تهدید سلامت شهروندان سوری با اعمال تحریم‌های آمریکایی
کد خبر: 3907233
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰

تهدید سلامت شهروندان سوری با اعمال تحریم‌های آمریکایی

کادر پزشکی یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های سوریه با تأکید بر تأثیر تحریم‌های آمریکا بر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی برای درمان بیماران، سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در مسائل حقوق بشری را محکوم کردند.

به گزارش ایکنا، به نقل از سانا، قانون به اصطلاح «سزار» آمریکایی با هدف قرار دادن بخش‌های حیاتی، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی سوریه، فصل جدیدی از تجاوز علیه مردم سوریه را رقم زده است که می‌تواند بیشترین تأثیر منفی را بر بخش بهداشت داشته باشد. با شیوع ویروس کرونا، کشورهای جهان با اقدام هماهنگ، در تلاش‌ برای مقابله با این بیماری هستند و این در حالی است که سوری‌ها از دارو و لوازم پزشکی و درمانی محروم هستند.

خبرنگار خبرگزاری رسمی سوریه (‌سانا) برای بررسی میزان تأثیرپذیری بهداشت سوریه از تحریم سزار، پای سخنان شماری از کادر پزشکی در بیمارستان الرازی حلب نشست؛ بیمارستانی که در طول جنگ تروریست‌ها علیه حلب، نقش بسزایی در ارائه خدمات پزشکی و درمانی رایگان به شهروندان داشت.

«معن دبا»، رئیس بیمارستان در این باره گفت: این قانون تأثیر منفی بر مردم سوریه داشته و تأثیرات آن بعداً ظاهر می‌شود، زیرا تجهیزات پزشکی و داروهای موجود مربوط به قبل است و قراردادهای جدیدی که از طریق آنها تجهیزات جدید یا تعمیر و نگهداری تجهیزات و داروهای درمانی را درخواست می‌کنیم، به دلیل این قانون ناعادلانه با مشکلاتی روبه رو خواهد بود، علاوه بر اینکه برخی دستگاه‌ها در آزمایشگاه بیمارستان خراب هستند و امکان وارد کردن مدل‌های جدید آن وجود ندارد.

دبا تأکید کرد: داروخانه بیمارستان از کمبود داروهای وارداتی به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها رنج می‌برد، زیرا برخی شرکت‌ها به دلیل قانون فوق، مجوزهای خود را از کارخانه‌های دارویی پس گرفته‌اند.

دکتر «سعدالله کیالی‌»، رئیس بخش جراحی عمومی بیمارستان الرازی هم گفت: اقدامات اقتصادی یکجانبه و اجباری که به مردم سوریه تحمیل شده، برای تأمین مواد پزشکی و معالجه مشکل بزرگی ایجاد کرده است و برخی از شرکت‌های خارجی که برای وارد کردن این مواد با آنها قرارداد بسته شده بود، از واردات آن خودداری کردند، علاوه بر اینکه برخی تجار از این بحران سوء استفاده می‌کنند.

او افزود: وزارت بهداشت سوریه داروهای درمانی بیمارستان‌ها را از کشورهای دوست دریافت کرده و تاکنون امور متعادل است، اما هنوز تأثیرات این قانون بر وضعیت آینده مشخص نیست و مسلم است که این امر پیامدهای منفی خواهد داشت. با وجود این، مردم سوریه که توانستند در طول بحران و دوره جنگ تروریستی مقاومت کنند، می‌توانند بر این مصیبت هم غلبه کنند.

در بخش تصویربرداری و رادیولوژی این بیمارستان هم شریف کیالی، تکنیسین این بخش گفت که کار در بخش تصویربرداری که به بیش از 40 بیمار در روز خدمات ارائه می‌د‌اد، به دلیل عدم توانایی در تعمیر دستگاه‌ها متوقف شده است، زیرا دستگاه‌ها به قطعاتی نیاز دارد که باید از سوی یک شرکت خارجی وارد شود و این به دلیل تحریم‌ها‌ امکان‌پذیر نیست.

رئیس آزمایشگاه بیمارستان و رئیس بخش دندانپزشکی بیمارستان الرازی هم تحریم‌های سزار را دنباله تحریم‌های سخت علیه ملت سوریه طی 9 سال گذشته خواندند و از کمبود مواد اولیه لازم پزشکی گفتند.

یادآور می‌شود، قانون سزار از اول ماه ژوئن از سوی آمریکا علیه سوریه اجرا شده است که بر اساس آن تحریم‌های شدید علیه ملت سوریه وضع و محاصره اقتصادی آن را تشدید کرده و بندهایی علیه متحدان دمشق دارد که آنها را از بازسازی سوریه و حمایت از دولت این کشور باز می‌دارد.

انتهای پیام
captcha