دهه کرامت؛ یادآور عالی‌ترین نوع وفاداری نسبت به مقام امامت
کد خبر: 3907126
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹

دهه کرامت؛ یادآور عالی‌ترین نوع وفاداری نسبت به مقام امامت

مدیرکل اوقاف هرمزگان گفت: دهه کرامت یادآور عالی‌ترین و پرمعناترین علاقه و وفاداری، مهر یک خواهر، یعنی حضرت معصومه(س) نسبت به مقام شامخ امامت در قامت یک برادر یعنی امام رضا(ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: استان هرمزگان 221 بقعه ثبتی در سامانه جامع موقوفات دارد که 54 مورد از این بقاع، امام‌زاده هستند.

وی افزود: از اولین روز از ماه ذی‌القعده مصادف با روز ولادت کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) تا یازدهمین روز این ماه بابرکت رضوی، مصادف با ولادت ثامن‌الائمه حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) به‌عنوان دهه کرامت نامیده شده است.

مدیرکل اوقاف هرمزگان با بیان اینکه کرامت در لغت به معنای سخاوت، شرافت و عزت است، تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «ثلاثةٌ تَدُلُّ على كَرَمِ المَرءِ: حُسنُ الخُلُقِ، و كَظمُ الغَيظِ، و غَضُّ الطَّرْفِ؛ سه چيز نشانگر کرامت آدمى است: خوش‌خویی، فروخوردن خشم و فروهشتن چشم». همچنین امام علی(ع) در روایتی می‌فرمایند: «کریم کسی است که در حال اقتدار و قدرت از خطای دیگران بگذرد و عفو کند، زمانی که به حکومت و قدرت دست یافت به عدالت رفتار کند و ظلم و تبعیض نداشته باشد و در معاشرت اجتماعی زبانش را نگه دارد و به دیگران نیکی کند».

مهدیان ادامه داد: با توجه به تفاوت عبارات در بیان معنا و مصداق کریم و کرامت، ماحصل کلام را امیرالمؤمنین(ع) در جمله‌ای کوتاه بیان می‌کنند: «الكَرَمُ نَتيجَةُ عُلُوِّ الهِمَّةِ؛ کرم نتيجه بلندهمتی است».

وی گفت: دهه کرامت یادآور عالی‌ترین و پرمعناترین علاقه، مهر و وفای یک خواهر، یعنی حضرت معصومه(س) نسبت به مقام شامخ امامت در قامت یک برادر دلبند یعنی امام رضا(ع) است، مهری که خواهر دلداده را به هجرت کشانده و غربت و بیماری و مرگ را در جوانی برایش آسان می‌کند.

مدیرکل اوقاف هرمزگان بیان کرد: کرامت به معنای خوش‌خلقی، خوش‌رفتاری، دستگیری، عطوفت و مهربانی است و آنچه ائمه معصومین به آن راهنمایی می‌کنند نیز عطوفت، مهربانی، مواسات و همدلی است، ماحصل آنچه در رفتار و کردار معصومین(ع) به‌ویژه حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) شناخته‌ایم نیز همان مهربانی و عطوفت نسبت به همنوع است. این صفات در این ایام شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی‌اش، مورد تأکید بزرگان و مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام
captcha