جذب قرآن‌آموزان نیازمند ایجاد انگیزه است
کد خبر: 3908442
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰

جذب قرآن‌آموزان نیازمند ایجاد انگیزه است

مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن عترت بجنورد با اشاره به اینکه جذب قرآن‌آموزان نیازمند ایجاد انگیزه است، اظهار کرد: استقبال کودکان برای شرکت در کلاس‌های قرآنی بسیار پر رنگ است، اما پس از کم لطفی‌ها به این حوزه از ادامه مسیر دل‌سرد می‌شوند.

قرآنی که تنها در مجالس عزا از آن یاد می‌شودمحمدتقی رمضان‌زاده، مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن عترت بجنورد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه جذب قرآن‌آموزان نیازمند ایجاد انگیزه است، اظهار کرد: استقبال کودکان برای شرکت در کلاس‌های قرآنی بسیار پر رنگ است، اما پس از مشاهده کم÷لطفی‌ها به این حوزه از ادامه مسیر دل‌سرد می‌شوند و همین مسئله موجب شده است که در سن جوانی استقبال از کلاس‌های قرآنی کم‌رنگ شود.

وی با بیان اینکه مدارس در این زمینه نقش بسیار مؤثری دارند، ادامه داد: دانش‌آموزان هنگامی که برای ثبت‌نام مدارس مراجعه می‌کنند، اهمیت آموختن قرآن را مشاهده می‌کنند و در رتبه‌بندی‌ها کمترین امتیاز را به آموزه‌های قرآنی می‌دهند و این مسئله در روحیه قرآن‌آموزان اثرات منفی دارد. در مدارس هنگام ثبت‌نام حافظ یک جزء قرآن امتیاز 10 دریافت می‌کند و دیگر هنرها مانند موسیقی، زبان خارجه و.. امتیاز 300 دریافت می‌کنند که این  مسئله کم‌توجهی مسئولان به آموزه‌های قرآنی را نشان می‌دهد.

رمضان‌زاده تصریح کرد: ترویج قرآن در سطح جامعه کم‌اهمیت شده است و این مسئله باید با همت خادمان قرآن در جامعه حل شود. بسیاری از قاریان در گوشه و کنار این شهر و استان هستند که حتی مردم استان نیز آنها را نمی‌شناسند و این مورد نیز به علت کم‌توجهی دستگاهی مانند صداوسیما است که به معرفی قاریان و حافظان ما در استان است.

وی با تأکید براینکه در حال حاضر مردم صرفاً قرآن را در مجالس ختم یاد می‌کنند، بیان کرد: مردم در حال حاضر فقط در سر مزارها و مجالس عزا یادی از قرآن می‌کنند و از محتوای قرآن و اثرات آن در زندگی شخصی غافل شده‌اند.

رمضان‌زاده اظهار کرد: در هر مسئله‌ای ایجاد انگیزه حرف اول را می‌زند و اگر می‌خواهیم قرآن را از فراموشی نجات دهیم به طور قطع باید راه‌های ایجاد انگیزه را افزایش دهیم و شخصیت‌های قرآنی خود را به جامعه معرفی کنیم. خانواده‌هایی به مؤسسات قرآنی مراجعه می‌کنند که ظاهر قرآنی ندارند، اما فرزندان خود را در سنین پایین به مؤسسه می‌آورند برای آموختن قرآن، اما همین کودک وقتی به مدرسه و جامعه راه پیدا می‌کند با سرخوردگی مواجه می‌شود و آموختن را رها می‌کند.

وی تصریح کرد: مسئولان نیز قول‌های بسیاری در زمینه معرفی چهره‌های قرآنی به جامعه داده‌اند، اما از قول تا عمل فاصله بسیاری است،‌ چرا که مسئولان توجه به قرآن را در اولویت کاری خود قرار نداده‌اند.

رمضان‌زاده در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات قرآنی جامعه حل شود باید به سراغ مؤسسات قرآنی، قاریان، حافظان و... برویم چون این گروه‌ها در خط مقدم ترویج فرهنگ قرآن در تلاش هستند و از دل جامعه خبر دارند.

انتهای پیام
captcha