آتش‌سوزی جنگل‌ها طبیعی است، مرگ جوانان چطور؟
کد خبر: 3907520
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
خطاب به مسئولان محیط زیست کشور؛

آتش‌سوزی جنگل‌ها طبیعی است، مرگ جوانان چطور؟

داغ چهارمین جوان را هم دیدیم، آن هم در حالی که همچنان رئیس سازمان محیط زیست معتقد است که آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع در شرایط عادی کاملاً طبیعی است و مردم را نباید نگران کنیم.

آتش‌سوزی جنگل‌ها طبیعی است، مرگ جوانان چطور؟به گزارش ایکنا، بلال امینی، مختار خندانی و یاسین کریمی، روز گذشته، هشتم تیرماه، در جریان تلاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین مرخیل استان کرمانشاه در محاصره آتش قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند. هفته گذشته نیز البرز زارعی، کوهنورد اهل گچساران، در تلاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های زاگرس در اثر شدت سوختگی فوت کرد.

دیدن داغ چهار جوان رشید، آن هم جوانان مسئولیت‌پذیر و عاشق ایران که تاب تحمل دیدن سوختن درختان این سرزمین را ندارند، بسیار دشوار است اما این داغ زمانی بزرگ‌تر و غیرقابل تحمل می‌شود که در مقابل این همه ایثار و علاقه جوانان این سرزمین به محیط زیست کشور، مسئولان همچنان با بی‌تفاوتی در مورد سوختن درختان، خاک و حیوانات کشور صحبت و آن را طبیعی قلمداد می‌کنند و در حالی که فعالان محیط زیست با دست خالی به مهار آتش‌سوزی‌های زاگرس رفته‌اند و برای هر درختی که در آتش می‌سوزد مویه می‌کنند، از رئیس محیط زیست کشور هیچ خبری نیست.

جالب است بدانید دیدگاه عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، این است: «آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع در شرایط عادی کاملاً طبیعی است. از ۱۰۰ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور، کمتر از هزار و 500 هکتار از فروردین تاکنون دچار آتش‌سوزی شده است. آتش‌سوزی در همه جای دنیا وجود دارد و نباید بزرگنمایی کرد. آتش‌سوزی جنگل‌ها عادی است و مردم را نباید نگران کنیم».

البته رئیس سازمان محیط زیست این مسئله را نیز یادآوری کرده است که «سالانه در کل دنیا ۴۳۰ میلیون هکتار از جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی می‌شود. برای مثال با تمام امکاناتی که آمریکایی‌ها در اختیار دارند، سالانه صدها هزار هکتار از جنگل‌های کالیفرنیا در آتش می‌سوزد. در کشور سوئد نیز سال گذشته ۱۶ هزار هکتار از جنگل‌ها به دلیل آتش‌سوزی خسارت دید؛ بنابراین نباید خیلی مردم را نگران کنیم». اما نگفته است که اگر مردم نگران نشوند و با کمبود امکانات موجود ایثارگرانه برای مهار آتش‌سوزی‌ها نروند، چه میزان از جنگل‌ها خاکستر خواهد شد و دامنه آتش‌سوزی‌ها تا کجا پیش خواهد رفت.

وی به فعالیت‌های آمریکا و سوئد نیز اشاره نکرده است که برای مهار و کنترل آتش‌سوزی‌های طبیعی در جنگل‌ها انجام می‌شود و صد البته این موضوع را نیز گویی نادیده گرفته‌اند که در همان کشورها به سرعت برای احیای جنگل‌های سوخته و نجات حیوانات آسیب‌دیده اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

کلانتری گفته است مردم را نگران نکنید؛ اما خدا را شکر که مردم نگران هستند، والا معلوم نبود چه بر سر محیط زیست ایران می‌آید. چهار جوان توانمند و دلسوز ایرانی طی دو هفته اخیر در جنگل‌های ایران سوختند؛ همانطور که نمی‌توان یک درخت صد ساله سوخته را دوباره زنده کرد، دیگر نمی‌توان این چهار جوان که به راستی شهید خدمت هستند را نیز بازگرداند و متأسفانه باید گفت که وقتی نگاه مسئولان محیط زیست به مرگ‌ طبیعت و انسان‌ها این چنین است و این رخدادها را طبیعی قلمداد می‌کنند  و مسلم است که برای پیشگیری از چنین مرگ‌های جانسوزی کاری صورت نخواهد گرفت.

 

آقای کلانتری آتش‌سوزی جنگل‌ها طبیعی است، مرگ جوانان چطور؟

آقای کلانتری آتش‌سوزی جنگل‌ها طبیعی است، مرگ جوانان چطور؟

آتش‌سوزی جنگل‌ها طبیعی است، مرگ جوانان چطور؟

انتهای پیام
captcha