نامزد خاشقچی از محاکمه غیابی قاتلان خبر داد
کد خبر: 3908017
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷

نامزد خاشقچی از محاکمه غیابی قاتلان خبر داد

بنا به اعلام نامزد «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود محاکمه 20 متهم به قتل او روز جمعه در ترکیه به صورت غیابی انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «القدس العربی»، «خدیجه چنگیز»، نامزد جمال خاشقچی اعلام کرد که روز جمعه، 13 تیر، 20 سعودی متهم به قتل خاشقچی در دادگاه ترکیه محاکمه غیابی خواهند شد.

خدیجه چنگیز گفت: محاکمه این افراد روز جمعه ساعت 10 صبح به وقت محلی (7 صبح به وقت گرینویچ) آغاز می‌شود و من نیز آنجا خواهم بود.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی که در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» مقالات انتقادی نسبت به سیاست‌های بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌نوشت، در اکتبر سال 2018 میلادی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

پیش‌تر، دادستانی ترکیه در پایان تحقیقات مستمر خود که بیش از یک سال به طول انجامید، 20 فرد سعودی از جمله دو معاون پیشین بن سلمان را به قتل خاشقچی متهم کرد. «احمد عسیری» معاون سابق رئیس اطلاعات عمومی عربستان و «سعود القحطانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی عربستان سعودی دو تن از برنامه‌ریزان عملیات قتل خاشقچی بوده‌اند.

اندکی بعد از آن حادثه، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ارزیابی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) این است که قتل خاشقچی به دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و تحت نظر «سعود القحطانی» از مشاوران ارشد بن‌سلمان، انجام گرفته است.

بنا به اعلام مقامات ترکیه، خاشقجی 59 ساله ابتدا خفه شده و سپس جسد وی به دست چند فرد سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول قطعه قطعه شده است. اما با وجود پیگیری‌های مکرر ترکیه، تا کنون جسد وی پیدا نشده است.

انتظار می‌رود «آنایس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های غیرقانونی، نیز روز جمعه در جلسه دادگاه شرکت داشته باشد هرچند که هنوز انجام این محاکمه به طور رسمی تأیید نشده است.

انتهای پیام
captcha