شهرداری و دهیاری؛ بازوان پرتوان اجرایی کشور
کد خبر: 3908490
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

شهرداری و دهیاری؛ بازوان پرتوان اجرایی کشور

رئیس شورای اسلامی استان تهران، در یادداشتی به مناسبت روز شهرداری‌ها و دهداری‌ها، این نهادها را بازوان پرتوان اجرایی کشور در راستای بهبود سرمایه اجتماعی، امیدبخشی و افزایش شادابی اجتماعی در میان جامعه برشمرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی استان تهران، الهام فخاری، رئیس شورای اسلامی استان تهران، در یادداشتی به مناسبت روز شهرداری‌ها و دهداری‌ها، شهرداری و دهیاری را بازوان پرتوان اجرایی کشور در راستای بهبود سرمایه اجتماعی، امیدبخشی و افزایش شادابی اجتماعی در میان جامعه برشمرد، که متن کامل این یادداشت به شرح زیر است.

«با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۴ تیرماه هر سال در سالنامه رسمی کشور روز «شهرداری و دهیاری» نام‌گذاری شده است. شورا‌ها که برپایه شکل‌گیری و استقرار نظام جمهوری اسلامی برای اداره‌ی امور شهر و روستا به‌روشنی در اصل‌های قانون اساسی مورد تأکید هستند، کار انتخاب و نظارت بر شهرداران و دهیاران را برعهده دارند. برپایی شورا‌ها را می‌توان ازجمله دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برشمرد که در راستای مردم سالاری دینی و کنشگری نهاد‌های محلی و مدنی شکل گرفت.

در این راستا نقش شهرداری‌ها و دهیاری‌های بناشده بر رأی مردم، متفاوت است. ۱۳۴۵ شهرداری و ۳۷۰۸۰ دهیاری در کشور با رای شورا‌های شهری و روستایی برخاسته از رای مردم و برای خود آنان است. می‌توان شهرداری و دهیاری را بازوان پرتوان اجرایی کشور در راستای بهبود سرمایه اجتماعی، امیدبخشی و افزایش شادابی اجتماعی در میان جامعه برشمرد.

یکی از موضوع‌هایی که امروز باید به عنوان سرفصلی مهم در پیشانی اقدام‌های این نهاد‌های مردمی مورد توجه قرار گیرد چرخش به سوی درآمد‌های پایدار بر پایه‌ سرمایه‌ها و فرصت‌های شهری و روستایی است. به پشتوانه‌ بهبود بنیه مدیریت شهری و روستایی است که می‌توان دگرگونی در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پدید آورد و شهر‌ها را برای زیست اجتماعی و فردی مردم برپایه‌ ارزش‌های بومی و چارچوب‌های جهانی مناسب‌سازی کرد. شهرداری و دهیاری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی کم‌تر وابسته و غیردولتی می‌توانند با نوآوری و کمک گرفتن از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و همچنین توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهری و روستایی افزایش هرچه بیشتر درآمد پایدار را شدنی‌سازند.

اینجانب به‌نمایندگی از همکارانم با گرامی‌داشت ۱۴ تیرماه که امسال با زادروز فرخنده‌امام رضا(ع) هم‌هنگام شده است؛ از تلاش‌های شهرداران و دهیاران به‌ویژه در شرایط دشوار و پیچیده اقتصادی و بهداشتی کنونی سپاسگزاری می‌نمایم و آرزومند تندرستی و سربلندی روزافزون شهرداران، دهیاران و شورا‌های اسلامی شهر و روستای سراسر کشور و به‌ویژه خدمت‌گزاران مردم در شهر‌ها و روستا‌های استان تهران، هستم.

الهام فخاری
رئیس شورای اسلامی استان تهران»
انتهای پیام
captcha