ارادت پیروان مذاهب اسلامی به امام رضا(ع)
کد خبر: 3908358
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱

ارادت پیروان مذاهب اسلامی به امام رضا(ع)

محبت به امام رضا(ع) که مرقدشان ملجأ همه ایرانیان فارغ از هر مذهبی که دارند هست، موضوعی است که علما و شهروندان اهل سنت ایرانی بر آن تأکید دارند.

محبت به اهل بیت‌(ع) همه دل‌ها را تسخیر می‌کندامام رضا(ع) یازدهم ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری در مدینه متولد شد و به مدت ۲۰ سال امامت و رهبری امت اسلامی را برعهده داشتند. امام رضا(ع) در مدینه پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را عهده‌دار شده و به رسیدگى امور پرداختند، شاگردان پدر را به دور خودشان جمع کردند و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق(ع) مشغول شدند و در این راستا گام‌هاى بزرگى برداشتند.

تلاش و مجاهدت‌های علمی آن حضرت در راستای توسعه مبانی اصیل اسلامی و مبارزه با تفکرات افراطی و غلط آن دوران باعث شد تا به آن حضرت لقب عالم آل محمد(ص) داده شود. امام رضا(ع) از مدینه راهی مشهد شدند و مردم ایران از همان بدو ورود امام هشتم(ع) به کشور علاقه و ارادت خویش را به ایشان نشان دادند و بعد از شهادت‌شان نیز با ایجاد مکانی برای زیارت این امام بزرگوار، دلدادگی‌شان را به نهایت رساندند، میلاد امام رضا(ع) بهانه‌ای شده برای تهیه گزارشی در ارتباط با ارادت پیروان همه مذاهب اسلامی به اهل بیت(ع) که در ادامه می‌خوانید:

ارادت اهل سنت به اهل بیت(ع) نیازی به سند ندارد

حجت‌الاسلام عیسی برادری، امام جمعه تکاب با اشاره به چرایی محبت اهل تسنن و سایر مذاهب به امام رضا و اهل بیت(ع) اظهار کرد: محبت اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) یک اصل ثابت شده است و نیازی نیست عده‌ای برای اثبات آن دنبال سند و مدرک باشند.

وی افزود: منابع اهل سنت و آثار علمای آنان تمام فضایل اهل بیت(ع) را در خود دارد و در بسیاری از کتاب‌ها و مقالات علمای شیعه، منبع نقل روایت یا حدیث در باب فضایل اهل بیت از آثار علمای اهل سنت است.

برادری بیان کرد: محبت به خاندان عترت مثل اصل اعتقاد به خدا، پیامبر، قبله واحد و قرآن کریم، از مشترکات شیعه و سنی است و نباید اجازه داد افراطیون هر دو مذهب، تفکر ضدیت اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) را القا کنند و عده‌ای نیز که اهل تتبع و پژوهش نیستند با این القائات پرورش پیدا کنند.

امام جمعه تکاب گفت: برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی میان علمای شیعه و سنی در مناسبت‌های مختلف و استفاده نکردن از الفاظی مانند شیعه و سنی از جمله کارهایی است که برای پاسخ به شبهه‌افکنی دشمنان در ایجاد اختلاف میان مسلمانان باید انجام داد.

وی با اشاره به اینکه علمای مسلمان باید در کنار هم برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های انقلاب و اسلام تلاش کنند، گفت: در راستای تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت(ع) همه مسلمانان وظیفه‌ای برعهده دارند که این موضوع هیچ ارتباطی به مذهب ندارد.

ائمه اهل سنت محبت به اهل بیت(ع) را واجب می‌دانند

ماموستا یحیی اسماعیلی، امام جمعه اهل سنت تکاب نیز با بیان اینکه ما امام رضا(ع) را امام هشتم می‌دانیم، ادامه داد: براساس نقل بزرگان اهل سنت، ایشان عالم‌ترین انسان زمان خود بوده است و اهل سنت علاقه ویژه‌ای به آن امام بزرگوار دارند.

وی با اشاره به اینکه نظر اهل سنت در خصوص اهل بیت(ع) همان نظر ائمه اهل سنت است، اضافه کرد: ائمه اهل سنت محبت به آن بزرگواران را واجب می‌دانند و با استناد به آیه شریفه «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى»، (آیه 3 سوره شوری) نتیجه رسالت پیامبر اکرم(ص) محبت به اهل بیت پیامبر(ص) است.

اسماعیلی تصریح کرد: جارالله زمخشری صاحب تفسیر «الکشاف» از مفسران اهل سنت، حدیث پیامبر در مورد اهل بیت را نقل می‌کند و محبت به اهل بیت(ع) را اینچنین از نگاه اهل سنت بیان می‌کند: «مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است، هر کس سوار آن شود نجات پیدا می‌کند و هر کس آن را ترک کند، غرق می‌شود».

هدف از بیان اختلافات شیعه و سنی جنگ‌افروزی بین مسلمانان است

علاوه بر علمای شیعه و سنی که بر ارادت و محبت پیروان هر دو مذهب به اهل بیت(ع) تأکید دارد پیروان آن‌ها نیز در گفت‌وگو با ایکنا بر این موضوع صحه گذاشته و آن را تائید می‌کنند، لقمان حسین‌پور، یکی از شهروندان اهل سنت اشنویه با بیان اینکه امام رضا(ع) تنها متعلق به شیعیان نیست، گفت: بارها برای من پیش آمده است که هرگاه مشکلی در زندگی برایم رخ داده و از هر جایی ناامید شده‌ام به امام رضا(ع) پناه برده و حاجت روا شده‌ام.

وی با بیان اینکه برخی اختلافات که از سوی علمای خارج‌نشین مطرح می‌شود هدف‌شان تنها جنگ‌افروزی بین مسلمانان است، تصریح کرد: برای مثال در برنامه شبکه‌های تلویزیونی معاند اغلب بخش‌هایی از سخنرانی علمای اهل تشیع پخش می‌شود که به زنان پیامبر(ص) و یا علمای اهل سنت فحش داده می‌شود. یک فرد بدون اطلاع شاید با مشاهده چنین برنامه‌هایی به غیرتش برخورده و از شیعیان کینه به دل بگیرد در حالی که اگر در این مورد اطلاعات داشته باشد متوجه خواهد شد که رهبر معظم انقلاب خود ضمن نهی از بی‌ادبی و گستاخی به علمای اهل سنت، خودشان با احترام از این علما سخن گفته و اختلاف‌افکنان را علمای شیعه انگلیسی خطاب کرده‌اند.

این دانشجوی دکتری اقتصاد گفت: البته باید اشاره کرد که این موضوع تنها به علمای شیعه خلاصه نمی‌شود از طرف دیگر برنامه‌های به ظاهر متعلق به اهل سنت نیز اقدام به ناسزا گفتن به اهل بیت(ع) می‌کنند تا بدین طریق پیروان مذاهب مختلف را علیه یکدیگر بشورانند.

وی در پایان گفت: برای اثبات ارادت اهل سنت به اهل بیت(ع) همین بس که زائران امام رضا(ع) را شیعه و سنی با هم تشکیل داده و در زمان عزاداری محرم اهل سنت نیز همانند شیعیان عزادار بوده و اقدام به برگزاری جشن و عروسی در دو ماه محرم و صفر نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha