همایش «نفس‌های سوخته» در سردشت برگزار شد
کد خبر: 3907269
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

همایش «نفس‌های سوخته» در سردشت برگزار شد

همایش «نفس‌های سوخته» با هدف گرامیداشت یاد قربانیان بمباران شیمیایی سردشت به صورت ویدئو کنفرانس در ارومیه برگزار شد.

برگزاری همایش «نفس‌های سوخته» در ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، همایش سراسری «نفس‌های سوخته» روز گذشته، 7 تیر ماه با هدف گرامیداشت سالروز یاد قربانیان بمباران شیمیایی سردشت به صورت ویدئو کنفرانس با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در ارومیه برگزار شد.

وزیر امور خارجه در این همایش با اشاره به جنایات رژیم بعث عراق در حق مردم سردشت و حلبچه اظهار کرد: بمباران شیمیایی این دو شهرستان سند واضحی از همراهی و همکاری آمریکا و برخی کشورهای غربی با رژیم صدام حسین بود. پس از این جنایات آمریکایی‌ها به کمک قدرت رسانه‌ای خود سعی داشتند تا سرپوشی بر جنایات صدام حسین گذاشته و افکار عمومی به اینگونه جنایات پی نبرد، اما با تلاش‌های ایران و مردم قربانی بمباران شیمیایی، این جنایات در جهان بازتاب یافت و باعث رسوایی رژیم بعث عراق و فروشندگان چنین سلاح‌هایی به این رژیم شد.

ظریف بیان کرد: در گستاخی کشورهای غربی و آمریکا همین بس که آنها در برابر افکار عمومی که سؤال می‌کردند چرا باید بمب شیمیایی به رژیم بعث عراق فروخته شود، پاسخ می‌دادند که سلاح یک ابزار برای کشتن و جنگیدن است و فرقی نمی‌کند این سلاح تفنگ یا بمب شیمیایی باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز جنایت آمریکا در حق قربانیان بمباران شیمیایی ادامه دارد، تصریح کرد: با گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی آمریکا با اعمال تحریم‌ها اجازه تهیه دارو برای جانبازان شیمیایی را نمی‌دهد و این بزرگترین ذلت و خواری برای آنها است.

ظریف با بیان اینکه پیگیری‌های وزارت خارجه برای رفع تحریم‌های دارویی همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه مجامع بین‌المللی با همه ادعاها برای رفع این تحریم‌ها همکاری‌های لازم را ندارند.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران انجام داده است در حال حاضر توجه ویژه‌ای از سوی مردم آزاده جهان نسبت به قربانیان شیمیایی سردشت وجود دارد و امروز دیگر کمتر کسی وجود دارد که این جنایت را محکوم نکند.

ضرورت پیگیری حقوق قربانیان بمباران سردشت

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این همایش با بیان اینکه فاجعه بمباران شیمیایی سردشت یکی از مهم‌ترین حوادث و رویدادهای یگانه برای استفاده از بمباران شیمیایی است، گفت: فکر کردن به چنین فاجعه غیرانسانی قلب هر انسانی را به شدت به درد می‌آورد.

شهریاری با اشاره به اینکه سخنان مدعیان حقوق بشر در جهان گو فلک را کرده است، افزود: با این وجود آنهایی که همیشه دم از حقوق انسان‌ها و ملت‌های سخن می‌گویند در مواجه با حوادث مختلف تنها منفعت خود را در نظر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سردشت علاوه بر اینکه نخستین شهر قربانی بمباران شیمیایی در جهان است، تصریح کرد: همچنین این شهر نخستین نماد رفتارهای دوگانه مدعیان حقوق بشر نیز است. چگونه امکان دارد کسی از حقوق انسان‌ها حرف بزند اما از طرف دیگر سلاح شیمیایی برای کشتن انسان‌های بی‌گناه در اختیار جنایتکاران قرار دهد.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مردم سردشت مظلوم‌ترین مردم جهان هستند، بیان کرد: امروزه این مردم با وجود آنکه بسیاری از عزیزان خود را در بمباران از دست دادند در حال حاضر نیز شاهد رنج و سختی عزیزان‌ خود و با مشکلات تامین دارو رو به رو هستند.

شهریاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته اقدامات زیادی برای کمک به جانبازان شیمیایی انجام داده است، گفت: از مسئولان درخواست می‌شود تا به هر نحو ممکن و با استفاده از ابزارهای دیپلماسی و حاکمیتی پیگیر حقوق این افراد باشند.

وی با اشاره به اینکه بدون شک اگر با جنایتکاران بمباران شیمیایی برخوردهای لازم انجام نشود در آینده نیز شاهد وقوع چنین حوادثی در هر گوشه از کشور خواهیم بود، اظهار کرد: امروز وظیفه تمامی ملت‌های آزاده جهان است که ضمن محکوم کردن اهدای سلاح‌های کشتار جمعی به کشورهای غیرمتمدن و صاحبان قدرت، پیگیر حقوق اساسی و حقوق بشریت قربانیان سلاح‌های شیمیایی باشند.

انتهای پیام
captcha