تشکیلات خودگردان فلسطین و ناتوانی در مقابله با طرح الحاق
کد خبر: 3906699
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱

تشکیلات خودگردان فلسطین و ناتوانی در مقابله با طرح الحاق

در شرایطی که رژیم صهیونیستی اقدامات خود را برای اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به پیش می‌برد، ناتوانی دولت خودگردان فلسطینی در اداره این منطقه باعث بروز انتقادات بسیاری شده است.

به گزارش ایکنا؛ برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن که از حمایت آمریکا برخوردار است، باعث اعتراضات بسیاری به این رژیم و عملکرد دولت دونالد ترامپ در خاورمیانه شده است. اما به نظر می‌رسد مشکلات اساسی در نحوه اداره این منطقه باعث شده که حکومت خودگردان فلسطین از به چالش کشیدن این طرح در سطح بین‌الملل ناتوان بماند.

این موضوع در شرایطی رخ داده که شیوع ویروس کرونا در سرزمین‌های اشغالی و ناتوانی تشکیلات خودگردان فلسطین در مقابله با این بیماری باعث شده که علاوه بر تلفات انسانی، اقتصاد ضعیف این منطقه که به کمک‌های خارجی وابسته است، بیش از پیش تضعیف شود.

وب‌سایت میدل ایست مانیتور (Middle East Monitor) در یادداشتی به قلم «لمی خاطر» روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر فلسطینی به نقد عملکرد حکومت خودگردان فلسطینی در مواجهه با مشکلات این منطقه پرداخته است.

در این یادداشت، خاطر با اشاره به پیچیدگی و چندلایه بودن برنامه صهیونیستی برای الحاق بخش بزرگی از کرانه باختری اشغالی، به مشکلات داخلی این منطقه اشاره کرده و نوشته است: شاید برجسته ترین چالش فلسطینی‌ها در هنگام مقاومت در مقابل الحاق موج جدید همه‌گیری ویروس کرونا باشد. این موضوع با تأخیر در پرداخت حقوق (کارمندان دولتی) پیچیده شده  که برای آن پایان مشخصی وجود ندارد. همه اینها باعث می‌شود بسیاری از شهروندان نسبت به رهبری(تشکیلات خودگردان فلسطینی) تردید کنند. اگرچه ممکن است گسترش تئوری‌های توطئه در مورد این مسئله اغراق آمیز باشد، اما این امر به دلیل عدم اعتماد فلسطینی‌ها به تشکیلات خودگردان و همچنین شک و تردید در مورد اقدامات انجام شده و حتی گزارش های رسانه‌ای و خبری آن است.

این نویسنده فلسطینی ادامه داد: حکومت خودگردان فلسطین تا حد زیادی مسئول آسیب رساندن به اعتماد بین خود و عموم مردم است و آن‌ها عمیقاً نگران تحولات مرتبط با کووید-19 و پیامدهای آن هستند.

وی با اشاره به همزمانی برنامه‌ الحاق رژیم صهیونیستی و مشکلات اقتصادی به وجود آمده برای تشکیلات خودگردان نوشته است: در مورد تأخیر در پرداخت حقوق و دستمزد، با توجه به اینکه این وقفه با برنامه الحاق همزمان شده است، مشخص نیست که موضوع چقدر جدی باشد. حکومت خودگردان در حال حاضر با مشکلات مالی روبرو است اما ما نمی‌دانیم که چقدر شدید است که نمی‌تواند حقوق کارمندان خود را پرداخت کند. واقعیتی که اکنون فلسطینی ها با آن روبرو هستند فقدان حقوق برای ده‌ها هزار نفر از یک طرف و اقتصاد به شدت آسیب دیده به دلیل شیوع کووید-19 است. این تأثیر مستقیمی بر توانایی و پتانسیل به چالش کشیدن برنامه الحاق دارد زیرا مسائلی را به وجود می‌آورد که افکار عمومی را از توجه به هرگونه مقاومت احتمالی در مورد طرح غیرقانونی اسرائیل (طرح الحاق) منحرف می‌کنند.

خاطر در ادامه به تبلیغات رسانه‌ای تشکیلات خودگردان در مورد مقابله با طرح الحاق و به چالش کشیدن روند این طرح اشاره کرده و نوشته‌ است: این(مشکلات داخلی) مانع از آن نیست که گفتمان رسانه‌ای حکومت خودگردان در مورد آمادگی برای مقابله با الحاق، لحنی اغراق آمیز و ارعاب آور را شامل نشود.

این فعال حقوق بشر فلسطینی با بی‌نتیجه بودن رفتارهای حکومت خودگردان در مقابله با طرح الحاق رژیم ‌صهیونیستی نوشت: واقعیت این است که هیچ یک از اقدامات ادعایی حکومت خودگردان، نتیجه ملموسی در عمل ندارد، به ویژه وقتی توجه داشته باشیم که تشکیلات خودگردان تلاش می‌کند مشروعیت بین‌المللی خود را به خطر نیندازد و ذات صلح‌آمیز اعتراض را حفظ کند.

وی افزود: در واقع حکومت خودگردان فلسطینی نخستین کسی خواهد بود که در قبال هرگونه چالش مسلحانه برای الحاق فلسطین به  اسرائیل مخالفت می‌کند.

این روزنامه‌نگار فلسطینی با بی‌نتیجه دانستن چنین سیاستی آورده است: این سیاست در برابر تهدید جدی برنامه الحاق به هیچ وجه به نتیجه نمی‌رسد. به نظر می رسد که حکومت خودگردان فلسطینی در حال رفتن  به جنگی است که برای آن مسلح و آماده نیست. هر چند عموم مردم به سودمند بودن هر گونه اعتراضی اطمینان ندارند.

خاطر در پایان یادداشت خود نوشت: اگر حکومت خودگردان فلسطینی واقعاً مایل است با طرح الحاق مقابله کند، باید پیش از انجام هر کار دیگری، بسیاری از ممنوعیت‌هایی را که به مردم تحمیل می‌کند، کنار گذاشته و به آنها اجازه دهد آنچه را که حکومت خودگردان قادر به انجام آن نیست، انجام دهند.

انتهای پیام
captcha