انتهای پیام
captcha