ضرورت تشکیل اتاق فکر قرآنی / آموزش با تغییر و تحول همراه باشد
کد خبر: 3907004
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶

ضرورت تشکیل اتاق فکر قرآنی / آموزش با تغییر و تحول همراه باشد

داور ملی مسابقات قرآن اوقاف، تعریف چشم‌انداز متفاوت و جدید در حوزه آموزش قرآن را متذکر شد و گفت: آموزش مبانی الهی نباید در هیچ برهه‌ای از زمان تعطیل شود، شاید به واسطه شرایط جامعه نوع آن متفاوت باشد، اما نباید اجازه داد شرایط عامل تعطیلی آموزش قرآن باشد، بلکه باید با تغییر و تحول و بازنگری همراه شود.

مرتضی مختاری، داور ملی مسابقات قرآن اوقاف و امام علی(ع)، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌ها جهت آموزش، بیان کرد: برای فعالیت در این حوزه وضعیت معیشتی و تقویت اقتصاد نباید نادیده گرفته شود. استفاده از ظرفیت رسانه به‌ویژه رسانه ملی در توسعه فعالیت‌های قرآنی همچون آموزش بسیار حائز اهمیت است. توسعه فرهنگ قرآن فقط به یک دستگاه، سازمان و ارگان خاص محدود نمی‌شود، بلکه عزم ملی نیاز است، مردم تشنه مبانی دینی و قرآنی هستند، اما انجام این خدمات باید با دقت بیشتری متناسب با ذائقه آنان همراه باشد.

مختاری تعریف چشم‌انداز متفاوت و جدید در حوزه آموزش قرآن را متذکر شد و گفت: رسانه، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با قرآن برای حصول نتیجه بهتر باید الگوی آموزش مبانی الهی را به سمت روشی نوین هدایت کنند. الگوی آموزش باید با شرایط فعلی منطبق باشد.

وی اظهار کرد: امروز آموزش قرآن از سوی رسانه ملی و حتی شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، اما قطعاً این فعالیت‌ها کافی نیست. آموزش و پرورش با راه‌اندازی شبکه «شاد» آموزش دروس را پیگیری کرد، اماحالا باید دید سازمان‌های مرتبط با قرآن برای آموزش اصولی چه پیشنهادهایی دارند؟ افرادی که در حوزه تصمیم‌گیری آموزش مبانی قرآن دخیل هستند باید به این باور برسند که آموزش مبانی الهی نباید در هیچ برهه‌ای از زمان تعطیل شود، شاید به واسطه شرایط جامعه نوع آن متفاوت باشد، اما نباید اجازه داد شرایط عامل تعطیلی آموزش قرآن باشد، بلکه باید با تغییر و تحول و بازنگری همراه باشد.

مختاری فصل تابستان را فرصت بسیار خوبی برای آموزش کاربردی قرآن ویژه نوجوانان و جوانان دانست و با اشاره به اینکه از گروه‌های سنی دانش‌آموزی و دانشجویی نباید به راحتی گذشت، اظهار کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت محصلان در همه سنین بسیار ضروری است. با توجه به اینکه مساجد، محافل، مؤسسات و دیگر مراکز قرآنی فعالیتی چشم‌گیری ندارند لازم است این فعالیت‌ها از طریق رسانه به منازل هدایت شود.   

مختاری بیان کرد: دسترسی مجموعه فعالان قرآنی استان‌ها به رسانه ملی دشوار است، اما هر استان می‌تواند از استان خود شروع کند. به طور مثال شبکه آفتاب استان مرکزی برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی به ویژه آموزش، اساتید را دعوت و از آنان مطالبه محتوا کرده و منطبق با همان محتوا برای سطوح مختلف کودک، نوجوان، جوان، خانواده برنامه تولید کند.

وی بهترین ابزار برای آموزش با توجه به شرایط بد اقتصادی امروز را رسانه بیان کرد و گفت: رسانه، شبکه‌ای ارزان و رایگان است، صدا و سیما نقش بسیار مهمی در ترویج فعالیت‌های قرآنی دارد و نباید از این ظرفیت و فرصت ملی به راحتی گذشت. برنامه‌ریزی این مجموعه برای مدتی معین تا رسیدن به نتیجه دلخواه لازم است.

مختاری هماهنگی بین مجموعه‌های فعال قرآنی همچون حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر این مجموعه بین خود به وحدت رویه برسند قطعاً برنامه‌های قرآنی هدفمندتری اجرا می‌شود. فعالیت‌ها امروز غیرساماندهی شده انجام می‌شود که برای رسیدن به نتیجه بهتر نیازمند حضور همه فعالان هستیم.

وی از دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی امر قرآن همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار دعوت از فعالان قرآنی در مجموعه‌های مختلف و ارائه راهکارهای کاربردی شد و برضرورت استفاده از ابزارها برای روشن نگاه داشتن موتور محرک برنامه‌های قرآن تأکید کرد.

داور مسابقات اوقاف در پایان نیازسنجی قرآن از سوی کارشناسان اهل فن را یادآور و تصریح کرد: باید بررسی کرد جوان و نوجوان امروز چه نیازمندی‌هایی دارد، انجام برخی اقدامات بدون تحقیق اثرگذاری مثبت چندانی نخواهد داشت. تشکیل اتاق فکر قرآنی می‌تواند به ارائه برنامه‌های مفید با خروجی بهتر کمک کند.

انتهای پیام
captcha