کد خبر: 3907793
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
با حضور سیماسادات لاری صورت گرفت؛
جلسه تلاوت و تفسیر قرآن کریم با محوریت قرائت و تفسیر آیات اول تا پانزدهم سوره مبارکه اِسراء با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

برگزاری سومین جلسه تلاوت و تفسیر قرآن در معاونت فرهنگی وزارت بهداشت

به گزارش ایکنا، به نقل از مفدا، در پی تأکیدات سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت مبنی بر توجه به قرآن کریم با محوریت آموزش، ترویج، قرائت و تفسیر قرآن در فضای اداری و محیط کار، سومین جلسه تلاوت و تفسیر قرآن دوشنبه، نهم تیرماه با حضور معاون وزیر بهداشت، مدیران و کارکنان این معاونت برگزار شد.

در بخشی از این جلسه که با تلاوت‌ 15 آیه ابتدایی سوره اسرا همراه بود، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان این ‌که برخی سوره‌های قرآنی با عنوان «مسبِّحات» معرفی می‌شوند، بیان کرد: مسبحات سوره‌هایی از قرآن هستند که با تسبیح خداوند و با یکی از مشتقات سبح آغاز می‌شوند، مانند «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» در سوره اسرا، «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» در سوره حدید، «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ» در سوره جمعه و ...که به دلیل این‌که با تسبیح خداوند آغاز می‌شوند نام مسبحات را به خود گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در این ۱۵ آیه، مفاهیم متعددی در تفسیر و مفاهیم وجود دارد که من یک موضوع را به صورت خاص بیشتر شرح خواهم داد، در ابتدای این سوره صحبت از موضوع معراج پیامبر(ص) و سیر ایشان است، اسم سوره اِسراء از همین جا گرفته شده است، اِسراء به معنای «حرکت شبانه» است و تلفظ نام این سوره به این شکل صحیح است، زیرا اِسراء مصدر و اسم است، این نکته قابل توجه است که بدانیم در قرآن کریم اسم سوره‌ها به جزء دو سوره «تبت» و «عبس» اسم است.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه سیر شبانه پیامبر گرامی اسلام(ص) از مسجدالحرام آغاز شد و تا مسجد الاقصی ادامه داشت، گفت: مسجد الحرام در مکه قرار دارد و محیطی بیشتر از کعبه است، حضرت علی (ع) بر اساس نقل احادیث معتبر، در این مسجد متولد شدند. مسجد الاقصی نیز در بیت المقدس قرار دارد و برخلاف تصویر رایجی که از این مسجد در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مسجد الاقصی مسجدی کوچکتر در کنار مسجدی است که به عنوان نماد مسجد الاقصی در رسانه‌ها شهرت یافته است. این سرزمین برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان مورد توجه است که در این میان یهودیان بیش از همه این مکان را بر اساس سوابق از آن خود می‌دانند.

بحرالعلوم افزود: در آیه اول سوره اِسراء آمده است، «الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ» یعنی بیت المقدس شهر بسیار مبارکی است و از نظر مادی، معنوی، سوق الجیشی و کشاورزی دارای برکات و در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. در چند آیه بعد از این سوره، صحبت در مورد یهودیان است. در قرآن خداوند در مورد دو گروه صحبت فراوانی کرده است یکی از این دو گروه منافقان و دیگری بنی اسرائیل است، به همین دلیل نام حضرت موسی(ع) در قرآن ۱۳۶ بار تکرار شده است و خداوند در کتاب خود داستان‌های مختلفی از این قوم را مورد اشاره قرار می‌دهد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان این که دو دلیل عمده در خصوص این تکرار نام از یهودیان در قرآن وجود دارد، گفت: سرنوشت مسلمانان بعد از پیامبر(ص) بسیار به سرنوشت یهودیان نزدیک بوده است و یهودیان با مسلمانان در بسیاری از جریانات تاریخ تا به امروز در مقابله هستند، نکته دوم اینکه یهودیان در کتاب مقدس خود از آمدن پیامبری در آخرالزمان خبر داده و از این موضوع مطلع بودند و حتی انتظار دیدن ایشان را می‌کشیدند، اما در نهایت روش و سیره پیامبر خاتم(ص) را به نفع خود ندیدند و به دشمنی با ایشان برخواستند.

وی گفت: در قرآن آمده است که بنی‌اسرائیل دوبار در طول تاریخ به شدت منکوب می‌شوند که در خصوص این دو تاریخ اختلاف نظر بسیاری از سوی صاحب نظران و مفسران وجود دارد. برخی اعتقاد دارند مرتبه دوم هنوز نیامده است و مرتبه اول گذشته است. بر این اساس مرتبه اول در زمان بخت النصر بوده است که حدود ۱۰۰ سال یهودیان نتوانستند هیچ یک از مناسک مذهبی خود را انجام دهند و حتی تورات را نیز نمی‌توانستند بخوانند، یکی از دلایل تحریف تورات نیز شرایط یهودیان در این ۱۰۰ سال عنوان شده که باعث شد بعد از این ۱۰۰ سال تورات بازنویسی شود.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه نکته مهم در این ۱۵ آیه موضوع مسئولیت‌پذیری است، بیان کرد: حکم کلی این آیات این است که اگر خوبی کنید به خود کردید و اگر بدی کنید، علیه خودتان است، یعنی انسان باید مسئولیت خود را بپذیرد، قرآن می‌فرماید اگر برگردید ما نیز برمی‌گردیم؛ یعنی کار این دنیا بازتاب کار خودمان است. اگر خداوند را یاد کنیم او ما را یاد می‌کند، یاری‌اش کنیم او ما را یاری می‌دهد و از او راضی باشیم او از ما راضی خواهد بود، مفهوم این آیات یعنی رابطه شما با خداوند است که رابطه خداوند با شما را تعریف می‌کند.

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست، مسعود وادی‌پور، رئیس اداره نماز و امر به معروف مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در خصوص نحوه تلاوت و صحیح خواندن قرآن با آموزش قرائت حروف «ح و ع» پرداخت.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: