کد خبر: 3907532
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
یادداشت وارده/
استفاده از جاذبه‌های مذهبی علیه مذهب، اتفاقی است که متأسفانه این روزها شاهد آن هستیم؛ تبلیغات گردشگری که تنها در بهره اقتصادی خلاصه می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که به راحتی تصاویر افراد بد‌حجاب در قاب عکاسان‌ از مساجد رخ‌نمایی می‌کند، بی‌آنکه چاره‌ای از سوی مسئولان اندیشیده شود.
«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ؛ و كيست بيدادگرتر از آن كس كه نگذارد در مساجد خدا نام وى برده شود و در ويرانى آنها بكوشد آنان حق ندارند جز ترسان‏ لرزان در آن مسجدها درآيند در اين دنيا ايشان را خوارى و در آخرت عذابى بزرگ است.»(آیه 114/ سوره بقره)

مسجد در اسلام از جايگاه رفيعی برخوردار است؛ مكانی كه خانه خداست و نام و ياد عبادت باری‌تعالی از آنجا بلند می‌شود و نقش والایی در ترویج معارف دینی و فرهنگی دارد؛ آنجا که حفظ حرمت و تقدسش بر هر مسلمانی لازم است.

مساجد تاریخی شیراز و اصفهان، نمونه‌های بی‌نظیر و با‌شکوه از هنر معماری در تاریخ دوران اسلامی ایران هستند. کاشی‌کاری‌های زیبا، آجرکاری‌های دیدنی، پنجره‌هایی مشبک با شیشه‌هایی رنگ و وارنگ و ستون‌هایی مرتفع و پیچ‌دار، تنها ذره‌ای از تزئینات منحصر به فرد این مساجد هستند که دل هر تماشاگری را مجذوب خود کرده تا ساعت‌ها از فضای معنوی آن‌ها لذت ببرد.
 
ویژگی‌های ساختار گردشگری هر مکان به نوبه خود از یک طرف متأثر از اهمیت، اعتبار، ماهیت، تنوع نقش و کارکرد مذهبی، فرهنگی، تفریحی، تجاری و به‌طورکلی جاذبه‌های مکانی آن است، و از طرف دیگر برگرفته و تأثیر پذیرفته از ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی(باورهای اعتقادی) و اقتصادی ساکن آن محلی و گردشگران است؛ در حالی که اخیرا برخی از آژانس‌های خدمات مسافرتی فارغ از این مهم فعالیت خود را تنها در بهره اقتصادی خلاصه می‌کنند و برای تبلیغ جاذبه‌های هنری مساجد تاریخی به ویژه در شهرهای اصفهان و شیراز تا جایی پیش می‌روند که به راحتی چهره‌هایی از افراد بد‌حجاب در قاب تصاویر عکاسان‌شان رخ‌نمایی می‌کند.
 
مساجد تاریخی و چهره نامتعارف تبلیغات گردشگری
استفاده از جاذبه‌های مذهبی علیه مذهب، این اتفاقی است که متأسفانه این روزها شاهد آن هستیم؛ از جاذبه‌های هنری و  نقوش عرفانی که زاییده روح دینداری هنرمندان دیرین این کشور است، برای جذب گردشگر استفاده می‌کنند و با عدم رعایت احکام خداوند مانند حجاب و حریم‌ها، خواسته یا ناخواسته به تبلیغات ضد دین در سطح بین‌المللی دست می‌زنند و درآمد کسب می‌کنند.

مسئولان محترم سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای ذی‌ربط، باید گفت زمان حرف به پایان رسیده است؛ دریابید کار به جایی رسیده است که مساجد تاریخی تبدیل به سالن مد بدحجابان و جولانگه عکاسان برای ثبت تبلیغات ضد مذهبی و پخش عکس‌هایی در سطح بین‌المللی شده است؛ اگر تا این اندازه در حفاظت از دین ناتوان هستید، مسئولیت را به دلسوزان دین و مذهب بسپارید تا چاره‌ای بر این امر بیاندیشند.


سخنی با صاحبان تور و راهنمایان گردشگری


آیا هنر شما به عنوان مبلغان گردشگری و فرهنگ ایران، ایجاد تناقض در جهان است؟ بی‌اعتنایی و زیر پا گذاشتن سخن خداوند در خانه خداوند به چه قیمت؟ می‌دانید مسجد کجاست و به چه منظور بنا شده است؟ آیا معنای زندگی از بین بردن تناسبات، معناها و بی‌حرمتی است؟ اما بدانید نخواهیم گذاشت آیین خداوند به سخره گرفته شود و حرمت مساجد را پایمال کنید.
 
مساجد تاریخی و چهره نامتعارف تبلیغات گردشگری

امید است مسئولان امر هرچه سریع‌تر جهت رفع این معضل وارد عمل شوند و اجازه ندهند چهره مساجد با ارزش تاریخی و فرهنگی کشور ایران با انتشار این تصاویر در سطح بین‌المللی تبلیغ شود و آیین اسلام و دستورات قرآن کریم در مساجد مهجور بماند.

به قلم الهام صمدی
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: